13 اسفند 1394
شماره خبر: 159744

ضرورت بسترسازی برای مطالعه کودکان در کتابخانه ها

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

ضرورت بسترسازی برای مطالعه کودکان در کتابخانه ها


رئیس اداره کتابخانه های عمومی فردیس با بیان اینکه شور و شوق کودکان برای خواندن و مطالعه در کتابخانه های عمومی فراوان است ، گفت: باید فضای مناسب همراه با منابع لازم در این مکان ها برای تشویق کودکان به مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در وجود آنان فراهم شود.
گلشن شیرمحمدی افزود: اگر کودکان در همین دوران با مطالعه انس داشته باشند این رویه را در بزرگسالی ترک نخواهند کرد.وی با بیان اینکه بخش کودک از بخش های فعال کتابخانه هاست، گفت: در شهرستان های استان البرز، راه اندازی کتابخانه های اختصاصی کودک و نوجوان از نیازهای اساسی است . شیرمحمدی اظهار کرد که در شهرستان فردیس 50 درصد اعضای کتابخانه کودک هستند و باید علاوه بر افزایش سرانه فضای بخش کودک ، منابع این بخش را افزایش داده و فعال کنیم. وی در ادامه از اهم برنامه های کتابخانه های عمومی فردیس در بخش کودک گفت و افزود: قصه گویی برای کودکان، دوره های آموزشی مهارت قصه گویی مخصوص والدین، طراحی و نقاشی زیرنظرمربیان متخصص و برنامه های مناسبتی از جمله اقداماتی است که در بخش کودک انجام می شود. وی گفت: طرح پلکان و رتبه بندی سطح مطالعه کودکان و ایجاد انگیزه در آنان بود که یکی از طرح های مناسب برای بخش کودک است و می تواند اشتیاق به مطالعه را در کودکان افزایش دهد.
بخش های کودک نوپا ولی فعال
ملک سیما تقی زاده کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی و کتابدار کودک کتابخانه علامه امینی فردیس ، فرهنگ سازی مطالعه در میان کودکان مهم ارزیابی کرد و گفت : برای آنکه بتوانیم مطالعه را در جامعه بسط و گسترش دهیم باید شور و اشتیاق آنان را به کتاب خوانی بیشتر کنیم. وی با بیان اینکه اگر منابع غنی در بخش کودک تامین شود ، رغبت کودکان به مطالعه بیشتر می شود، افزود:در نهاد کتابخانه های عمومی بخش کودک بخش نوپا و جدیدی است و نیاز به تکامل در زمینه های منابع کتاب،محیط و ابزار کار با کودکان دارد که با توجه بیشتر می توان آن را پوشش داد. کتابدار کودک کتابخانه علامه امینی فردیس در ادامه به بخشی از فعالیتها و کلاس های آموزشی گذرانده شده در طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: از سال 1391 که به عنوان کتابدار بخش کودک مشغول به فعالیت شدم،با توجه به نیازهای این بخش با نشریات کودک، نویسندگان، ویژگی کتاب کودک و نوجوان و مواردی از این قبیل آشنایی پیدا کرده و در کلاس های آموزشی متعدد این حوزه شرکت کردم که می تواند بسیار موثر باشد. تقی زاده در ادامه برپایی نشست کتاب خوان در مدارس،مهدهای کودک و دیگر اماکن مربوط به کودکان را در رشد مطالعه در کودکان و نوجوانان موثردانست و افزود:کتابداران باید بصورت متمرکز در بخش کودک فعالیت کرده و از فعالیت در بخش بزرگسالان فارغ شوند زیرا عدم تمرکز موجب کاهش روندکاری می شود . وی در پایان به مواردی همچون کمبود فضای کافی در بخش کودک و کمبود منابع اشاره کرد و گفت: حسن خلق کتابدار از مواردی است که کمبودها را پوشش داده و موجب جذب کودکان به کتابخانه خواهد شد و این مهم ترین اصل برای کتابدار بخش کودک در کنار دیگر اصول حرفه ای این بخش است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود