5 تیر 1393
شماره خبر: 124707

۱۴ میلیون نفرساعت بی‌برنامگی فرهنگی روزانه در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

۱۴ میلیون نفرساعت بی‌برنامگی فرهنگی روزانه در کرج


۲ میلیون شهروند کرجی ۸ ساعت در روز نیاز به برنامه های فرهنگی دارند که ۲میلیون نفرساعت از این ۱۶ میلیون با مساجد و تلویزیون پر می شود. به اعتقاد مدیرکل ارشاد البرز بی توجهی نهادهای فرهنگی به ۱۴ میلیون نفرساعت باقیمانده، فاجعه است.
با آغاز به کار سیدموسی حسینی کاشانی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز معضلی به نام "زیرساخت های فرهنگی استان" بیش از پیش از سوی این اداره کل در کانون توجه قرار گرفته است. حسینی کاشانی در کمتر اظهارنظر و مصاحبه ای است که از مشکلات زیرساختی فرهنگی سخن نگوید. او در مصاحبه با تسنیم نیز بارها به همین نکته اشاره می کند. به قول خودش "بارها به من ایراد گرفته اند که چرا اینقدر می گویی زیرساخت فرهنگی"؟! وی در این مصاحبه اما سعی دارد به رسانه ها و مخاطبان آنها توضیح دهد که "اوج مصیبت و فاجعه فرهنگی کرج را باید بی برنامگی برای 14 میلیون نفرساعت از اوقات فراغت روزانه کرجی ها دانست که بخش زیادی از آن با ایجاد و توسعه زیرساخت های فرهنگی مرتفع می شود و گرنه بیگانگان به جای ما برای مردم برنامه ریزی خواهند کرد." آنچه می خوانید حاصل گفت و گوی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز است.
جناب آقای حسینی کاشانی! در مراسم معارفه خود اظهار داشتید که چشم‌انداز و نقشه راه فرهنگی استان البرز را ترسیم کرده اید. این نقشه راه شامل چه برنامه ها و اهدافی است و اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
حسینی کاشانی: برای ترسیم یک راهبرد خوب بر اساس قواعد مدیریتی باید نقاط ضعف و قوت یا تهدیدها و فرصت‌ها را شناسایی کنیم و بر اساس آنها یک راهبرد مشخص شود. آنچه ما در قالب چشم‌انداز و نقشه راه فرهنگی استان البرز آماده کرده‌ایم شامل 30 تا 40 راهبرد کلان، 10 هدف کلی و حدود 75 برنامه است. این را به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تقدیم کرده‌ایم. البته از آنجا که اعتقاد داشتیم این نقشه راه باید در نشست‌های کارشناسی و با کمک صاحب‌نظران تکمیل شود، در 6 ماه گذشته نشست‌های مختلفی با هنرمندان، فعالان فرهنگی و هنری، فرهیختگان و فعالان رسانه‌ای برگزار کرده‌ایم. اکنون با افتخار اعلام می‌کنم که چشم‌انداز و نقشه راه فرهنگی استان البرز شکل خود را پیدا کرده است.
چه قدر می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که اظهارات و برنامه‌های شما "شعار" نیست و قابلیت اجرا دارد؟
حسینی کاشانی: برنامه ماورایی و دست نیافتنی در این چشم انداز نوشته نشده و کاملا منطقی و مبتنی بر فرصت‌ها و تهدیدهای استان البرز و نیز نقاط ضعف و قوت این استان است. این برنامه‌ها با ظرفیت‌ها و امکانات فعلی استان البرز قابلیت اجرایی دارد. بخشی از برنامه‌های این چشم‌انداز به رغم گذشت فقط 6 ماه از فعالیت ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان حتی از زمان‌بندی جلوتر است. مانند تقویت شورای فرهنگ عمومی، تهیه اطلس فرهنگی استان البرز و دیدار با هنرمندان و صاحب‌نظران عرصه فرهنگ و هنر. در مجموع می‌خواهم بگویم ما بر اساس چشم‌انداز فرهنگی دقیقا می‌دانیم به دنبال چه هستیم و چه باید بکنیم. حاشیه های رسانه ای البرز، انرژی ما را می گیرد
اشاره‌ای داشتید به استفاده از ظرفیت‌ها و نظرات اهالی رسانه‌ در استان البرز. این کار مستلزم شناخت دقیق شما از وضعیت رسانه‌های این استان است.
حسینی کاشانی: قصد داشتیم بر اساس نقشه‌راه فرهنگی استان، در حوزه مطبوعات ورود بهتر و سریعتری داشته باشیم اما به رغم تلاش ما، برخی حاشیه‌های رسانه‌ای استان البرز انرژی زیادی از ما گرفت و نتوانستیم طبق پیش‌بینی جلو برویم. امیدواریم در فصل تابستان بتوانیم برنامه‌هایی که برای مطبوعات و رسانه‌های استان در نظر گرفته‌ایم را اجرا کنیم. از اهالی رسانه می‌خواهیم در کاهش حاشیه‌ها کمک کنند تا بتوانیم همانطور که در حوزه‌های دیگر مطابق برنامه پیش می‌رویم در زمینه رسانه‌ها نیز عملکرد موفقی داشته باشیم؛ چراکه سود این اقدامات در وهله نخست نصیب خود رسانه‌ها خواهد شد اما شرط عملیاتی شدن آنها این است که در رها شدن از حاشیه‌ها به ما کمک کنند.
اکنون در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره رسانه‌ای استان البرز هستیم. در این جشنواره قصد معرفی آثار رسانه‌ای برتر را داریم تا از این طریق خبرنگاران حرفه‌ای استان بیش از پیش شناخته شوند. همچنین برای اولین و آخرین بار می‌خواهیم آمار مشخص و دقیقی از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران استان البرز گردآوری و ارائه کنیم. اطلاعات و آماری که قبلا به ما می‌دادند صحت نداشت؛ مثلا نام 500 نفر به اسم خبرنگار اعلام می‌شد. 2 ماه است که این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم و با کمک اهالی رسانه در حال تکمیل بانک اطلاعاتی خبرنگاران استان هستیم. از خبرگزاری‌ها و مطبوعات استان درخواست کرده‌ایم اطلاعات تمام نیروهای خود را اعم از خبرنگار، صفحه‌آرا، عکاس، ویراستار و حروف‌چین را در اختیار ما قرار دهند. تا امروز 80 درصد این آمار تکمیل شده است و مابقی آن به شرط همکاری تمام رسانه ها تکمیل می‌شود. امیدواریم بعد از تکمیل بانک آماری خبرنگاران، حوزه مطبوعات و رسانه‌های استان البرز سامان بگیرد تا بتوانیم بر اساس آن، خدمات دیگری به فعالان رسانه‌ای ارائه دهیم. برخی از این برنامه‌ها و خدمات عبارتند از: صدور کارت خبرنگاری، درجه‌بندی خبرنگاران با توجه به سطح فعالیت آنها، معرفی خبرنگاران حرفه‌ای در سطح ملی و نیز ارائه امکانات و خدمات رفاهی.
از حاشیه‌های رسانه‌ای استان سخن گفتید. دقیقا منظورتان کدام حاشیه‌ها است؟ چند وقتی است که مسائلی درباره خانه مطبوعات مطرح می‌شود. آیا اظهارات شما درباره حاشیه، ارتباطی به این نهاد صنفی هم دارد؟
حسینی کاشانی: متاسفانه برخی حواشی در حوزه خانه مطبوعات وجود دارد. من قبلا هم گفته‌ام که در مسائل داخلی خانه مطبوعات دخالت نمی‌کنم اما برخی افراد علاقه دارند که بیش از حد معمول به مسائل خانه مطبوعات بپردازند و با ایجاد حاشیه، انرژی زیادی از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را صرف آن کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این افراد از حاشیه فاصله بگیرند و به مطالبات اصلی اصحاب رسانه و خبرنگاران بپردازند. اجازه نمی دهیم وظایف ذاتی اداره ارشاد خدشه دار شود
تا به حال اظهارنظر روشن و مشخصی درباره خانه مطبوعات نداشته‌اید. این احتمال وجود دارد که سکوت شما موجب خدشه‌دار شدن بخشی از وظایف ذاتی اداره کل ارشاد استان در قبال خبرنگاران شود.
حسینی کاشانی: عرض کردم که قصد دخالت و ورود به مسائل خانه مطبوعات را ندارم. خانه مطبوعات باید یک مجموعه صنفی باشد و مطالبات صنفی خبرنگاران را پیگیری کند. هیچ نهادی با این موضوع مخالفت ندارد چراکه این حق خبرنگاران است و ما هم اصرار داریم که این اتفاق بیفتد و خانه مطبوعات منعکس کننده مشکلات و مطالبات قشر خبرنگار باشد. بر اساس قانون، خانه مطبوعات یک انجمن صنفی است و ما باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا انتخاباتی مطابق با ضوابط تعیین شده برای این انجمن انجام شود. مسئولیت ما در قانون تا همین جا پیش‌بینی شده است اما برخی افراد تصور می‌کنند که قانون از این مرحله به بعد نیز برای ما تکالیف و اختیاراتی وضع کرده است. قرار نیست که نظارت بر جزئیات فعالیت انجمن‌های صنفی مانند مسائل مالی آنها بر عهده ما باشد یا در جلسات آنها دخالت کنیم اما این را هم نمی‌توانیم بپذیریم که خانه مطبوعات تنها کانال پیگیری مسائل خبرنگاران است. چنین چیزی با وظایف ذاتی اداره کل ارشاد مغایرت دارد و آن را مخدوش می کند. ایرادهایی که برخی دوستان بر خانه مطبوعات می‌گیرند را بنده نه تایید می‌کنم و نه رد. اما تاکید من این است که از ما توقع دخالت نداشته باشند. اگر قرار بود دخالت کنیم، خب باید خودمان یک خانه مطبوعات زیر نظر اداره ارشاد راه‌اندازی می‌کردیم و بر آن نظارت هم می‌داشتیم. بنده هرگز در مسائل خانه مطبوعات دخالت نکرده‌ام و در ادامه نیز دخالت نخواهم کرد. در مجموع اگر قرار است افرادی نسبت به ارزیابی عملکرد خانه مطبوعات اقدام کنند، این افراد فقط خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای هستند و قرار نیست ما خط‌کش بگذاریم و بگوییم اینجا خوب بوده یا نبوده است. البته این را هم بگویم که ما خانه مطبوعاتی را حمایت می‌کنیم که واقعا بی‌حاشیه باشد و تمام خبرنگاران، آن را به عنوان انجمن صنفی خود پذیرفته باشند. اگر قرار باشد، حمایت ما منشا حاشیه‌ها و اقدامات خاص باشد، ترجیح می‌دهیم هیچ حمایتی نکنیم تا دوستان کار خودشان را انجام دهند.
قبلا در اظهارنظرهایی بر ضرورت تعامل و همگرایی نهادهای مختلف استان از جمله شهرداری‌ها تاکید داشتید تا از این طریق برخی خلاهای فرهنگی رفع شود. به طور مثال گفته بودید که بخشی از عوارض شهرداری‌ها به توسعه فرهنگی اختصاص یابد. آیا این تعامل و همکاری در حال حاضر به نحو مطلوب برقرار شده است؟
حسینی کاشانی: اعتقاد ما این است که برقراری تعامل مناسب بین نهادهای فرهنگی می‌تواند در پیشبرد بهتر و سریع‌تر اهداف و برنامه‌ها تاثیر مثبت داشته باشد. خدا را شاکرم که یکی از اهداف ما در چشم‌انداز و نقشه راه فرهنگی استان البرز، همسویی و تعامل و همدلی با نهادهای فرهنگی استان است و اتفاقا از روز نخست که بنده وارد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شدم این تعامل شکل گرفت. یعنی الان بین مسئولان مختلف فرهنگی در استان البرز رفاقت حاکم است. طبیعی است که این تعامل موجب می‌شود تمام ظرفیت‌ها و امکانات در کنار یکدیگر قرار گیرد. چون در سوالتان به شهرداری‌ها اشاره کردید باید بگویم که اتفاقا شهرداری کرج همراهی بسیار خوبی با ما داشته است. می‌خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که منظور من از عنوان کردن اینکه "بخشی از عوارض شهرداری‌ها به حوزه فرهنگ اختصاص یابد" این نبوده است که شهرداری همراهی و تعامل خوبی با ما ندارد یا اینکه وظیفه دارد این کار را انجام بدهد. نه! منظور و تاکید من این بوده و هست که شهرداری "می‌تواند" و این اختیار را دارد که بخشی از درآمد عوارض شهری را به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی از جمله ساخت سالن‌های سینما و آمفی‌تئاتر اختصاص دهد. با این حال نه شهرداری و نه اداره کل ارشاد وظیفه قانونی برای این کار ندارند. ایجاد زیرساخت فرهنگی نیازمند حرکت جهادی و اشتراک نظر است
هرچند شما اظهار می‌دارید که این تعامل شکل گرفته است اما رصد اخبار استان و بررسی رخدادها یا تصمیم‌گیری‌های فرهنگی، تایید‌کننده اظهار نظر شما نیست. به طور مثال اگر شما می‌گویید شهرداری تعامل خوبی دارد، کمترین انتظار ما به عنوان رسانه این است که در اخبار و مصاحبه‌های مرتبط با شهرداری و نیز عملکرد و مصوبات این نهاد شهری نشانه‌هایی از عزم آنها برای همراهی با شما وجود داشته باشد.
حسینی کاشانی: به نظر من زمینه مساعدی وجود دارد و می‌توانیم با شهرداری‌ها از جمله شهرداری کرج مذاکره و تعامل داشته باشیم تا راهکارهای قانونی در زمینه اختیارات شهرداری برای مساعدت به حوزه فرهنگ و ساخت اماکن فرهنگی بررسی شود. بحث کلی ما این است که چطور می‌شود برای یک شهر، پارک و امکانات تفریحی تعریف شود اما امکانات فرهنگی خاصی برای آن تعریف نشود؟ مگر می‌شود مشخصات شهر کامل را فقط داشتن امکانات و خدمات آب، برق، گاز و تلفن تعریف کنیم؟ از نظر ما این یک شهر کامل نیست. مدارس کشورهای توسعه یافته بدون سالن آمفی تئاتر، ناقص شناخته می‌شود و اصلا مدرسه نیست؛ چرا مدارس ما نباید آمفی تئاتر داشته باشد؟ بنابراین یک شهر کامل باید تمام زیرساخت های فرهنگی را همچون مسجد، آمفی تئاتر، گالری، سینما، پلاتو (برای اجرای تئاتر) داشته باشد. می‌خواهم بگویم که این نقطه شاید محلی باشد که ما و دیگر نهادها از جمله شهرداری هنوز آنطور که باید به اشتراک نظر کامل در آن نرسیده‌ایم. به نظر من در مسائل فرهنگی، همه باید به همراه مردم دست به دست هم بدهیم. این درست نیست که فقط بگوییم شهرداری وظیفه دارد یا فقط اداره کل ارشاد باید کار کند. برای مثال استان البرز و شهر کرج متاسفانه از نظر تعداد مسجد در فقر به سر می‌برد و نیازمند مشارکت خیران مسجدساز هستیم. منظورم این است که زیرساخت فرهنگی فقط سینما و کتابخانه و آمفی تئاتر نیست بلکه مسجد هم هست و اتفاقا مسجد در اولویت است.
این زیرساخت‌ها باید توسط کدام نهاد ایجاد شود؟ شما می‌گویید وظیفه ندارید، شهرداری هم طبق قانون موظف به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی نیست. آیا همین ابهام موجب عقب‌افتادگی نمی‌شود؟ در حال حاضر تعدادی از شهرک‌ها و مناطق استان هیچ امکانات فرهنگی ندارد.
حسینی کاشانی: عده‌ای تصور می‌کنند ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در هیچ جایی از قانون نیامده است که وزارت ارشاد یا اداره کل ارشاد موظف به ساخت سینما است. ما فقط در حوزه نرم‌افزاری، تولید فیلم و نظارت بر پخش فیلم مسئولیت داریم. ساخت سینما و دیگر مراکز فرهنگی یک مشارکت جمعی، عزم ملی و حرکت جهادی می‌طلبد. شهرداری، اداره کل ارشاد، استانداری، حوزه هنری ودیگران باید دست به دست هم بدهند. در این صورت می‌توانیم مقداری از عقب‌ماندگی‌های شهرمان را جبران کنیم. علاوه بر این، خواهش ما از دوستانمان در شهرداری‌ها این است که اگر شهرک‌هایی در مناطق مختلف استان البرز ساخته می‌شود، برای امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی و تفریحی آن نیز برنامه‌ریزی کنند. یعنی طوری نباشد که بعد از ساخت و بهره‌برداری از شهرک‌ها به این نتیجه برسیم که آنجا نیاز به مسجد، پارک، سینما و آمفی‌تئاتر دارد. اگر فضاها و زیرساخت‌های فرهنگی برای شهرک‌ها تعریف نشود، این شهرک‌ها فقط یک قوطی کبریت خواهد بود که نقش خوابگاه را برای مردم دارد. چنین شهرک‌هایی مطمئنا مستعد بروز مشکلات و تبعات ناگوار فرهنگی و اجتماعی است و اگر در کوتاه مدت خود را نشان ندهد حتما در بلندمدت نشان خواهد داد و اتفاقا کرج از همین مصیبت و معضل رنج می برد؛ چرا که این شهر و استان به خاطر همجواری با استان تهران با یک رشد ناگهانی جمعیت مواجه شد. جمعیت آن مدام اضافه شده و شهرک‌های اقماری مختلفی ساخته شده اما زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی ثابت و بدون رشد مانده است. به طور مثال زمانی که کرج جمعیت بسیار کمتری داشت، 2 سینما در این شهر بود و در حالی که جمعیت آن چند برابر شده است، هنوز همان 2 سینما را دارد. یا به طور مثال کرج تعدادی مسجد دارد (فرض کنید 300 مسجد)؛ این 300 مسجد در زمانی که کرج 500 هزار نفر جمعیت داشته، کافی بوده است اما الان کفایت نمی کند. بنابراین 2 راهکار مهم در این باره باید مدنظر باشد. اول اینکه در شهرک‌هایی که ساخته می‌شود حتما برای زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی شود و دوم اینکه برای شهرها و مناطقی که قبلا ساخته شده است باید در اندیشه حرکت جهادی و مشارکت جمعی باشیم که در این زمینه هنوز به وفاق و همدلی نرسیده‌ایم. به من ایراد می گیرند که چرا اینقدر می گویی "زیرساخت فرهنگی"!
با گذشت چندین ماه از فعالیت شما به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، مهمترین مشکل یا معضل فرهنگی استان را چه می‌دانید.
حسینی کاشانی: تقریبا 2 میلیون نفر در کرج و اطراف آن سکونت دارند. مردم ما تقریبا 8 ساعت را به خواب و استراحت اختصاص می‌دهند، تقریبا 8 ساعت کار و فعالیت شغلی دارند و می‌خواهند 8 ساعت را هم به فعالیت‌های فرهنگی و پرکردن اوقات فراغت اختصاص دهند. بنابراین شهروندان کرج باید 8 ساعت از شبانه‌روز خود را پر کنند و اگر ما به عنوان نهادهای فرهنگی برنامه‌ای برای پر کردن این زمان نداشته باشیم، دیگران آن را با ماهواره و اینترنت و اقداماتی که معضلات اجتماعی و فرهنگی به دنبال دارد، پر خواهند کرد؛ چرا که به هر حال این 8 ساعت باید پر شود. اگر 2 میلیون نفر را در 8 ساعت ضرب کنیم رقم 16 میلیون نفرساعت در روز به دست می‌آید. این موضوع نیاز به تحلیل اساسی دارد و شاید در این مصاحبه نگنجد اما به اختصار عرض می کنم که استفاده بهینه و ارزشمند از 16 میلیون نفرساعت در روز نیازمند برنامه‌ریزی دقیق با تفکر صحیح و کارشناسی است. حال در نظر بگیرید که کرج مثلا 300 مسجد دارد. فرض کنید در این تعداد مسجد 3 وعده نماز ودر هر مسجد با حضور 100 نفر خوانده می‌شود. یعنی 300 نفر در 3 وعده. اگر هر فرد 3 ساعت در مسجد حضور داشته باشد رقم 900 نفرساعت به دست می‌آید. حال این رقم را در تعداد مساجد کرج ضرب می‌کنیم و عدد 270 هزار نفرساعت به دست می‌آید.
اصلا شما فرض کنید 300 هزار نفرساعت از این 16 میلیون نفر ساعت توسط مساجد پر می‌شود. از سوی دیگر اگر هر فرد یک ساعت در روز را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد رقم 2 میلیون نفرساعت به دست می‌آید. بعد هم نوبت به موبایل و دیگر وسایل ارتباطی می‌رسد. اگر اینطور به موضوع نگاه کنیم آن وقت می‌فهمیم که مصیبت استان البرز چیست و کجاست؛ چراکه میلیون‌ها نفرساعت در روز بدون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخصی به هدر می‌رود. به همین علت است که من اینقدر بر تقویت و توسعه زیرساخت‌ها تاکید دارم. چون زیرساخت‌ها می تواند اینجا به کمک ما بیاید و در برنامه‌ریزی برای پر شدن مطلوب و مفید اوقات شهروندان موثر واقع شود. بارها به من ایراد گرفته اند که چرا اینقدر می گویی "زیرساخت فرهنگی"؟! حتی یک سایت خبری استان البرز مجوز ندارد
تعداد زیادی سایت یا پایگاه خبری در استان البرز فعال هستند. چه تعداد از آنها مجوز وزارت ارشاد را دارند؟ و سوال دیگر این است که شما چه نظارتی بر فعالیتشان دارید؟
حسینی کاشانی: فقط نظارت بر رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری "دارای مجوز" بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و راهکارهای قانونی برای این نظارت پیش‌بینی شده است. سایت‌های خبری موظف به دریافت مجوزهای لازم هستند. در حال حاضر فقط 20 سایت خبری استان البرز نسبت به تشکیل پرونده برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند.
یعنی در حال حاضر هیچ سایت خبری استان البرز مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارد؟
حسینی کاشانی: دقیقا همین طور است. حتی یک سایت خبری استان از ما مجوز نگرفته است اما تعدادی از آنها تشکیل پرونده داده‌اند تا درخواست آنها برای صدور مجوز بررسی شود. بنابراین هرچند طبق قانون، ما مسئولیتی برای نظارت بر فعالیت سایت‌های خبری بدون مجوز نداریم اما زمانی که این سایت‌ها برای دریافت مجوز از وزارت ارشاد اقدام می‌کنند، اعلام نظر ما درباره آنها تاثیر بسزایی در دریافت یا عدم دریافت مجوز دارد. به عبارت دیگر، سایت‌های خبری برای دریافت مجوز باید چند ماه فعالیت ابتدایی داشته باشند تا هنگام درخواست مجوز، با توجه به نحوه فعالیت آنها تصمیم‌گیری شود. بنابراین بهتر است اینگونه سایت‌ها همواره در مسیر حرفه‌ای و اخلاقی حرکت کنند تا بعدها دچار مشکل نشوند و ما نیز نظر مثبت خود را درباره آنها به وزارت ارشاد اعلام کنیم.
گاهی پیامک‌های خبری انبوه از سوی برخی افراد یا سایت‌های خبری که به گفته شما مجوز هم ندارند برای شهروندان و مدیران ارسال می‌شود. این پیامک‌های خبری می‌تواند در جامعه و افکار عمومی ایجاد نگرانی و تشویش کند. وقتی یک سایت خبری هیچ مجوزی برای فعالیت ندارد و شما هم مسئولیتی برای نظارت بر فعالیت آنها ندارید، شاید عده‌ای احساس امنیت کنند و خود را در سایه‌ای قرار دهند که قانون به آنها دسترسی نداشته باشد.
حسینی کاشانی: ارسال پیامک انبوه خبری به بیش از هزار نفر به زودی مستلزم دریافت مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خواهد بود. این موضوع هنوز تصویب نشده است و در مرحله مقدماتی قرار دارد. متاسفانه معضلی با عنوان پیامک‌های خبری نادرست و کذب در استان البرز و شهر کرج وجود دارد و امیدواریم با تصویب این طرح، تمام پیامک‌های انبوه خبری با تایید و مجوز این اداره کل ارسال شود. این احتمال نیز وجود دارد که یکی از شرط‌های ارسال پیامک انبوه خبری این باشد که این پیامک حتما باید از سوی یک روزنامه، هفته‌نامه یا سایت خبری دارای مجوز ارسال شود. بنابراین سایت‌ها و رسانه‌هایی که برای دریافت مجوز اقدام نکرده‌اند در آینده نزدیک از ارسال پیامک خبری نیز منع خواهند شد. با این حال و تا زمان تصویب این طرح، مراجع قانونی استان می‌توانند پیامک‌های خبری کذب را پیگیری و با ارسال کنندگان برخورد کنند اما این اداره کل فعلا نمی‌تواند در این باره اقدام کند. این تصور اشتباه است که ما به عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به نظارت بر تمام این موارد باشیم. اصلا به همین علت است که گاهی تاکید می‌کنیم حتی کیوسک‌های مطبوعاتی و ویدئوکلوپ‌ها باید برای عرضه محصولات فرهنگی، مجوز ارشاد را داشته باشند. چراکه اگر اینها مجوز ما را داشته باشند موظف به نظارت بر فعالیتشان هستیم اما در شرایط کنونی هیچ مسئولیتی نداریم.
می‌خواهیم نظر شما را درباره فضای رسانه‌ای استان البرز بدانیم. این فضا چه قدر با اصول حرفه‌ای منطبق است؟
حسینی کاشانی: زمان خاصی نیاز است تا بلوغ رسانه‌ای در استان البرز محقق شود. خوشحالم که نشانه‌هایی از این بلوغ در برخی رسانه‌های استان ظاهر شده است. طبیعی است که این روند نیاز به گذشت زمان دارد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم ظرف چند هفته یا چندماه فضای رسانه‌ای البرز کاملا حرفه‌ای و اصولی شود. الان که یادداشت‌ها، گزارش‌ها و مطالب برخی رسانه‌ها را مطالعه می‌کنم مشخص است که آنها کم‌کم در حال ورود به فضای حرفه‌ای هستند هرچند تعداد این افراد و رسانه‌ها خیلی کم است اما به هر حال قابل تقدیر است؛ اما قبول دارم که برخی رسانه‌ها و سرپرستی‌های آنها در استان البرز فقط از این بابت که "چیزی را منتشر کنند" و "فعلا حضور داشته باشند" در حال فعالیت هستند و اصلا برایشان مهم نیست که چطور کار کنند. برخی افراد حتی اصول ابتدایی خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای را نمی‌دانند و این را می‌توان در جمله‌بندی آنها و نوع تنظیم اخبار و مطالب مشاهده کرد.





منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود