10 آبان 1393
شماره خبر: 131065

منزلت کتابدار رو به ارتقا است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

منزلت کتابدار رو به ارتقا است


او متولد 1337، متاهل، دارای 2 فرزند و مدت 28 سال در کتابخانه عمومی مشغول به کار بوده و در سال گذشته به عنوان کتابدار نمونه در استان البرز انتخاب شدند.
محمد ناصر مهرور کتابدار کتابخانه عمومی الزهرا (س) در کرج متولد 1337 متاهل و دارای 2 فرزند می باشد. وی مدت 28 سال در کتابخانه عمومی مشغول به کار است. او به مطالعه بسیار علاقه مند است و در زمینه فلسفه و روانشناسی تحقیق داشته است . در سال گذشته به عنوان کتابدار نمونه در استان البرز انتخاب شدند. فرصتی فراهم شد تا در روزهای استقبال از بیست و دومین دوره هفته کتاب و کتابخوانی پای صحبت های این کتابدار نمونه بنشینیم و گفتگویی دوستانه هر چند کوتاه با وی داشته باشیم .
از علت انتخابش به عنوان کتابدار نمونه می پرسیم . او سکوت می کند می گوید: چه بگویم لطف دوستان بود! گویا علاقه زیادی ندارد که بگوییم نمونه هستند! می پرسیم یک کتابدار نمونه چه کسی است و چگونه باید باشد می گوید: از نظر من تشویق دیگران به مطالعه و معرفی کتابهای مناسب به اعضا؛ برخورد دوستانه با آنها ، داشتن خلاقیت، ابتکار و نوآوری ، وظیفه‌شناسی ، مسؤولیت پذیری، آشنایی و مهارت در استفاده ازامکانات کتابخانه؛ معیارهای نمونه بودن است که خوشبختانه همه همکاران خوب من این ویژگی هایی را که گفتم دارا هستند.
همه دست به کار شوند تا تمام افراد جامعه کتابخوان شوند
محمد ناصر مهرور نگاهش بیشتر جامعه شناسانه به موضوع مطالعه و کتابخوانی است ! از پایین بودن آمار مطالعه گله دارد و چنین می گوید: یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن کشور است متأسفانه آمار و ارقام ارائه شده از سوی سازمان های فرهنگی داخلی در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، چندان امیدوارکننده نیست ! به نظر من توجه به استانداردهای موجود در راه اندازی کتابخانه های عمومی و مجهز نمودن آنها به کتابهای جدید و روزآمد و شاداب سازی محیط کتابخانه و گسترش فضای مطالعه باعث جذب مردم به کتابخانه و کتابخوانی می شود که این کار جز با همکاری تمامی دستگاههای دولتی و غیر دولتی ، سازمان های عضو کمیته های نهضت مطالعه مفید در استان و شهرستان ها و مخصوصا مردم و خانواده ها اجرایی نخواهد شد.
مشکلات کتابخانه های عمومی با همت مسئولان قابل حل است
از وی درباره مشکلات کتابخانه اش می پرسیم . گویا همه مشکلات را در جایی یادداشت کرده و از بر است مستقیم می رود سراغ مغز کلام ! او در باره بی توجهی به استانداردهای تهیه منابع و کمبود منابع علمی و کتابهای مرجع روز آمد؛ کمبود فضای مطالعه و مجهز نبودن کتابخانه ها به تجهیزات مورد نیاز مثل دستگاههای تکثیر؛ خدمات سمعی بصری و نبود کتابدار مرجع و هماهنگ نبودن کتب کتابخانه با نیازهای مراجعان صحبت می کند ! و معتقد است با همت مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سایر مسئولان استانی قابل حل می باشد.
مقام و منزلت کتابدار در حال ارتقا است
مهرور درباره جایگاه ارزشی کتابداران سخن می گوید و با آرامشی که در بیان خود دارد می افزاید : به نظر من کتابداری منزلت و مقام بسیار والایی دارد. در حال حاضر، در مقایسه با گذشته با توجه به تبلیغات انجام شده در این حوزه، تألیف مجلات کتابداری و تألیف کتابهای متعدد در این حوزه، شناخت جامعه به این حرفه افزایش یافته ولی هنوز جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا نکرده است.
شغل کتابداری با عشق و علاقه
از علت اصلی انتخاب شغل کتابداری می پرسیم و می خواهیم بدانیم که چطور شد که به کتابخانه و کتابداری علاقه پیدا کردند می گوید: علاقه وافر به مطالعه باعث انتخاب این شغل شد.در طی 28 سال کار در کتابخانه ها خاطرات زیادی وجود دارد از جمله سوالات بچه های دبستانی در بازدیدهایی که از کتابخانه داشتند؛ نقاشی های کودکان درباره کتابخانه و.... که همه و همه باعث استمرار و تلاش بیشتر اینجانب برای شناساندن کتاب های مفید برای کودکان و نوجوانان شده است تا با نهادینه کردن عادت مطالعه در بین این عزیزان در شغلم با تمامی مشکلات دست و پنجه نرم کنم و رسالت خود را به اجرا برسانم .

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود