12 بهمن 1394
شماره خبر: 157736

البرزی ها کمترین هزینه کرد را برای تفریح و سرگرمی دارند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

البرزی ها کمترین هزینه کرد را برای تفریح و سرگرمی دارند


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی که دیروز منتشر شد، مردم این استان پائین ترین میزان هزینه کرد را برای تفریح و سرگرمی دارند.
سید موسی حسینی کاشانی در بازدید از دو کتاب فروشی چیستا و کافه کتاب و همچنین سرپرستی روزنامه ایران در استان البرز افزود: بایستی مسئولان را نسبت به این مهم حساس کنیم که چرا استانی با این جمعیت، ساکنان آن کمتر به سمت تفریح می روند؟ وی با اشاره به اینکه اگر مردم را به سوی تفریح سالم سوق ندهیم، وقت اضافه خود را به طریق دیگری پرمی کنند، اظهار داشت: این آمار باید تلنگری برای مسئولان استانی باشد تا ضمن همپوشانی برنامه های مختلف فرهنگی هنری، ذائقه های مختلف را پوشش دهیم. وی گفت: مانند رستورانی که برای تمام ذائقه ها برنامه ی غذائی دارد، در استان نیز باید برنامه های مختلف فرهنگی هنری داشته باشیم تا مردم با هر سلیقه ای برای پرکردن اوقات فراغت خود به آن مراجعه کنند. حسینی کاشانی اجرای برنامه های قرآنی، کتابخوانی، موسیقی، تئاتر، فیلم، هنرهای نمایشی و... از نیازهای مردم البرز دانست و بیان کرد: اگر بتوانیم به حداقل وظیفه ی خود یعنی معرفی بخشی از ظرفیت های تفریحی و فرهنگی عمل کنیم، می توان امیدوار بود که ایده ها برای تفرج و توسعه فرهنگی فراگیر می شود. وی با اشاره به فضای موجود در کتاب فروشی چیستا که حداکثر بهره وری از آن می شود، گفت: باید چنین فضاهایی همچون فروشگاه های زنجیره ای و متناسب با ذائقه های فکری در سطح استان بسط وتوسعه داد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: همچنین بهتر است فضاهای فروشگاهی با چنین فضاهای فرهنگی هنری تلفیق شود. وی در ادامه با اشاره به وضعیت موجود فرهنگ و هنر در استان البرز، افزود: باید زوایای پنهان موجود فرهنگ و هنر این استان را کاوش و برای دیگران نیز معرفی کنیم زیرا خیلی از افراد بر این تصور هستند که این استان از برنامه های فرهنگی هنری به دور است ولی در لایه های درونی آن می توان مشاهده کرد که البرز از خیلی از استان ها نیز پویاتر است.
حسینی کاشانی تصریح کرد: باید به مردم فرصت داد تا با توجه به سلایقشان و عرف جامعه بتوانند اوقات فراغت خود را به بهترین نحو پرکنند و پرکردن فضاهای خالی زندگی را باید به عنوان یک مطالبه جدی در سبد خانوار بگنجانیم. وی یکی از دلایل کمبود مراجعه مردم به کتاب فروشی ها و خرید کتاب را تامین نبودن زندگی شان دانست و گفت: در این مواقع مردم ترجیح می دهند از کتاب های موجود در فضای مجازی و لوح های فشرده که نسبت به کتاب مجلد ارزان تر است استفاده کنند.
تفریحات سالم، معضلات در جامعه را کاهش می دهد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز یکی از مشکلات استان البرز را به دلیل نوپا بودن، کمبود فضاهای فرهنگی تفریحی همچون سالن های سینما، تئاتر و... دانست و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده مردم کرج 20 میلیون نفر ساعت در روز وقت خالی دارند که باید برای پرکردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود که برنامه های سینما، رادیو و تلویزیون فقط بخشی از این خلاء را پرمی کند و حدود 8 میلیون نفرساعت در روز بازهم مردم وقت خالی دارند. وی گفت: هرچه بتوان وقت خالی مردم و به خصوص جوانان را با برنامه های فرهنگی هنری و بخصوص برنامه های شاد پر کرد از میزان جرم و جنایت و بزه در جامعه کاسته می شود. کتاب فروشی چیستا که در منطقه عظیمیه کرج واقع شده از تیرماه سال 1391 در مساحتی حدود 650 متر مربع توسط دکتر سید حسین اسلامی تاسیس شده است.
در این کتاب فروشی با شیوه ای زیبا در چیدمان کتاب ها روبرو هستیم به طوریکه کتاب ها بر اساس موضوع و سلولی چیدمان شده اند و موضوعات مختلف کتاب ها در سلول ها و اتاقک هائی که تعبیه شده، چیده شده اند. کار زیبای این موسس و اداره کنندگان این کتاب فروشی (کافه کتاب) که علاوه بر کتاب در آن لوازم التحریر و اسباب بازی های فکری کودک ونوجوان نیز به فروش می رود، استفاده از کتاب و مطالعه آن با حضور در محل کتاب فروشی بدون خریدن آن است. در این کافه کتاب علاوه بر فروش کتاب، فعالیت های فرهنگی هنری دیگری همچون شاهنامه خوانی، مولاناخوانی، نقد فیلم، کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی و داستان نویسی نیز برگزار می شود. محل دیگری که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن نیز بازدید کرد، کتاب فروشی کافه کتاب در باغ ایرانی واقع در بلوار رستاخیز رجائی شهر است که توسط دو زوج هنرمند سینما و تلویزیون حسین پاکدل و عاطفه رضوی از دو سال پیش تاسیس شده است. این دو هنرمند که فضای کافه کتاب خود را به شکلی زیبا و صمیمانه آراسته اند، از پائین بودن سطح فرهنگ و مطالعه در استان البرز و بخصوص کرج گلایه مند بودند. حسین پاکدل، مجری تلویزیون در دهه های 60 و 70 و بازیگر تئاتر و نویسنده وکارگردان تلویزیون گفت: کتاب و بحث فرهنگ در جامعه ایرانی کم کم محو می شود. وی افزود: به همین منظور طرح دهکده هنر را نوشته و تحویل مسئولین داده ام تا محوطه باغ ایرانی را تبدیل به باغ کتاب کنیم و اشخاص را در قالب کتاب و نویسنده آن تبدیل کنیم تا به صورت زنده و گویا کتاب های مورد نظر را برای مردم معرفی کنند. عاطفه رضوی بازیگر سریال کیمیا نیز گفت: مردم کرج کار فرهنگ را مجانی و رایگان می خواهند و فعالیت فرهنگی در این استان یک پشتیبان قوی می خواهد. وی افزود: فرهنگ هرچقدر تبلیغ شود تا مردم به آن مراجعه کنند بازهم برخورد مردم با آن غیرمحترمانه بوده و آن را بدون هزینه می خواهند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز آخرین بازدید خود را از سرپرستی روزنامه ایران در استان البرز انجام داد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود