4 دی 1391
شماره خبر: 17229

خوشبختی در گرو کاهش توقعات است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

خوشبختی در گرو کاهش توقعات است


سپیدارآنلاین: عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در کرج گفت: خوشبختی در زندگی فردی و اجتماعی افراد در سایه کاهش توقعات افراد از یکدیگر رخ می دهد و باید زوج های جوان نیز برای رسیدن به زندگی آرام و شادمانه به درک درستی از یکدیگر برسند.
دکتر محمد غفرانی پیش از ظهر دوشنبه در سمینار تفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی که با حضور جمعی از مدیران و روسای استان در تالار استاد سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شده بود با طرح این سوال که علل ناپایداری زندگی و طلاق ها در چیست و چرا رتبه چهارم طلاق را در جهان داریم، گفت: تا زمانی که خود شناسی وجود نداشته باشد همسر شناسی نیز وجود ندارد.
درک نادرست از خود منشاء طلاق ها
وی افزود: علت تاخیر در ازدواج ها و ناپایداری بنیاد خانواده آن است که در نظام آموزشی ما خود شناسی آموزش داده نشده و ما نیازهای عاطفی، علمی، جسنی، مناجات شبانه، توانایی، امکانات، خطرات و تهدیدها، نقش و موقعیت خو د را نمی شناسیم و وظایف و تکالیف خود را نمی دانیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: وقتی انسان از خود غافل است تهدید های خود را نمی فهمد و سبک زندگی را پیدا نخواهد کرد. دکتر غفرانی دربخش دیگری به اصول اولیه آفرینش اشاره و بیان کرد: همان گونه که بارش، تابش، آفرینش یکطرفه است، سرچشمه همه افعال عالم نیز محبت است و محبت رفتاری یکطرفه است و محبت اگر محبت باشد باید یکطرفه باشد. وی افزود: خداوند تمامی استعدادها را بالقوه در وجود انسان ها نهاده است تا بر روی زمین آن را بالفعل سازند و ما به بهانه دوست، طبیعت، گل و...قوای درونی خود را شکوفا کنم. مولف کتاب های متعدد در زمینه سبک زندگی در ادامه گفت: فقدان خودشناسی در نظام آموزشی، نامشخص بودن چرایی ازدواج، شان و کرامت زن روشن نیست، مبانی و اصول زندگی را نمی دانیم. دکتر غفرانی گفت: رفتار یکطرفه را ازقرآن بیاموزیم که همانا رفتاری خالصانه است. وی افزود: اخلاص یعنی توقع نداشتن و برای انجام تکالیف و رسالت توقعی نداشته باشیم؛ البته دیگری باید ببیند و تشکر کند اما اگر این کار را نکرد نیز نباید انتظار قدردانی داشته باشد. غفرانی بیان کرد: اگر بخواهیم دیگران کار ما را ببینند این ریا است و اگر فقط خواهان توجه خدا باشیم و برای خداوند باشد این اخلاص عمل است. وی ادامه داد: هر احسان و بدی به خود انسان باز می گردد هر عمل سو به خود ما برمی گردد و عمل خوب نیز همین گونه است؛ و نباید توقع داشت چون هر کاری که می کنیم تجسم آن به خود ما برمی گردد. غفرانی اظهار داشت: صبر می تواند انسان را تمام کمالات لازم برساند؛ وهر کسی نمی تواند اینگونه باشد جز زمانی که حلاوت آن را چشیده باشد.
توقع نداشتن در زندگی و کار شما را به اوج لذت می رساند
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: انسان مخلص به دنبال تلافی نیست و تخلف دیگران را امتحان پو امتیازی برای خویش می داند. غفرانی بیان کرد: اگر می خواهیددرکار، زندگی و....به اوج لذت برسید، توقع را صفر کنید. وی بیان کرد: انسان و گیاه و انسانی زنده است که دو روز از زندگی اش مانند یکدیگر نباشد و انسان زنده در هر شرایطی حتماً حضوری عاقلانه و هنرمندانه دارد. عضو هئیت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: سرزنده بودن زن و شوهر به گفتار و رفتار، رنگ دیوار و... ربطی ندارد. وی افزود: فقط خدا زنده است و هرکه رو به خدا و نور است زنده است؛ انسان زنده قرآن را فقط بر سرش نمی گذارد بلکه محتوای آن را در سر خود می برد وکسی که تمام زندگی اش مانند کتاب باشد او مکتبی واقعی است. غفرانی گفت: انسان زنده تحت تاثیر تهدید، تحقیر، توهین، استهزا، تمسخر قرار نمی گیرد؛ تحت تاثیر حرف و نظر دیگران قرار نمی گیرد.
سرنوشت

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود