19 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162533

يك ميليون دانش آموز كشور دوره انتخاب رشته آگاهانه گذراندند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

يك ميليون دانش آموز كشور دوره انتخاب رشته آگاهانه گذراندند


معاون متوسطه وزارت اموزش و پرورش گفت: در سال تحصيلي 95-94 يك ميليون دانش آموز پايه نهم كشور دوره انتخاب رشته اگاهانه در دو بخش آموزشگاهي و كارگاهي گذراندند.
علي زرافشان گفت: براي اولين بار پس از اجراي نظام جديد آموزشي دانش آموزان دختر و پسر پايه نهم در دوره متوسطه اول اقدام به انتخاب رشته مي كنند تا در دوره دوم متوسطه در رشته مورد نظر ادامه تحصيل دهند. وي اظهار كرد: كار اجرايي آشنا يي دانش آموزان پايه نهم دوره اول متوسطه با انواع رشته هاي تحصيلي و انتخاب رشته آگاهانه بر اساس وضعيت تحصيلي ، علايق فردي ، جايگاه مشاغل ، نيازهاي شغلي جامعه ، كارآفريني و تضمين شغل آينده با تحصيل در رشته هاي مهارتي از 6 ماه قبل در مدارس كشور آغاز شده است. زرافشان با اشاره به برنامه ريزي طرح هاي آموزشي - توجيهي با موضوع انتخاب رشته صحيح در اين وزارتخانه خاطر نشان شد: براي آگاهي مشاوران از وضعيت تغيرات صورت گرفته در فرآيند هدايت تحصيلي ويژه دانش آموزان پايه نهم براي مشاوران در مدارس نيز به منظور هدايت صحيج دانش آموزان در انتخاب رشته ، دوره هاي آموزشي - تخصصي منطقه اي و استاني برگزار شد. معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: فرايند انتخاب رشته يك دوره تخصصي است كه دانش آموزان بايد با برخورداري از اطلاعات كامل ، اقدام به انتخاب رشته تحصيلي براي ورود به دوره دوم متوسطه كنند. زرافشان با اشاره به انواع رشته هاي تحصيلي دربخش نظري ، فني حرفه اي و كاردانش يادآور شد: مشاوران مدارس با برگزاري دوره هاي آموزشي با عنوان انتخاب رشته آگاهانه اطلاعات لازم در خصوص ظرفيت و جايگاه هر رشته تحصيلي با زير مجموعه هاي شغلي را در اختيار دانش آموزان و اولياي آنان قرار دادند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: يكي ازدرس هاي پايه نهم در دوره متوسطه اول درس پروژه مي باشد كه در اين درس دانش آموز با برخورداري از راهنمايي مشاور مدرسه و معلم مراحل تحقيق در مورد يك رشته تحصيلي كه با علاقه و وضعيت درسي او نزديكتر باشد را انتخاب مي كند. زرافشان ادامه داد: در اين درس دانش آموزان اقدام به فعاليت تحقيقاتي در خصوص آن رشته تحصيلي مي كنند و اطلاعات جمع آوري شده را نيز در قالب لوح فشرده ، يك مقاله انتخاب رشته يا شغلي ، برپايي نمايشگاه مشاغل و كنفرانس در اختيار ساير دانش آموزان پايه نهم آن مدرسه قرار مي دهند. وي يكي از راههاي اصلي كاهش نرخ بيكاري و پيشگيري از بيكاري در آينده اي نه چندان دور در جامعه را ادامه تحصيل دانش آموزان در رشته هاي فني حرفه اي و كاردانش ذكر كرد و گفت: در حال حاضر جامعه دررشته هاي نظري نياز به نيروي تحصيل كرده ندارد زيرا علت اصلي نيروهاي بيكار به علت ادامه تحصيل در رشته هاي نظري و كم توجهي به رشته هاي مهارتي - فني تشكيل مي دهد. وي ادامه داد: در گذشته تمايل دانش آموزان به رشته هاي فني حرفه اي و كاردانش كم بود اما در سال تحصيلي 95-94 ورودي دانش اموزان كشور به اين رشته ها 8/38 بوده كه پيش بيني مي كنيم در سال تحصيلي جديد تمايل دانش آموزان براي ادامه تحصيل در رشته هاي مهارتي به مرز 46 درصد برسد. وي تاكيد كرد: يكي از تحقق اقنصاد مقاومتي در ايران اسلامي گسترش رشته هاي فني حرفه اي - كاردانش در راستاي ادامه تحصيل دانش آموزان در اين رشته ها با هدف ايجاد بازار كار ، گسترش فرهنگ كار آفريني ، كسب مهارت هاي فني در رشته هاي مختلف شغلي و پيشگيري از بيكاري در جامعه است كه اين مهم نياز به انتخاب رشته آگاهانه ازسوي دانش آموزان با بهره گيري از توصيه هاي مشاوران تحصيلي و والدين دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود