17 آذر 1390
شماره خبر: 2746

تعزیه خوانی از هنرهای باقدمت در ساوجبلاغ است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

تعزیه خوانی از هنرهای باقدمت در ساوجبلاغ است

رئیس اداره میراث فرهنگی ساوجبلاغ گفت: هنر تعزیه خوانی از سالهای دور در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قدمت دارد و بیش از 20 نفر از بزرگان این هنر ملی - مذهبی از این منطقه پا به عرصه تعزیه گذاشته اند.
ولی الله دهقانی سانیج گفت: حسینیه اعظم برغان با 560 سال قدمت به عنوان اثری خشتی و چوبی در دوره های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. وی افزود: این حسینه با 1200 متر مربع مساحت در دو طبقه ساخته شده است. دهقانی گفت: نوای عاشورایی و جانسوز تعزیه خوانان این تکیه همه ساله عصرهای ماه محرم مردم را از جای جای ساوجبلاغ و شهرهای اطراف به حسینیه می کشاند. وی افزود: این حسینیه به عنوان اثری باقیمانده از دوره صفوی دوم بهمن سال 82 به شماره 10824 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. دهقانی گفت: مراسم تعزیه این حسینیه هم به عنوان اثری معنوی و غیر ملموس به شماره 203 در تاریخ 23 خرداد امسال در فهرست آثارملی به ثبت رسید. از جمله بزرگان تعزیه کشور در عصر معاصر می توان به مرحوم میرزا ابوالقاسم بکایی و علی اصغر برغانی اشاره کرد که هر دو ساوجبلاغی بودند.
از جمله تکیه های مشهور کشور پس از تکیه دولت تهران ،حسینیه اعظم برغان است که بیش از صد سال پذیرای گروههای قهار تعزیه در ایام محرم است.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود