26 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162992

نخستین طرح مرجع شناسی در البرز کلید خورد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نخستین طرح مرجع شناسی در البرز کلید خورد


معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز از کلید خوردن نخستین طرح مرجع شناسی با هدف آشنا سازی دانش آموزان با نقش و جایگاه مراجع تقلید در تقویت ، حفظ و عمل کردن به فرایض و احکام دین مبین اسلام در این استان خبر داد.
مسعود مهرانی نیا ا افزود: اسلام سریع ترین دین از لحاظ گسترش و رشد در میان ادیان دنیاست که معنای آن سالم شدن یا رهایی یافتن از آفات است. وی اظهار کرد: حفظ دین و اجرای دستورات دینی و قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی نیاز به شناخت افراد نسبت به وظایفشان دارد به همین دلیل انسان برای دستیابی به سوالات دینی و شرعی نیاز به مشورت یا مطالعه آثار منتشره مورد تائید از سوی افراد آگاه و عالم در حوزه دین دارد. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزدر ادامه از مراجع تقلید به عنوان افراد آگاه و عالم یاد کرد و خاطر نشان شد: تقلید در احکام اعتماد کردن به دستور مجتهد در هنگام عمل یا بعد از آن است که هر فرد مسلمانی برای دستیابی به سئوالات دینی باید یک مرجع داشته باشد تا در صورت نیاز به آن مراجعه و کسب تکلیف برای انجام وظیفه دینی خود کند.
مهرانی نیا بیان کرد: تقلید در مذهب شیعه از عصر امامان آغاز شده است به گونه ای که در عصر حاضر نیز همه پیروان دین اسلام برای اجرای احکام دینی نیاز به تقلید دارند تا در زندگی دنیوی و اخروی دچار خسران نشوند و به سعادت و کمال برسند. وی در ادامه به ذهن پرسشگر انسان در طول عمر زندگیش در بخش های مختلف از جمله حوزه دین و هویت فردی پرداخت و یادآور شد: در گروه سنی نوجوانی که همراه با دوران بلوغ می باشد و فرد به دنبال هویت یابی و پذیرش مسوولیت های شرعی و زندگی است نیاز به یک راهنما آگاه و عالم به نام مرجع دینی دارد. وی رسیدن به پاسخ سئوالاتی در زمینه نماز، روزه ، خمس ، زکات ، خرید و فروش ، صلح ، اجاره ،اخلاق ، جهاد، مسائل خانوادگی ، ازدواج ، طلاق ، مالی ، نهی از منکر و ... نیاز به یک راهنما آگاه و عالم دارد که در این طرح دانش آموزان در قالب برگزاری اردوهای آموزشی - تربیتی از البرز به قم اعزام و در دیدار با مراجع تقلید و نشست با اساتید حوزه در قم - جمکران سوالات خود را مطرح می کنند تا پاسخی صحیح بشنوند. وی با اشاره به برگزاری اولین اردوی سه روزه دانش آموزان فرهیخته البرزی ویژه طرح مرجع شناسی در قم خاطرنشان شد: 100 دانش آموز دختر و پسر در دو اعزام جداگانه با موضوع مهم مرجع شناسی آشنا شدند و همچنین برای آنان فلسفه انتظار حضرت مهدی موعود با زبان ساده در قالب نشست های آموزشی ، پرسش و پاسخ ، شعر ، مقاله ، مسابقه و دل نوشته از سوی کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز از بارش فکری دانش آموزان در زمینه مرجع شناسی و چگونه مرجع تقلید خود را انتخاب کنیم و چرایی انتخاب یک مرجع به عنوان دیگر محورهای آموزشی این طرح ذکر کرد و افزود: هر فرد مسلمانی برای آگاهی از احکام و مسائل شرعی نیاز به یک راهنمای دینی دارد چرا که انجام تکالیف دینی وظیفه ای واجب برای هر مسلمان است که برخی از این تکالیف در زمان غیبت حضرت مهدی (عج) بصورت مستحب نیز می باشد. مهرانی نیا آشنایی دانش آموزان با موضوع مهم مرجع شناسی را در طرح اردویی به قم در دو بخش کارگاه آموزشی و فرهنگی عنوان کرد که در هر دوره مربیان و کارشناسان فعال در حوزه معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش البرز مسوولیت تعدادی از دانش آموزان اعزامی به قم را بر عهده دارند. وی گفت: در اولین اردوی مرجع شناسی دانش آموزان فرهیخته البرزی ، دانش آموزان عضو تشکلات سازمان دانش آموزی ، بسیج ، انجمن شورای دانش آموزی و دانش آموزان فعال در حوزه علوم قرانی شرکت کرده و به زیارت حضرت معصومه (ص ) ، مسجد مقدس جمکران رفتند و با دو مرجع تقلید نیز دیدار کردند. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این اردو با موضوع مهم جنگ نرم و پیامدهای مخرب آن در بین نوحوانان و جوانان ایرانی و نیز تاثیر منفی شبکه های مجازی بر سلامت جامعه به ویژه جامعه اسلامی ایران آشنا شده و دانش آموزان با استادان مجری این دوره آموزشی - تربیتی به بحث و گفت وگو پرداختند. وی تاکید کرد: برگزاری طرح مرجع شناسی در تابستان ویژة دانش آموزان شرکت کننده در پایگاههای تابستانه غنی سازی اوقات فراغت در مدارس البرز و همچنین در سال تحصیلی 96-95 برای دانش آموزان در این استان ادامه دارد. البرز 420 هزار دانش آموز در پایه های مختلف تحصیلی دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود