2 تیر 1401
شماره خبر: 269225

هر گونه تخریب در بافت تاریخی بقاع متبرکه البرز ممنوع است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی



مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد : با توجه به اهمیت تاریخی بافت بقاع متبرکه استان ، هرگونه تخریب در این محدوده ها ممنوع است.
فریدون محمدی به خبرنگاران گفت: البرز دارای ۸۲ امامزاده با بنای تاریخی است که ثبت ملی شده اند و اجازه نمی دهیم هیچ سازمانی برای اقدامات توسعه ای به تخریب بناهای تاریخی امامزادگان بپردازد.وی اظهار داشت : بنای امامزادگان علاوه بر ارزش معنوی از ارزش معماری تاریخی برخوردار بوده بنابراین باید به عنوان متولی حافظ این میراث باشیم.مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود:به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم سازمانی برای توسعه محوطه یا افزودن تاسیسات به ساختمان به تخریب بافت تاریخی امامزادگان بپردازد. این آثار ثبت ملی شده اند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس امامزاده‌ها با بنای تاریخی در اداره کل میراث فرهنکی البرز گفت: نمایشگاه عکس امامزادگان با بنای تاریخی در محل اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در سالن اجتماعات از یک تیر به مدت یک هفته برپاست. شهروندان و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت هشن صبح تا یک بعد از ظهر از این نمایشگاه بازدید کنند.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود:امامزاده‌های استان از نظر تنوع بنا و نوع مصالح استفاده شده بی نظیرهستند و نوع عکاسی این مجموعه عکس نیز بسیار دیدنی است. بنابراین برای حفظ و مرمت این امامزادگان کمیته بقاع متبرکه در سازمان تشکیل شد که به پیگیری، نظارت و بررسی امامزاده‌های استان که دارای بنای تاریخی هستند، می‌پردازد.محمدی با بیان اینکه در زمان حاضر بقعه های متبرکه امامزاده احمد(ع) و محمود (ع ) ماهدشت به دلیل اینکه بنا از بین رفته در اولویت مرمت قرار دارند، اظهار داشت : مجوز بازسازی از وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی دریافت شده و نامه به اوقاف تحویل داده شده است. اگر تأمین اعتبار مرمت این بناها از سوی اداره کل اوقاف استان صورت بگیرد به زودی کار مرمت این بناها آغاز می‌شود.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس امامزادگان در البرز بیان داشت : پس از این نمایشگاه به احتمال در همه شهرستان‌های استان نیز نمایشگاه عکس امامزادگان تاریخی استان را برگزار خواهیم کرد. ۲۴ عکس از امامزادگان تاریخی استان به نمایش گذاشته شددر ادامه عکاس مجموعه امامزادگان تاریخی استان نیز گفت: «این نمایشگاه از امامزادگان تاریخی تمام شهرستان های استان بجز فردیس تهیه شده است.بهزاد ایمانی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه حدود ۲۴ عکس از سازه‌های سنگی و چوبی امامزاده‌های استان با محوریت مذهبی- گردشگری به نمایش گذاشته شده است، افزود: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز همراهی خوبی برای دریافت مجوزعکاسی داشته و برای خرید برخی از آثار عکاسی نیز تعامل انجام شده است. در جدیدترین فعالیت نیز عکاسی از روستاهای هدف گردشگری البرز مد نظر قراردارد.


منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود