11 بهمن 1394
شماره خبر: 157671

نشست کتاب خوان کودک و نوجوان در کتابخانه بقیه الله هیو برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نشست کتاب خوان کودک و نوجوان در کتابخانه بقیه الله هیو برگزار شد


نشست کتابخوان کودک و نوجوان با مشارکت و حضور کتابدوستان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه بقیه الله هیو در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.
نشست کتابخوان کودک و نوجوان با مشارکت و حضور کتابدوستان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه بقیه الله عج در روستای هیو در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد. در این نشست شش تَن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:
« دایره المعارف جنگل » نوشته ماری رنه پیمون / ارائه توسط: مهراز آذر پیشه (عضو کتابخانه)
ایـن کتـاب از جملـه کتابهـای مرجع و مصوری اسـت کـه ماری رنه در موضـوع جنـگل و جنگلداری نوشـته اسـت. شـش بخـش اصلی کتـاب در موضوعات مشـاهده جنـگل، گیاهان جنـگل، رشـد و نمـو جانـوران جنگل، پنهان شـدن جانـوران در جنگل، غذای جانـوران جنگل و تفریح و سـرگرمی در جنـگل اسـت؛ اطلاعـات مفیـدی با زبانـی سـاده و تصویرپردازی مناسـب. کـودکان و نوجوانان در ایـن کتاب با نحـوه ی گـردش و تفریـح در جنـگل، جانوران جنـگل و طرز زندگـی آنها، گیاهان جنـگل و نحوه رشدشـان، انجام آزمایشـات و کاردسـتیهای مرتبط با آن، آشـنا میشـوند.
« شاعر راز و شیراز حافظ » نوشته محمد کاظم مزینانی / ارائه توسط: نسترن کوهبر (عضو کتابخانه)
خواجه شمس‌الدین محمد، حافظ شیرازی، یکی از بزرگ‌ترین شاعران نغزگوی ایران و از گویندگان بزرگ جهان است که در شعرهای خود «حافظ» تخلص نموده‌است.کتاب به زندگی نامه حافظ نیز می پردازد. حافظ را نه می توان از تاریخ اجتماعی فرهنگی و سیاسی دوران زندگی اش جدا کرد و نه از کتاب آسمانی مسلمانان قرآن. در آمیختگی آن تاریخ با قرآن جان شوریده حافظ را چنان متاثر ساخت که دیوان او تا صدها سال بعد کتاب مرجع عارفان و دلدادگان مانده است. این کتاب پژوهشی کوتاه درباره پیوند اشعار حافظ با تاریخ زندگی اش است .د تازه‌هایی از ادبیات کهن برای نوجوانان که از دو بخش تشکیل شده است .در بخش اول زندگی‌نامه و برخی از مهم‌ترین حوادث روزگار حافظ در قالب شش داستان بازگو می‌شود.
« ابراهیم (ع) نخستین بت شکن » نوشته محسن قدسی پور / ارائه توسط: فائزه فلاح کیش (عضو کتابخانه)
حضرت ابراهیم (ع) با تبر به طرف بتخانه رفت و تمام بت‌های سنگی و چوبی را از بین برد. وقتی مردم به بتخانه رسیدند، با عصبانیت به سوی ابراهیم (ع) رفتند و حضرت ابراهیم به آنها گفت: چرا بت‌هایی را پرستش می‌کنید که کاری بلد نیستند؟ و چرا خدای یکتا را نمی‌پرستید؟ همه به فکر افتادند و بعد آهسته با خود گفتند: نکند ابراهیم راست می‌گوید؟! کتاب حاضر از سلسله قصه‌های پیامبران با روایتی تازه، کلماتی ساده و نثری روان برای گروه سنی «ب» فراهم آمده است
« قصه های شیرین کلیله و دمنه » بازنویسی لطف الله داود/ ارائه توسط پریا هادیان (عضو کتابخانه)
بازنویسی و ساده سازی متون کهن ادب‍ی به زبان قابل فهم برای گروه های سن‍ی مختلف از جمله نوجوانان اهم‍یت زیادی دارد. ضرورت این کار آشنا شدن نوجوانان با فرهنگ، آداب و رسوم، تمدن، مفاخر ملی و گذشته ادب‍ی این مرز و بوم است. یکی از این متون کهن و ارزشمند ادبی، کتاب کلیله و دمنه است. کتابی سرشار از مفاه‍یم اخلاق‍ی و اجتماع‍ی، که چگونه زیستن را به خواننده خویش م‍ی آموزد.این به زبانی شیوا این امر را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده است.
« دانشنامه فشرده ی بدن انسان » نوشته دیوید برنی/ ارائه توسط فاطمه شریفی (عضو کتابخانه)
کتاب دانشنامه فشرده بدن انسان اثر دیوید برنی، حاوی یکصد مورد از کشفیات پزشکی دانشمندان و پزشکان است که به صورت ساده، با ذکر تاریخ و جزئیات ارائه شده است. سوراخ کردن جمجمه؛ طب سوزنی؛ علم جنین‌شناسی؛ کنترل نبض؛ واکسن آبله؛ انتقال خون؛ بی‌هوشی عمومی؛ اپتالموسکوپ؛ گوارش غذا؛ هیپنوتیزم؛ مالاریا؛ شیمی‌درمانی؛ جراحی پلاستیک؛ سونوگرافی؛ پیوند قلب و شبیه‌سازی جانداران، از جمله قسمت‌های کتاب هستند.در این کتاب پیش رو اطلاعاتی در خصوص بدن انسان برای کودکان و نوجوانان به همراه واژه‌نامه گردآوری شده است. برخی مطالب کتاب عبارت‌اند از: بدن ما، سلول‌ها، پوشش خارجی، عمق پوست، همه‌چیز درباره‌ی مو، داربست استخوانی، جمجمه، استخوان‌ها و مفاصل، نیروی ماهیچه‌، ماهیچه‌های مشغول کار، دست‌ها، شبکه‌ی عصبی، مرکز کنترل، بازتاب‌ها، یادگیری، خواب، چگونه دیدن، واقعیت‌های چشم، چگونه شنیدن، حس چشایی و بویایی، حس لامسه، برقراری ارتباط، هورمون‌ها، درون قلب، رگ‌های خونی، عفونت، چگونه نفس کشیدن، دشواری تنفس، هضم شدن غذا، زباله‌های دفعی، رشد و نمو، و غذای سالم
« انرژی های تجدید پذیر » نوشته نیگل ساندرز/ ارائه توسط علی معدندار (عضو کتابخانه)
نیگل ساندرز در این کتاب خود به معرفی برخی انرژی های تجدید پذیر در عالم می پردازد و بیان می دارد که انرژی های تجدید پذیر به به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود. .
در سال‌های اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدید ناپذیر رو به اتمام هستند این منابع مورد توجه قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۶حدود ۱۸٪از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژی‌های تجدید پذیر بدست آمد. سهم زیست‌توده به‌طور سنتی حدود ۱۳٪، که بیشتر جهت حرارت دهی و ۳٪انرژی آبی بود.۲/۴٪باقی‌مانده شامل نیروگاهای آبی کوچک، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی و سوختهای زیستی می‌باشد که به سرعت در حال گسترش هستند گفتنی این برنامه با تلاش کتابدار بخش کودک سرکار خانم روستایی و مسئول کتابخانه روستایی هیو سرکار خانم موسوی برگزار شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود