19 دی 1394
شماره خبر: 156133

پرونده ساخت شهرک صنعتی طالقان روی میز مسئولان

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

پرونده ساخت شهرک صنعتی طالقان روی میز مسئولان


شهرک‌های صنعتی البرز به دلیل نقش مهمی که در ایجاد اشتغال، ارتقای ظرفیت‌های صادراتی و استفاده از توانمندی‌های اقتصادی استان دارند، مورد توجه بوده وهستند. این شهرک‌ها با تجمیع صنایع کوچک درکنار هم توانسته‌اند برای افزایش بهره‌وری اقتصادی استان گام موثری بردارند.
استان سه میلیون نفری البرز اکنون هفت شهرک صنعتی را در دل خود جا داده است. باید پذیرفت با وجود خروجی قابل قبول این شهرک‌ها، ظرفیت اقتصادی استان به قدری بالاست که واحدهای مستقر در این هفت شهرک قادر به شکوفا کردن همه آنها نیستند.در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای ساخت شهرک‌های جدید درگوشه و کنار استان ارائه شد که تا به حال هیچ یک از این طرح‌ها رنگ و بوی عملیاتی شدن به خود نگرفته است. یکی از این طرح‌ها ساخت شهرک صنعتی در طالقان بود که تا‌مدتی قبل مسکوت مانده و پیگیری آن متوقف شده بود. به تازگی زمزمه‌هایی درباره رفع برخی مشکلات ساخت این شهرک به گوش می‌رسد، زمزمه‌هایی که هرچند ضعیف است اما امید را در دل بسیاری زنده کرده است.
فعالیت هفت شهرک صنعتی در البرز
گودرز رضایی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز گفت: در مجموع هفت شهرک صنعتی دارای پروانه در البرز فعال است که سه مورد از آنها دولتی و چهار شهرک نیز خصوصی هستند. وی افزود: شهرک‌های سپهر، بهارستان، سیمین دشت و هشتگرد شهرک‌های خصوصی و شهرک‌های اشتهارد، نظرآباد وکوثر نیز شهرک‌های دولتی استان هستند. گودرزی خاطرنشان کرد: اکنون حدود هزارو 700 واحد صنعتی در مجموع این شهرک‌ها مستقر است که غالب آنها از همه ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند. این مسئول ادامه داد: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و غیرقابل پیش بینی بودن بازار اکثر این واحدها از20 تا 70 درصد ظرفیت واقعی خود استفاده می‌کنند.
تعطیلی واحدهای صنعتی
رضایی یادآورشد: اکنون بین 250 تا 300 واحد صنعتی مستقردر شهرک‌های صنعتی استان تعطیل شده‌اند و یا با پایین‌ترین ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند. مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز اضافه کرد: البته وضعیت فعال، نیمه فعال و یا تعطیلی واحدهای صنعتی ثابت نیست و تغییر می‌کند زیرا ممکن است واحدی که امروز به دلیل خرابی بازار، مشکل واردات مواد اولیه و یا نداشتن سرمایه درگردش تولیدش کم یا متوقف شده باشد، به واسطه تغییر شرایط و یا دریافت سفارش جدید در مدت کوتاهی تولید را ازسربگیرد. این مسئول با اشاره به این که تعداد شهرک‌های صنعتی البرز پاسخگوی جمعیت بیکاراین استان نیست، گفت: بدون شک هفت شهرک صنعتی پاسخگوی جمعیت بیکاراستان نیست زیرا هریک از واحدهای مستقر در این شهرک‌ها ظرفیت اشتغال محدودی دارند و نمی‌توانند بیش از حد نیاز خود نیروی کار جذب کنند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز افزود: ازچند سال قبل به دنبال افرایش تعداد شهرک‌های صنعتی استان هستیم اما متاسفانه این پیگیری‌ها نتیجه بخش نبوده است.
ضرورت ساخت شش شهرک صنعتی
رضایی ادامه داد: برای ایجاد تعادل در بازار کار استان باید شش شهرک صنعتی دیگر به شهرک‌های صنعتی موجود اضافه شود. وی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بناشد یکی از شهرک‌های صنعتی مورد نیاز استان در طالقان ساخته شود اما به دلایلی پیگیری این طرح تا چند روز پیش مسکوت مانده بود.
مخالفت دستگاه‌ها با ساخت شهرک صنعتی درطالقان
رضایی خاطرنشان کرد: مخالفت بیشتر ادارات مستقر در طالقان با ساخت شهرک صنعتی یکی از موانع اجرای این طرح بود. وی ادامه داد: نبود زمین مسطح و مناسب در طالقان یکی دیگر از عوامل نگران کننده درفرایند ساخت این شهرک صنعتی محسوب می‌شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرزگفت: از آنجا که طالقان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است، اکثر زمین‌هایش حالتی شیب‌دار و غیرمسطح دارند و به راحتی نمی‌توان درآنها فضایی برای ساخت شهرک صنعتی ایجاد کرد. وی اضافه کرد: به جز موارد مذکور، سد طالقان که تامین کننده بخشی از آب شرب تهران و البرز است، در این شهرستان واقع شده و همین موضوع باعث برخی مخالفت‌ها با ساخت شهرک شده بود. این مسئول گفت: امکان نفوذ احتمالی آلودگی واحدهای صنعتی شهرک به آب سد طالقان استدلال مطرح شده درمخالفت با اجرای مصوبه ساخت شهرک صنعتی این شهرستان بود. رضایی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده بسیاری از موانع موجود در مسیر ساخت این شهرک برطرف شده و امیدواریم درآینده‌ای نزدیک کلنگ این پروژه به زمین زده شود.
شناسایی زمین مناسب
وی تصریح کرد: در چند روز گذشته بازدید‌هایی از مناطق مختلف طالقان صورت گرفته است تا زمین مناسب برای ساخت شهرک صنعتی این شهرستان انتخاب شود. این مسئول گفت: در این بازدیدها چند قطعه زمین در نظرگرفته شده‌اند که باید موقعیت مکانی و اعتبارمورد نیاز برای خرید هر یک از آنها بررسی شود.وی اضافه کرد: بلافاصله پس از انتخاب زمین مناسب، کلنگ ساخت شهرک صنعتی طالقان به دست مسئولان به زمین زده خواهد شد.
مشکلات واحدهای صنعتی استان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز به مشکلات واحدهای صنعتی مستقردر شهرک‌های صنعتی استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه کمبود امکانات زیربنایی در برخی شهرک‌های صنعتی استان مشکل ساز شده است. رضایی گفت: به عنوان مثال، اکنون اکثر واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد با مشکل جدی کمبودبرق مواجه هستند که این امر درفرایند تولید آنان نوسان ایجاد کرده است. وی ادامه داد: دستگاه‌های خدمت رسان باید تلاش بیشتری برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت واحدهای صنعتی داشته باشند. رضایی از مالیات‌های سنگین به عنوان دیگر مشکل صاحبان واحدهای صنعتی یاد کرد و گفت: پرداخت مالیات‌های سنگین درشرایط اقتصادی فعلی که تولید رونق چندانی ندارد و بازارفروش نیز چنگی به دل نمی‌زند، کمر صاحبان واحدهای صنعتی را خم کرده است. وی ادامه داد: باید شرایط معافیت بخشی از مالیات واحدهای صنعتی مستقر درشهرک‌های صنعتی فراهم شود تا صاحبان این واحدها نفسی تازه کنند. وی همچنین از تعدیل نیروهای باتجربه و متخصص به عنوان یکی دیگر از مشکلات واحدهای شهرک‌های صنعتی نام ‌برد و افزود: به دلیل کاهش تولید و درآمدزایی پایین، صاحبان برخی واحدها ناچار به تعدیل نیروهای خود می‌شوند که این امر باعث می‌شود بخشی از نیروهای کارکشته و متخصص خود را ازدست بدهند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز اضافه کرد: این کار علاوه بر افزایش آمار بیکاری باعث خانه نشین شدن نیروهای کارمتخصص و توانمند می‌شود. وی یادآورشد: نیروهای کار اخراج شده پس از تعدیل برای دریافت بیمه بیکاری اقدام می‌کنند که همین امر فرهنگ فرار از کار را در آنها نهادینه می‌کند. رضایی در پایان گفت: تعدیل نیرو در نهایت هم به ضرر صاحبان واحدهای صنعتی و هم به ضرر تامین اجتماعی و دولت تمام می‌شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود