12 آذر 1393
شماره خبر: 132950

ارتباط با مخاطب در تئاتر خیابانی پر رنگ تر است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

ارتباط با مخاطب در تئاتر خیابانی پر رنگ تر است


در گفت و گو با حسین بهزادی هنرمند عرصه نمایش عنوان شد.
"حسین بهزادی" در اسفند ماه سال 1356در شهر ملایر دیده به جهان گشود. وی فعالیت حرفه ای هنری خود را از سال68 در عرصه تئاتر و موسیقی آغاز نمود و از سال78 به صورت حرفه ای در زمینه انیمیشن فعالیت کرد .بهزادی در اوایل سال89 با حوزه هنری استان البرز آشنا شد و با عضویت دردفتر هنرهای نمایشی و حضور در کارگاههای هنرهای نمایشی در زمینه تئاتر ادامه فعالیت داد. حسین بهزادی آهنگساز فیلمهای کوتاه، بازیگر و کارگردان تئاتر می باشد.در ذیل مصاحبه این هنرمند جوان البرزی در خصوص تئاتر دفاع مقدس را می خوانید.
سلام جناب آقای بهزادی؛اصولا یک نمایش خوب در حوزه دفاع مقدس چه شاخصی دارد؟
من هم متقابلاً خدمت شما و مخاطبان خوب رسانه شما سلام عرض می کنم. رسالتی که تئاتر دفاع مقدس یا به معنای عام تر هنر دفاع مقدس دارد؛ انتقال مفاهیم جنگ به نسل جدید می باشد. هنرهایی که در زمینه دفاع مقدس کار میکنند و به خصوص تئاتر باید بکوشند تا به نسل جوان ما، هشت سال جنگ جهانی ایران را نشان دهند و طرز فکر جوانان آن زمان را به صحنه بکشند. به نظر بنده این موضوع مهترین ویژگی یک تئاتر دفاع مقدس محسوب می گردد.
چرا در سالهای اخیر نمایش های کمتری در زمینه دفاع مقدس در استان البرز می بینیم؟
به نظر بنده فقط تئاتر دفاع مقدس نیست که در استان البرز کمرنگ شده است بلکه کلیه هنرها در البرز بسیار اندک شده است. دلیل این موضوع هم می توان اول به نزدیک بودن این استان به پایتخت دانست؛چراکه اغلب هنرمندان البرزی فقط در این استان ساکن هستند و بیشتر فعالیت هنری خود را در تهران به اجراء در می آورند. ثانیاً در این چند سالی که استان البرز تشکیل شده است، هنوز هیچ نشست صمیمانه ای بین مسئولین و هنرمندان صورت نگرفته است. پس پیشنهاد می دهم بیایم مسئولین و هنرمندان را باهم آشتی دهیم.
سراغ حوزه نمایش های خیابانی برویم،خصوصا با موضوع دفاع مقدس...
حوزه نمایش های خیابانی جدا از تئاتر نیست، بلکه نوعی از آن محسوب می شود. همانطور که می دانیم امسال را سال جهاد اقتصادی و فرهنگی نام گذاری کردند و هنر هم نوعی از فرهنگ ما به حساب می آید، در صورتی که ما هنرمندان و مسئولین هنوز نتوانستیم اقتصاد را در هنر درست کنیم. نمایشهای خیابانی در استان البرز سطح کشوری دارند و دوستان ما نشان داده اند که اگر از طرف مسئولین حمایت شوند در سطح کشوری مقام خواهند آورد. این موضوع زمانی محقق خواهد شد که یک اداره یا سازمان فرهنگی متولی یک نوع هنر مثلا تئاتر خیابانی در استان گردد و ما از حوزه هنری این را میخواهیم که با جدیت این موضوع را دنبال نماید.
اصولاً یک نمایش خیابانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟
نمایشهای خیابانی با نمایش رو صحنه از نظر جنس با هم تفاوت دارند. به صورتی که در نمایش خیابانی بازیگر ابزارهایی از جمله تعامل مستقیم با مخاطب را در دست دارد که این موضوع در نمایش صحنه ای وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است. بهترین نمایش خیابانی زمانی میسر می شود که بازیگر بتوانند در اوج بازی خود با مخاطب ارتباط برقرار کنید و اور در بازی و نقش خود به نوعی شریک نماید.
خوب در حال حاضر چه کاری در دست اجراء دارید؟
درحال حاضر بنده یک تله فیلم با دوستان در دست اقدام داریم به نام "نارنجک" که در موضوع دفاع مقدس می باشد که انشالله بعداز پایان این کار نیز به سراغ نمایش صحنه ای خواهم رفت.
و نکته آخر؟
آرزو می کنم که این بحث ها به نتیجه ای برسد تا میان هنرمندان و مسئولین در استان تازه و هنردوست البرز تعاملی ایجاد گردد. چرا که ظرفیت هنری استان البرز در سطحی است که می تواند کشور را تغزیه کند

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود