28 آذر 1394
شماره خبر: 154884

عضویت 7800 نفر در روز کتاب، کتابخوانی

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

عضویت 7800 نفر در روز کتاب، کتابخوانی


کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل در ایام بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار پرداخت.
حسن ابوالحسنی با اشاره به اقدامات دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی امسال گفت: به منظور برگزاری مطلوب برنامه های این دوره از تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان و شهرستان ها برای برنامه ریزی فعالیتهای هفته کتاب صورت گرفت و گام های اولیه نیز برداشته شد.
تقدیر از برترین های کتاب و کتابخوانی
وی در ادامه همایش تجلیل از مقام کتابداران استانی با حضور استاندار و مسئولین استانی، شهرستانی و کتابداران را از برنامه های این دوره خواند و گفت: در مراسم استانی از چهار کتابدار نمونه، یک کتابخانه برتر نهادی، یک کتابخانه برتر مشارکتی، چهار کتابخوان برتر و دو خیر کتابخانه ساز در سطح استان تقدیر به عمل آمد. کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان به دیدار با ائمه جمعه استان اشاره کرد و گفت:در این دوره از تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ، کتابداران استان با ائمه جمعه شهرستان های خود دیدار کردند. در این دیدارها که در محل دفاتر ائمه جمعه برگزار شد، گزارشی توسط روسای ادارات از عملکرد کتابخانه های عمومی هر شهرستان ارائه شد .
عضویت رایگان، قصه گویی ویژه کودکان و نشست های کتابخوان
وی به دیدار با مسئولین استانی اشاره کرد و گفت:در این دیدار ها مدیر کل و روسای ادارات ضمن ارائه گزارش از عملکرد کتابخانه ها ، برنامه های هماهنگی شده در بیست و سومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی را در سطح کتابخانه ها از جمله برنامه هایی مانند عضویت رایگان، قصه گویی ویژه کودکان و مادران قصه گو ، نقاشی ، نشست های کتابخوان ،تقدیر از اعضای برگزیده و ... نمودند. دبیر ستاد تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی در ادامه افزود: استاندار محترم و فرمانداران نیز نسبت به اجرایی شدن مصوبات جلسات کتابخانه ها تاکید داشتند و نسبت به جمع آوری کتاب های بلا استفاده در ادارات و منازل جهت اهدا به کتابخانه ها از سوی مردم تاکید داشتند. ابوالحسنی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این دوره را حضور مسئولین استانی در کتابخانه های سطح استان عنوان کرد و گفت: در ایام گرامیداشت تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی، مقامات سیاسی و فرهنگی به بازدید از کتابخانه های سراسر استان پرداختند .
جذب 13000 نسخه کتاب اهدایی
وی به ایجاد ایستگاه های اهدای کتاب در این دوره نیز اشاره کرد و گفت: در ایام ترویج گفتمان کتابخوانی در شهرستانهای استان غرفه هایی ایجاد شد و این غرفه ها به مدت 12 روز در نقاط اصلی شهرستان ها دایر و آماده ی دریافت کتاب های اهدایی مردم این استان بود که برای ترویج کتاب خوانی و اهمیت اهدای کتاب و فرهنگ کتاب خوانی و آشنایی با کتابخانه های استان، در این غرفه ها بروشور کتابخانه ها در بین مردم توزیع شد و همچنین مسابقه ی نقاشی با عنوان من کتاب می خوانم در این غرفه ها برای کودکان و نوجوانان برگزار و در پایان این مدت نیز جذب 13000 نسخه کتاب اهدایی صورت گرفت.
برگزاری مسابقات متنوع کتابخوانی
کارشناس فرهنگی این اداره کل به برگزاری شش مسابقه اینترنتی کتابخوانی ، دو مسابقه پیامکی، برگزاری سه جلسه رونمایی کتاب و یک جلسه نقد و بررسی ، برپایی دو نشست کتابخوان استانی و شهرستانی ، 8 نشست تخصصی کودک و نوجوان، جلسه پرسش و پاسخ مدیرکل محترم با اعضای نخبه کتابخانه های عمومی استان، برپایی نمایشگاه کاریکاتور کتاب و نقاشی و قصه گویی در کتابخانه های شاخص استان، افتتاح کتابخانه جلال آل احمد کرج و بخش کودک کتابخانه امام محمد باقر(ع) نظرآباد، تهیه بروشور و توزیع در بین مراجعان و عموم ، همکاری با صدا و سیما و حضور در برنامه های تلویزیونی و رادیویی و انعکاس خبری در مطبوعات محلی ، نشست خبری با اصحاب رسانه و برپایی نمایشگاه های موضوعی از منابع موجود در کتابخانه ها و نمایشگاه و فروشگاه کتاب از دیگر اقداماتی بود که در دوره تکریم از مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی صورت گرفت گرفت.
عضویت 7800 نفر به صورت رایگان در کتابخانه های استان
ابوالحسنی در پایان نیز عملکرد کتابخانه ها را در این ایام مثبت ارزیابی کرد و گفت: در طول این دوره 7800 نفر به صورت رایگان عضوکتابخانه های البرز شدند و بیش از 90 جلسه قصه گویی و کتابخوانی در سطح استان برگزار شد که این امر نمایانگر فعالیت های موثرهمکارانم در سطح استان بود و امیدواریم روزهای خوبی را کتاب و کتابخوانی پیش روی خود داشته باشد و ما نیز در این راستا گام های موثری برداریم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود