7 شهریور 1394
شماره خبر: 148039

علف‌های هرز شطرنج کنده خواهند شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

علف‌های هرز شطرنج کنده خواهند شد


شطرنج بعد از تحمل مدت‌ها نا آرامی و درگیر بودن با مشکلات و تنش‌های ناصواب، به ساحل آرامش رسیده است که این امر می‌تواند موضوع خوشحال کننده‌ای برای اهالی آن باشد.
شطرنج البرز که در سال‌های اخیر همه نوع تحقیری از جمله متوقف شدن فعالیت‌ها(پلمپ) و دزدیده شدن تمامی دارایی‌هایش را تجربه کرده است، سرانجام از بند سوء مدیریت‌ها خارج شد و با برگزاری مجمع انتخاباتی، مهدی کیانپور را به عنوان رییس خود شناخت. خبرنگار ایسنا پس از انتخاب کیانپور به عنوان رئیس هیأت شطرنج استان البرز، به سراغ ایشان رفته و با وی گفت‌وگو کرده است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانیم:
خیلی‌ها با رشته ورزشی شطرنج آشنا هستند و برای یک بار هم که شده آن را بازی کرده‌اند؛ با این وجود تعریف ابتدایی شما از این رشته برای کسانی که اطلاعات اولیه را ندارند، چیست؟
شطرنج یک ورزش و بازی دو نفره است که بر روی صفحه‌ای مخصوص و با استفاده از مهره‌هایی مانند شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب، و سرباز انجام می‌شود. هر یک از مهره‌های شطرنج به شکل مخصوصی حرکت می‌کنند و قادر به زدن مهره‌های حریف هم هستند. هدف این بازی مات کردن حریف است، یعنی ایجاد وضعیتی که شاه حریف هیچ راهی برای فرار نداشته‌ باشد.
بعد از مدت‌ها هرج و مرج و تنش، هیات شطرنج با انتخاب شما به آرامش نسبی دست یافت، در ابتدا برای ما بگویید دلیل به تعویق افتادن چند باره مجمع انتخاباتی شطرنج چه بوده است؟
اجازه بدهید به این سوال شما جواب ندهم، طبق گفته شما شطرنج البرز بعد از مدت‌ها تنش و درگیری و هرج و مرج تازه به ساحل آرامش رسیده است و اجازه بدهید این آرامش باقی بماند.
نمی‌خواهید جواب این سوال را بدهید؟
اگر از خیر این سوال بگذرید ممنون می‌شوم (می‌خندد).
چه برنامه‌ای برای بهتر شدن شطرنج استان البرز دارید؟
برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت اما در قدم اول تلاش می‌کنیم با ایجاد بستر مناسب اعتماد خانواده‌ها را دوباره جلب کنیم، در این سال‌ها اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در شطرنج رخ داده که معتقدم تلخی آن بر شیرینی‌اش برتری داشته که این موضوع نگاه خانواده‌ها را تا حدودی به شطرنج تغییر داده است.
پس کار سختی در قدم اول دارید؟
با علم به سخت بودن کار در مجمع شرکت کردم که خوشبختانه با اعتماد اعضاء روبرو شدم، بله کار سختی خواهیم داشت اما حتم دارم با تشکیل یک تیم قوی و منسجم دوباره می‌توانیم روزهای شیرین را باز گردانیم.
اعضای هیات رییسه و همین طور نایب رییس و دبیر هیات را انتخاب کرده‌اید؟
بله خوشبختانه ظرف روزهای گذشته این اتفاق رخ داده است. فرشته فهمیده مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج، غفور قاسمپور عضو شورای اسلامی شهر کرج و علیرضا بادکوبه مدیر مجامع گروه خودروسازی سایپا به همراه شیوا محبوبی نایب رییس هیات، امیر ملکی دبیر هیات و محمد حسین فاطمی خزانه دار هیات از اعضای هیات رییسه شطرنج استان البرز هستند.
با انتخاب خانم فهمیده به نظر می‌رسد یکی از اهداف هیات برای بسط و گسترش این رشته در استان، استفاده از دانش‌آموزان باشد، این موضوع درست است؟
دقیقا همین طور است، تلاش می‌کنیم با همکاری آموزش و پرورش از ظرفیت‌های بالقوه استان استفاده کنیم. آموزش معلمان ورزش برای تدریس شطرنج در زنگ‌های ورزش، یکی از مهمترین اقداماتی است که تلاش می‌کنیم آن را عملیاتی کنیم. البته در نظر داریم مثل سه استان تهران، همدان و خوزستان، شطرنج را به عنوان درس دانشگاهی آموزش دهیم . تلاش می‌کنیم با همکاری یکی از دانشگاه‌های علمی کاربردی استان، شرایطی به وجود آوریم که شطرنج نیز به عنوان یکی از رشته‌های دانشگاهی برای علاقه‌مندان مهیا شود.
یکی از مشکلات شطرنج البرز در سال‌های اخیر فعالیت مدارسی بوده که بعضا با مشکلات متعددی نیز روبرو بوده‌اند، برخورد قاطع با مدارس متخلف شطرنج در اولویت‌های کاری شما قرار خواهد داشت یا خیر؟
به طور قطع با متخلفین برخورد خواهیم کرد، در شرایط فعلی هیات به خودی خود نمی‌تواند فعالیت مدارس شطرنج متخلف را متوقف کند اما یقین بدانید با بازرسی‌هایی که انجام می‌دهیم مدارس متخلف را برای برخورد قانونی به اداره کل ورزش و جوانان معرفی خواهیم کرد.
چند مدرسه شطرنج در استان البرز فعالیت می‌کنند؟
در حال حاضر 8 مدرسه شطرنج در استان البرز فعالیت دارند که همگی آنها در کرج مستقر هستند، از این تعداد 5 مدرسه دارای مجوزهای لازم هستند اما سه مدرسه آریا، کایسا و البرز فاقد پروانه فعالیت هستند که با اخطارهای صورت گرفته در حال تهیه آن هستند.
مهمترین معضل مدارس شطرنج مشخص نبودن شهریه دریافتی آنها است که با گلایه‌هایی نیز از سوی خانواده‌ها همراه است، به عنوان رییس هیات بگویید نرخ شهریه‌های آموزشی باید چه میزان باشد؟
در آیین‌نامه فدراسیون، مدارس شطرنج دارای رتبه بندی است و بر همین اساس نیز شهریه‌ها مشخص می‌شود. در حال حاضر مدارس شطرنج درجه یک باید برای تدریس نیمه خصوصی (زیر 6 نفر) برای هر جلسه مبلغ 16 هزار و پانصد تومان و برای کلاس‌های عمومی (7 تا 12 نفر) جلسه‌ای چهارده هزار و پانصد تومان دریافت کنند. البته به ترتیب پایین آمدن درجه مدارس، قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت .
مبلغ کلاس‌های خصوصی به چه میزان است؟
در آیین نامه فدراسیون، کلاس‌های خصوصی گنجانده نشده و به همین دلیل مدارس به هر میزانی که دوست دارند شهریه دریافت می‌کنند. به خانواده‌ها توصیه می‌کنم از کلاس‌های خصوصی اجتناب کنند و فرزندانشان را در همین کلاس‌های نیمه خصوصی و عمومی ثبت نام کنند.
برخی مدارس شطرنج تخلفات عدیده مالی و اخلاقی داشتند که منجر به پلمپ برخی از آنها نیز شد، این روند ادامه خواهد داشت؟
به طور قطع این روند را ادامه خواهیم داد. اعتقاد دارم این گونه مدارس مانند علف‌های هرزی هستند که باید با آنها برخورد شود. به دلیل عدم مدیریت واحد در چند سال اخیر برخی مدارس شطرنج پایشان را از حد و حدود خودشان فراتر گذاشته‌اند که ما برای تامین امنیت فرزندان خانواده‌ها از فعالیت این گونه مدارس جلوگیری خواهیم کرد.
دو سال پیش اموال هیات شطرنج استان البرز به سرقت رفت، این اموال پیدا شد یا خیر؟
در زمان سرپرستی کیهان گلستانی در هیات شطرنج و زمانی که به دستور ایشان تمامی فعالیت‌ها متوقف شده بود، بیشتر وسایل از جمله پانچ و قیچی به سرقت رفت و تا به امروز نه دزد پیدا شده و نه آن وسایل بازگشته است. برای نمونه باید بگویم بیش از 70 ساعت شطرنج به سرقت رفت که قیمت هر کدام از آنها سیصد هزار تومان بود که با یک حساب سرانگشتی عدد 21 میلیون تومان را نشان می‌دهد! البته دزد محترم فراموش کرده بود همه ساعت‌ها را با خود ببرد و تعدادی از آنها هنوز در هیات موجود است.
فدراسیون کمکی به هیات برای جبران کمبودها کرده است؟
کمبودها کم کم مرتفع خواهد شد. فدراسیون شطرنج در زمان مدیریت کامبوزیا، طبق گفته ایشان بیش از 250 ساعت (300 هزار تومانی) به هیات شطرنج البرز در دو مرحله اهداء کرده است که امروز هیچ اثری از آنها در هیات نیست!
وضعیت شطرنج البرز در کشور چگونه است؟
در حال حاضر فکر می‌کنم رتبه 10 کشور را در اختیار داشته باشیم که باید برای صعود به رتبه‌های بالاتر تلاش زیادی از خود نشان دهیم.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود