10 خرداد 1395
شماره خبر: 164011

۲۰ درصد موسسات فرهنگی و هنری کشور نیمه فعال هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

۲۰ درصد موسسات فرهنگی و هنری کشور نیمه فعال هستند


معاون دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد موسسه های فرهنگی و هنری در سطح کشور فعال بوده و ۲۰ درصد نیمه فعال یا تعطیل هستند.
سید جبار موسوی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره معرفی ظرفیت ها و توانمندی های موسسات فرهنگی و هنری که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: موسسات فرهنگی و هنری یکی از بازوهای اجرایی فرهنگی وزارت ارشاد است که بخشی از این فعالیت ها به استان تفویض شده و نتایج جشنواره هایی که توسط این موسسات برگزار می شود، در پایان سال جاری در جشنواره ملی مشخص می شود. وی با بیان اینکه هدف اصلی شناسایی و معرفی ظرفیت های اجرایی موسسات در حوزه فرهنگ و هنر است، افزود: این امر نیز در راستای اهداف چابک سازی دولت است که بخش فرهنگ به بخش خصوصی و اهالی فرهنگ و هنر سپرده و از توانایی های مردمی برای انجام امور توسعه ای در کشور استفاده شود. معاون دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور، تصریح کرد: توسعه کیفی و کمی موسسات فرهنگی و هنری در دستور کار قرار دارد و در همین راستا در سه سال گذشته آسان سازی صدور مجوزها و افزایش تعداد موسسه ها انجام شد و ارزیابی عملکرد موسسات و برگزاری جشنواره ها نیز در راستای اجرای اهداف کیفی انجام می شود.
ثبت بیش از ۶۰۰۰ موسسه فرهنگی در کشور
وی با بیان اینکه این امر در راستای کمک به توسعه فرهنگ و هنر کشور صورت می گیرد، گفت: در سطح کشور ۶ هزار و ۳۰۰ موسسه ثبت شده وجود دارد که برخی از این موسسات غیرفعال هستند تعداد آن ها در استان ها متفاوت است به استانی هایی که دارای کمبود در این حوزه هستند توجه بیشتری می شود. موسوی تاکید کرد: در این زمینه استان هایی که توسعه فرهنگی کمتری دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و مجوزهای بیشتری برای آنان صادر می شود. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد موسسه های فرهنگی و هنری در سطح کشور فعال بوده و ۲۰ درصد نیمه فعال یا تعطیل هستند. وی افزود: با برگزاری این جشنواره و ارائه فراخوان به موسسه هایی که فعالیت نمی کنند اعلام می کنیم چنانچه مایل به فعالیت اند باید هرچه زودتر اقدام کنند و مجوز موسسه هایی که تمایلی به فعالیت ندارند منحل می شوند.
لغو مجوز ۲۵ موسسه فرهنگی در کشور
معاون دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور افزود: با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شد تمرکز بیشتری بر استان هایی که دارای موسسات نیمه فعال هستند شود تا بتوانیم همپای سایر استان ها از ظرفیت های فرهنگی بهره ببریم. وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ۲۵ موسسه در کشور لغو مجوز شده اند، تصریح کرد: سیاست اجرایی وزارتخانه بر مدار اصلاح است در صورتی که تخلف ادامه داشته باشد موسسه متخلف پلمپ می شود. موسوی با اشاره به موسساتی که بدون مجوز در استان ها فعالیت می کنند، گفت: اداره کل استان ها بر این موسسات نظارت کرده و پس از گزارش بلافاصله پلمب می شوند. موسوی در پایان افزود: یکی از برنامه های مهم دراین حوزه ساماندهی موسسه های فرهنگی و هنری به عنوان یک ارشاد کوچک در استان های کشور است که با توسعه های مراکز و بالابردن سطح آموزش ها بتوانیم زمینه مناسبی برای استفاده مردم ایجاد کنیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود