4 شهریور 1395
شماره خبر: 168987

بیانیه هیئت داوران سومین جشنواره مطبوعات استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

بیانیه هیئت داوران سومین جشنواره مطبوعات استان البرز


سومین جشنواره مطبوعات استان البرز با صدور بیانیه هیئت داوران به کار خود پایان داد.
مراسم اختتامیه سومین جشنواره مطبوعات استان البرز عصر چهارشنبه در سالن «سیروس صابر» اداره کل ارشاد اسلامی استان برگزار شد. در این مراسم بیانیه هیئت داوران قرائن شد، در این بیانیه آمده است: پرونده سومین جشنواره مطبوعات و رسانه های خبری استان البرز در شرایطی بسته می شود که بارقه های امید و انگیزه برای پیمودن راه پیچ و خم پیشروی مطبوعات نمایان شده است، در این راه اما آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد، مسئولیت اجتماعی روزنامه نگاران است که به آنها گوشزد می‌کند در هر شرایطی باید بر اساس وجدان و اصول اخلاقی حرکت کنند. روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، بازتاب گفت‌وگوی مردم یک جامعه است و آنچه بیانگر فرهنگ و معرف شأن و جایگاه اصول انسانی در جامعه محسوب می شود، شکل گیری این گفت وگو بر مدار مفاهمه، مُدارا، اخلاق، احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق انسانی و شهروندی است. از این منظر، جشنواره مطبوعات، رویدادی خجسته است که تداوم و تدارکش به دست اهالی این صنف می تواند علاوه بر آنکه بر افزایش سطح کیفی مطبوعات اثر بگذارد میزانی باشد برای بخش منطق، سعه صدر و مُدارای روزنامه نگارانی که خود در جست وجوی این خصایل نزد جامعه و مدیرانند. اصل سوم از اصول بین‌المللی اخلاق‌ حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری که به مسئولیت اجتماعی مربوط می‌شود؛ فرازی دارد که می‌گوید: «مسؤولیت اجتماعی روزنامه‌نگار، وی را ملزم می‌سازد که تحت هر شرایطی همسو با وجدان اخلاقی خود عمل کند. »
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:
هیئت داوران سومین جشنواره مطبوعات و رسانه های خبری استان البرز پس از بررسی آثار راه یافته به مرحله نهایی، بر این باورند که میانگین سطح کیفی آثار در برخی بخش ها قابل توجه است و برآیند آنها بیانگر بضاعت بسیار خوب مطبوعات در این استان است،. مشروط بر آنکه روزنامه‌نگاران استان البرز برای ایفای نقش موثرتر همواره در اندیشه ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و بهره گیری از آموزش‌های کاربردی باشند. بررسی آثار نشان می دهد که لازم است به خبرنویسی مبتنی بر اصول و ارزش‌های خبری توجه ویژه و بیشتری صورت گیرد هرچند که در میان برخی آثار دریافتی در بخش های گزارش خبری و گزارش، مرز و تفاوت این دو چندان رعایت نشده بود. در بخش گزارش آثار چشمگیر و امیدوار کننده و در بخش عکس باید گفت که رقابت شدیدی را بخاطر آثار خوب ارائه شده شاهد بودیم، در بخش‌های یادداشت و سرمقاله، مصاحبه، میزگرد و مقاله و در مجموع سطح کیفی آثار شایسته تقدیر است هر چند که جا دارد همکاران مان را به اهمیت سرمقاله‌نویسی و ویژگی های یک سرمقاله خوب بیشتر توجه دهیم.
پرهیز از مطول نویسی و گاه به کارگیری واژگان غیرضروری نکته ای است که باید در همه بخش‌ها به آن توجه ویژه و جدی شود، به لحاظ بصری و گرافیکی اما کاستی‌هایی وجود دارد، از یاد نبریم که در رسانه های امروز شکل و محتوا، عناصری تفکیک ناپذیر و مکمل‌اند. هیئت داوران جشنواره سوم اعلام می‌دارد؛ کوشیده ‌است در همه مسیر داوری تا امروز که روز قدردانی از روزنامه‌نگاران است به این مسئولیت پایبند باشند، از همین رو هیئت نهائی داوران صمیمانه اعلام می‌کند به همکاری حرفه‌ای داورانی که قریب ۹۰۰ اثر را بررسی و قضاوت کردند. بی گمان بر این داوری هم می شود نقدی روا داشت، اما تلاش ما این بوده که تا جای امکان درست و منطبق با اصول حرفه‌ای داوری کنیم، در نهایت قاب جشنواره سوم را با این امید به دیوار حافظه می‌آویزیم که نقطه عظیمی باشد به سوی فردایی بهتر و روزهایی پررونق تر برای مطبوعات.
هیات داوران جشنواره سوم مطبوعات استان البرز

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود