مدیران مدارس ، نقش محوری در فرآیند اجرای الگوی مدرسه تراز دارند
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
در ادامۀ سفرهای استانی مسئولان آموزش و پرورش برای تبیین الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، دکتر علیرضا کمرئی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در دبیرستان غیردولتی ملاصدرا ناحیه ۱ کرج حضور یافت و در جمع مدیران راهبر مدارس و بر نقش کلیدی آیندهنگاری در اجرای موفق این الگو تأکید کرد.
این نشست تخصصی با حضور جمعی از مدیران راهبر مدارس و نواحی و مناطق تابعه استان البرز برگزار شد. هدف از این جلسه، واکاوی ابعاد مختلف «الگوی مدرسه تراز» و چگونگی اجراییسازی آن در مدارس بود.
دکتر کمرئی در این نشست بر این موضوع تأکید کرد که تحقق مدرسه تراز نیازمند تغییر نگرش و توانمندسازی مدیران به عنوان راهبران اصلی تحول در مدرسه است. وی خاطرنشان کرد: «مدیران مدارس به عنوان بسترسازان تحول در محیط آموزشی، نقش محوری در فرآیند اجرای الگوی مدرسه تراز دارند».در ادامه مشاور وزیر افزود ؛الگوی مدرسه تراز، برداشتی عملیاتی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سطح مدرسه است که در قالب یک الگوی مفهومی چهاربعدی شامل «مدیریت »، «برنامه درسی»، «کنشگران (ذینفعان کلیدی)» و «محیط تربیتی» سازمان یافته است. این الگو راهکاری نظاممند برای پیشگیری از کاستیهای جدی نظام آموزشی در آینده ، از جمله ضعف در کارایی درونی (مانند نرخ تکرار پایه) و کارایی بیرونی (مانند انطباق با نیازهای بازار کار ) ارائه میدهد.در مقایسه با طرحهای قبلی مانند «تعالی» یا «تدبیر»، که بیشتر بر فرآیندها متمرکز بودند، تأکید اصلی در الگوی مدرسی تراز (بومی اسلامی )بر نتایج و عملکرد واقعی مدرسه در یادگیری دانشآموزان است.دکتر کمره ئی در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: «حیات طیبه انتزاعی نیست؛ بلکه باید آن را در عمل و در میدان تعارضات و چالشهای واقعی جستجو کنیم. رسالت ما در آموزش و پرورش، رفع تعارضات بین نظریه و عمل است.»