23 آذر 1394
شماره خبر: 154539

ولیان روستایی با امکانات محدود گردشگری

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

ولیان روستایی با امکانات محدود گردشگری


ولیان یکی از روستای شهرستان ساوجبلاغ است که در15 کیلومتری شمال شهرک کوهسار قرار گرفته است. این روستا یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است که در بهار وتابستان ازگردشگران زیادی میزبانی می‌کند.
ولیان در دامنه کوه استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اکثر ساکنان این روستا باغدار و دامدار هستند و با فروش محصولات خود روزگار می‌گذرانند.
روستای ولیان 350 خانوار را درخود جای داده است
منصور صمدبین، دهیار ولیان گفت: دراین روستا هزارو 17 نفر درقالب 350 خانوار به صورت ثابت زندگی می‌کنند و جمعیت شناور این روستا در فصل بهار و تابستان به بیش از سه هزار نفر نیز می‌رسد. وی با اشاره به علت نام گذاری این روستا به ولیان افزود: درگذشته نام خانوادگی اکثر کسانی که در این روستا زندگی می‌کردند والی‌زاده بوده و این نام به مرور زمان به ولیان تغییر یافته و به عنوان اسم روستا انتخاب شده است.
ولیان امکانات روستای هدف گردشگری را ندارد
وی ادامه داد: ولیان یکی از روستاهای هدف گردشگری البرز به شمار می‌آید ولی ازاین عنوان کمتر نصیبی برده است. صمدبین یادآورشد: بیشتر زیبایی‌های این روستا را جاذبه‌های طبیعی مثل رودخانه دربند، کوه و چشمه‌های مختلف تشکیل داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: علاوه برجاذبه‌های طبیعی از درخت چنار هزار ساله حیاط مسجد جامع ولیان و درخت توت قدیمی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) این روستا نیز می‌توان به عنوان دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا نام برد. این مسئول افزود: همین جاذبه‌ها باعث شده در طول بهار و تابستان گردشگران زیادی به این روستا سفر کنند. صمد بین خاطرنشان کرد: علی‌رغم این که ولیان به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده ولی از کمترین امکاناتی برای پذیرایی از گردشگران برخوردار نیست.
گردشگران به سرویس بهداشتی و نمازخانه نیاز دارند
دهیار ولیان توضیح داد: این روستا حتی از سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز برخوردار نیست و همین باعث شده گردشگران پس از یک بار سفر به این روستا دیگر علاقه‌ای به بازگشت مجدد نداشته باشند.
وی یادآورشد: ازآنجایی که بیشتر جاذبه‌های گردشگری ولیان خارج از بافت این روستا قرار دارد دهیاری نمی‌تواند از بودجه سالانه خود برای ساخت سرویس بهداشتی و یا استراحتگاه برای گردشگران استفاده کند. وی اضافه کرد: امسال با تلاش‌های صورت گرفته و با همکاری ساکنان روستا دو سرویس بهداشتی عمومی در این روستا ساخته شد ولی این تعداد به هیچ وجه پاسخ گوی نیاز گردشگران نیست.
صمدبین تصریح کرد: هرچند سرویس‌های بهداشتی ساخته شده استاندارد نیستند ولی باز بخشی از مشکل گردشگران را حل می‌کنند.
40 میلیون تومانی که تخصیص نیافته است
دهیار ولیان گفت: سال 90 مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان به این روستا سفر کردند و بنا شد در مدت کوتاهی 40 میلیون تومان برای ساخت سرویس بهداشتی، اتاق استراحت کوهنوردان و نمازخانه اختصاص دهند ولی طی چهار سال گذشته وعده آنها عملی نشده است. دهیار ولیان ادامه داد: طی این مدت بارها و بارها برای دریافت اعتبار درنظرگرفته شده با مسئولان مکاتبه شده وحتی چندین جلسه حضوری نیز برگزار شده است ولی متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار تخصیص این 40 میلیون تومان تاکنون انجام نشده است.
توت خشک هراتی مهم‌ترین محصول ولیان است
دهیارولیان با اشاره به شغل اکثر ساکنان این روستا گفت: ‌اغلب ساکنان روستای ولیان یا دامدار هستند و یا به کشاورزی و باغداری مشغول می‌باشند. وی یادآورشد:توت خشک هراتی مهم‌ترین محصول باغداران ولیان است که نه تنها دراستان بلکه درتمام کشور شناخته شده است. وی اضافه کرد: علاوه براین دراین روستا گردو، آلبالو و گیلاس نیز به خوبی به عمل می‌آید.
حضور گردشگران درباغات میوه مشکل‌ساز می‌شود
وی در ادامه به برخی مشکلات حضور گردشگران دراین روستا اشاره کرد و گفت: ساکنان ولیان برخلاف برخی روستاهای استان از حضور گردشگران ناراضی نیستند؛ چراکه به خوبی می‌دانند حضور گردشگران باعث درآمدزایی برای آنها می‌شود. این مسئول افزود: ورود بی‌اجازه گردشگران به باغات میوه به خصوص درفصل تابستان تنها مشکل اهالی این روستا با میهمانان ناخوانده است. صمد بین ادامه داد: برخی از گردشگران بدون اجازه به باغات میوه روستاییان وارد می‌شوند و میوه‌های درختان را می‌کنند که همین باعث ایجاد برخی درگیری‌ها می‌شود. دهیار ولیان خاطرنشان کرد: گردشگران باید آداب و فرهنگ روستاگردی را رعایت کنند تا دیدگاه روستانشینان نسبت به آنها تغییر نکند.
امکانات روستای ولیان رضایت‌بخش است
این مسئول بااشاره به امکانات مناسب این روستا گفت: تمامی راههای این روستا آسفالت شده و نه ساکنان و نه گردشگران برای رفت آمد هیچ مشکلی ندارند. وی اضافه کرد: علاوه براین از سال‌ها قبل تمامی خانه‌های این روستا به آب، برق و گاز روستایی مجهز شده‌اند و مشکلی برای دسترسی به این امکانات وجود ندارد. وی ادامه داد: تنها مشکل این روستا قطع گاه به گاهی خطوط تلفن است که همین ارتباط اهالی با دوستان و سایر اعضای خانواده که درشهر و یا روستاهای دیگر استان زندگی می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند. صمدبین در پایان گفت: رونق گردشگری روستایی نیازمند عزمی همگانی است یعنی هم گردشگران هم مسئولان و هم اهالی روستا باید با یکدیگر تعامل مناسبی داشته باشند تا گردشگری روستایی دراستان به جایگاه واقعی خود برسد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود