5 مهر 1394
شماره خبر: 149773

بی‌کفایتی آل‌سعود اثبات شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

بی‌کفایتی آل‌سعود اثبات شد


بی‌کفایتی آل سعود طی سال‌های اخیر حوادث مرگباری برای مسلمانان رقم زده و حادثه «منا» و فاجعه‌ای که به بار آورد، سوء مدیریت آل سعود در خادمی خانه خدا را به اثبات رساند.
بی‌کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج طی سال‌ها با حوادث مرگباری همراه بوده است اما کشته و مجروح شدن بیش از ۳۳۰۰ زائر در روز پنجشنبه همزمان با عید قربان را می‌توان بدترین فاجعه در ۴۰ سال اخیر نام نهاد. حادثه «منا» تنها چند روز پس از سقوط یک جرثقیل در صحن مسجدالحرام رخ می‌دهد که طی آن ۱۰۷ زائر خانه خدا در حرم امن الهی جان باختند.وقوع حوادث امسال بی‌کفایتی آل سعود را بار دیگر به همگان ثابت کرد و این در حالی است که مقامات این رژیم مدعی بودند امسال با به خدمت گرفتن بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی تلاش کرده‌اند مراسمی آرام و ایمن را برای زائران رقم بزنند. نگاهی به تاریخچه حوادث مرگبار در جریان برگزاری حج نشان می‌دهد طی ۴۰ سال اخیر ۱۵ مورد ازاین‌دست حوادث رخ‌داده که ۸ مورد آن در جریان رفت‌وآمد حجاج به رمی جمرات در منا بوده است. این امر به‌خوبی نشانگر بی‌تدبیری سعودی‌ها برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث دردناکی است. در این خصوص با حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز گفتگویی ترتیب داده‌ایم وی ضمن تسلیت فاجعه منا به مسلمانان جهان و بویژه مردم ایران جریان حج امسال را متفاوت برشمرد. حجت‌الاسلام‌ مسعودی ادامه داد: سقوط جرثقیل، پنکه و فاجعه منا همه نشان از این دارد که دولت عربستان در مدیریت حجاج بسیار ضعیف عمل می‌کند و سوء مدیریت به‌وضوح مشخص است. وی گفت: عربستان خود را مشغول جنگ‌های یمن و بحرین کرده است و نیروهای امنیتی خود را که بالغ‌بر۶۰ هزار نفر بود به ۲۰ هزار نفر کاهش داد تا نیروهای خود را برای جنگ به کشور یمن بفرستد علاوه بر اینکه نیروهای امنیتی فعلی در عربستان غیرحرفه‌ای و تازه‌کار هستند و با مسائل و شرایط حجاج آشنایی ندارند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز یادآور شد: دیدار وزیر جنگ عربستان و همراهانش از منا باعث شد که راه‌ها مسدود شده و مسیر رفت‌وبرگشت زوار یکی شود و این فاجعه به بار آید.
کشته شدن بیش از ۱۰۰ حاجی و صدها مجروح در منا
حجت‌الاسلام‌ مسعودی با اشاره به اینکه سران عربستان دست‌نشانده‌های صهیونیست‌ها هستند گفت: به نظر می‌رسد این کارها دسیسه‌ای از طرف دشمنان است تا این اجتماع سیاسی را کم‌اهمیت جلوه دهند. وی با یادآوری حضور۲۰ میلیون مسلمان در عراق، در ایام اربعین حسینی سال گذشته، گفت: سران این کشور باوجود داعش و ناامنی که در این کشور وجود داشت، بدون هیچ‌گونه مشکلی توانستند برنامه‌ریزی کنند اما متأسفانه مسئولان بی‌کفایت عربستان نتوانستند مدیریت درستی داشته باشند. حجت‌الاسلام‌ مسعودی بیان کرد: با توجه به این فاجعه که مهمانان حرم امن الهی زیردست و پا مانده و با این وضع اسفبار کشته شدند انتظار می‌رود مسئولان کشورهای اسلامی به خود آمده و برای مدیریت و خادمی خانه خدا فکری بکنند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در پایان گفت: ما نیز سوء مدیریت آل سعود را اعلام می‌کنیم و انتظار داریم همه سران کشورهای اسلامی با همفکری برای مدیریت خانه خدا و حجاج تصمیم‌گیری کنند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود