23 خرداد 1395
شماره خبر: 164462

مقاله معاون اداره کل کتابخانه‌های البرز در همایش بین المللی ایفلا 2016 پذیرفته شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

مقاله معاون اداره کل کتابخانه‌های البرز در همایش بین المللی ایفلا 2016 پذیرفته شد


مقاله دکتر محمدکریم صابری، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با عنوان «استفاده از استانداردهای ایفلا در تدوین استانداردهای ملی: فعالیتهای تدوین استاندارد در ایران» به صورت ارائه شفاهی و سخنرانی در همایش بین المللی ایفلا 2016 پذیرفته شد.
هشتاد و دومین کنفرانس بین‌المللی ایفلا در آمریکا (کلومبوس اوهایو) با محوریت موضوعی «ارتباطات، همکاری، جامعه» برگزار خواهد شد. دکتر محمد کریم صابری در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز گفت : فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) یک ارگان مستقل غیردولتی و یکی از معتبرترین مراجع بین‌المللی در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی است. یکی از فعالیتهای مهم ایفلا، تدوین و ترویج استانداردهای کتابداری و اطلاع‌رسانی است. وی در ادامه افزود: در طول پنجاه سال گذشته، ایفلا طیف گسترده‌ای از استانداردها را در تمام زمینه‌‌های خدمات کتابداری و اطلاع رسانی تدوین کرده است. با توجه به اینکه بنده مدتی مسئولیت اداره استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را بر عهده داشتم در این مقاله که با همکاری خانم دکتر پازوکی، کارشناس اداره استاندارد نهاد تهیه شده، گزارشی از فعالیتهای تدوین استاندارد در ایران و استفاده از استانداردهای ایفلا ارائه خواهد شد. دکتر صابری در خصوص حضور و سخنرانی در این کنفرانس بین‌المللی افزود: متأسفانه به دلیل هزینه‌های بالای سفر به آمریکا و مشکلات صدور ویزا ممکن است نتوانیم در کنفرانس ایفلا حضور داشته باشیم اما مقاله ما در مجموعه مقالات ایفلا چاپ خواهد شد. در صورت عدم حضور بنده و همکارم خانم دکتر پازوکی، یکی از دوستان که در کنفرانس حضور خواهد داشت مقاله را ارائه خواهد کرد.دکتر صابری دربارة وضعیت استانداردسازی کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر مسئولیت اداره استاندارد نهاد بر عهده خانم پازوکی است، بنده به عنوان کسی که حدود دوسال مسئولیت اداره استاندارد نهاد را برعهده داشتم باید عرض کنم که بیش از 50 سال از تأسیس اولین کتابخانه عمومی به شکل امروزی می‌گذرد، ما امروزه برای تمام بخش‌های عمومی جامعه مثل مهدکودک‌ها، خانه سالمندان، ورزشگاه‌ها، بیمارستانها و ... استاندارد ملی داریم اما متاسفانه برای نهاد مهمی مثل کتابخانه عمومی فاقد استاندارد بودیم. به همین خاطر در سال 1392 اداره‌ای تحت عنوان «اداره استاندارد» در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأسیس شد تا با تدوین استانداردهای ملی و نهادی یاری‌رسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استانداردسازی رویه‌ها، فرآیندها و خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور باشد. اهم وظایف که برای اداره استاندارد مشخص کردیم عبارتند از:
سیاستگذاری و تعیین اولویت‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با استانداردسازی کتابخانه‌های عمومی کشور
ارتباط مستمر با اشخاص حقیقی و حقوقی به‌منظور تهیه، تدوین، نشر و روزآمدسازی استانداردهای مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی کشور
همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران در راستای استانداردسازی و بهسازی فعالیت‌های کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی کشور
ترویج استانداردهای ملی تدوین شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی و نظارت بر حسن اجرای آنها
برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور معرفی، نقد و بررسی استانداردهای تدوین شده برای کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری سازمان ملی استاندارد و متخصصان و صاحبنظران مربوطه
ارائه مستمر گزارش‌های تخصصی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور در مقایسه با استانداردهای ملی و بین‌المللی
برخی از اقداماتی که در راستای تحقق این اهداف صورت گرفت عبارتند از:
همکاری و تعامل با سازمان ملی استاندارد
شرکت در کمیته های برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد
اخذ مجوز تدوین 5 استاندارد ملی از سازمان ملی استاندارد
تشکیل کارگروه استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور
اخذ استاندارد شابکا برای کتابخانه‌های عمومی کشور
تولید محتوای استاندارد در حوزه کتابخانه‌های عمومی
مقایسه وضعیت کتابخانه های عمومی ایران با استانداردهای ایفلا
ابلاغ استانداردهای ملی به ادارات کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور
تدوین پیش‌نویس 5 استاندارد نهادی شامل:
· استاندارد خدمات و تجهیزات فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی
· استاندارد بخش نابینایان و کم بینایان در کتابخانه‌های عمومی
· استاندارد بخش مرجع در کتابخانه‌های عمومی
· استاندارد بخش کودکان در کتابخانه‌های عمومی
· استاندارد فضای کتابخانه‌های عمومی
تهیه کتابشناسی استاندارد و برگزاری همایش ملی استانداردهای کتابداری و کتابخانه‌ای
دکتر صابری، رئیس سابق اداره استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود خوشبختانه علیرغم اینکه تدوین استانداردهای کتابداری و کتابخانه‌ای کاری دشوار و نو به شمار می‌رفت، اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد، ریل‌گذاری مناسبی برای تدوین استاندارد انجام شد و شرایط تدوین استانداردهای ملی و نهادی برای کتابخانه‌های عمومی مهیا شد. از آنجایی که تداوم این فعالیتها، عزم جدی و حمایت و همکاری گستردۀ مسئولان نهاد را می‌طلبد، امیدوارم با حمایتهای آقای مختارپور دبیر کل نهاد، آقای دکتر متولیان معاونت برنامه‌ریزی و آقای دکتر محبوب مدیرکل برنامه‌ریزی، فعالیتهای استانداردسازی با عزمی جدی و رویه‌ای استاندارد پیگیری شود تا ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک برای تمام بخش‌های کتابخانه عمومی، استانداردهایی کاربردی و عملیاتی داشته باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود