3 دی 1403
شماره خبر: 316499

ضرورت هویت‌بخشی در خانواده‌های البرزی

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی



مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: سن آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان کاهش یافته و اساس خانواده‌ها با مشکل مواجه است. باید برای هویت‌بخشی خانواده‌ها اقدام شود.

علی حجرگشت مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس که پیش از ظهر امروز در دفتر امام جمعه شهرستان برگزار شد؛ با اشاره به گستردگی مخاطبان آموزش و پرورش، اظهار کرد: استان البرز ۵۳۰ هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد ۱۱۳ هزار نفر، دانش‌آموز فردیس هستند. بنابراین گستردگی مخاطبان، انجام اقدامات زیربنایی در آموزش و پرورش را اثربخش‌ و فراگیرتر می‌کند. وی با اشاره به کاهش سن آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان، بیان کرد: طرح نماد، نظام مراقبتی اجتماعی دانش‌آموزان است که در راستای رفع مشکلات اجتماعی دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور، برنامه‌ریزی شده است.حجرگشت، گفت: مشکلات بسیاری از جمله طلاق خانواده‌ها، اعتیاد، فرار از منزل، خودکشی در بین دانش‌آموزان وجود دارد که با شناسایی مشکلات موجود و اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب‌ها توسط آموزش و پرورش، آمار آسیب‌های اجتماعی در حال کاهش است.
وی اضافه کرد: در طرح نماد، غربالگری دانش‌آموزان انجام و اطلاعاتی توسط آنها ثبت می‌شود و از طریق این پاسخ‌ها برای کمک به رفع مشکلات دانش‌آموزان، از طریق مشاوران آموزش و پرورش و غیره کمک می‌کنیم. اما برخی مسائل به سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شود و در طرح‌نماد ۱۴ دستگاه باید با آموزش و پرورش همکاری کنند. اما دستگاه‌ها هم مشکلات و کمبودهایی دارند، مثلا مکان ویژه‌ای برای ترک اعتیاد دانش آموزان وجود ندارد.مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه طرح نماد جزو دستورات اصلی اموزش پرورش است؛ بیان کرد: شهرستان فردیس به عنوان منطقه هدف انتخاب شده که برنامه‌های ویژه‌ای برای اجرای طرح نماد در فردیس پیش‌بینی شده است.وی در خصوص اجرای طرح نماد در مدارس فردیس، گفت: از بین مدارس موجود در شهرستان باید تعدادی به‌ عنوان پایلوت برای اجرای طرح نماد انتخاب شود تا هم پایش و نظارت آسان شود و هم بتوانیم بر مشکلات این مدارس متمرکز شویم و را برای ورود مراکز مشاوره آموزش و پرورش باز کنیم. اجرای طرح در این بخش می‌تواند، الگویی برای عمومیت بخشیدن طرح نماد در کل استان باشد.حجرگشت برلزوم هویت بخشی به خانواده ها تاکید کرد و گفت: در برخی مناطق استان مشکلات جدی در خصوص خانواده‌ها وجود دارد. بنابراین در اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی نقطه اتکای خانواده ها باید بیشتر مورد توجه باشد و بیش از دانش‌آموزان باید با خانواده‌ها توجه شود. در خصوص مشکلات باید آگاه‌سازی شود تا بتوانیم برخی مسائل دانش‌آموزان را با همراهی خانواده حل کنیم.
وی همچنین برای اجرای طرح نماد، استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و خانواده‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: مدارس پرخطر در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید شناسایی شود و برای رفع مشکلات از حوزه‌های تخصصی اجرایی استفاده کنیم.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود