مدارس محور اصلی اجرای سند مهندسی فرهنگی استان هستند
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری البرز، با اشاره به اهمیت نقش مدارس در ارتقای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی گفت: سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور برای نخستینبار در البرز تهیه و در شورای فرهنگ عمومی مصوب شد. این سند جامع، با ۱۵۶ اقدام ویژه و در قالب پنج اولویت، بیشترین تمرکز خود را بر مدارس و دانشآموزان قرار داده است.
محمد جواد کاظمینی در شورای آموزش و پرورش استان که روز سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۴ در سالن جلسات آموزش و پرورش استان برگزار شد، افزود: اولویت نخست این سند، مقابله با تضعیف سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بهویژه در میان جوانان و نوجوانان است. متأسفانه امروز شاهد هستیم که فضای مجازی، بخش عمدهای از اوقات فراغت نوجوانان را به خود اختصاص داده و در بسیاری موارد سبک زندگی غیرایرانی و غیر اسلامی را ترویج میکند. این موضوع نیازمند برنامهریزی و اقدام جدی است.کاظمینی با اشاره به اجرای طرح «سه میم» (مدرسه، مسجد، منزل) اظهار داشت: اگرچه این طرح بهطور مفصل در سند پیشبینی شده، اما موفقیت آن منوط به آمادهسازی همزمان مدارس و مساجد برای جذب دانشآموزان و خانوادههاست. مساجد این طرح در کنار برگزاری نمازهای یومیه، باید شاخصه های مشارکت در طرح را داشته و بعنوان کانون فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شناخته شوند تا خانواده ها و دانش آموزان از برنامه های طرح استقبال کنند.وی مهمترین محورهای اجرایی طرح را چنین برشمرد: شناسایی دقیق آسیبهای اجتماعی در مدارس، اقدامات پیشگیرانه و آگاهیبخشی به دانشآموزان و خانوادهها، ایجاد محیطهای امن و جذاب در مدارس، تقویت مهارتهای زندگی دانشآموزان از جمله کنترل خشم و مدیریت استرس، ارائه حمایتهای روانی و اجتماعی، و افزایش مشارکت خانوادهها در فرآیند تربیتی.مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری البرز تأکید کرد: بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، اگر مدارس بهدرستی پای کار بیایند، میتوان تا ۸۰ درصد آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان را کاهش داد. در این مسیر، غربالگریهای دقیق، جلسات مشاوره، آموزشهای پیشگیرانه و پیگیری مستمر برنامهها ضروری است.