19 دی 1394
شماره خبر: 156208

نبود موزه مردم‌شناسی در استان البرز آزاردهنده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

نبود موزه مردم‌شناسی در استان البرز آزاردهنده است


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: فقدان موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در استان البرز اسباب بی‌آبرویی است.
عبدالناصر میرچی به گفته خود از جمله مدیران کلی در استان البرز محسوب می‌شود که در عرصه سیاسی کشور دستی بر آتش دارد اما این امر سبب نشده با دید حزبی و سیاسی به معاونان و مدیران خود نگاه کند. وی بیان می‌کند دخالت افراد و مدیران بالادستی نیز نقشی در عزل و نصب‌های این اداره نداشته و همین امر سبب شده بعد از حضور وی شاهد تغییرات محسوس مدیریتی در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز نباشیم. مهم‌ترین محورهای سخنان عبدالناصر میرچی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز از این قرار است. مدیریت مشارکتی در اداره‌کل میراث فرهنگی البرز اجرایی می‌شود.
استان البرز فاقد موزه مردم شناسی است.
ضرورتی برای تغییر و جابجایی معاونان احساس نکردم.
استان البرز از حیث گردشگری استان ضعیفی است.
آن‌چه می‌خوانید بخش اول مشروح گفت‌وگوی تسنیم با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز است.
انتظار شما از مجموعه خبری و رسانه‌های فعال در استان البرز چیست؟
میرچی: بنده در یک برهه زمانی معاون سیاسی امنیتی سازمان صدا و سیما در استان گیلان بودم از این رو به طور قطع با خبر، رسانه و این عرصه بیگانه نیستم، تا آخر عمر خود را خبرنگار می‌دانم چرا که به نوعی در این بدنه فعالیت داشتم. در مدت زمان کوتاه حضور خود در استان البرز بیش از اینکه با مدیران، اصحاب قدرت، بخش خصوصی و دیگران د‌م‌خور و در ارتباط باشم، با اصحاب رسانه و جرائد ارتباط داشتم و به طور قطع نسبت به این قشر ارادات خاصی دارم. معتقدم که باید پرسشگری و پاسخگویی در سطح جامعه رواج داده شود، بخش پاسخگویی مربوط به مسئولان است از طرفی باید پرسشگری باشد تا پاسخگویی من باب سوال مطرح شده ارائه شود، به عنوان مدیری که در خدمت اصحاب رسانه‌ام این تضمین را می‌دهم هرگاه چالش و پرسشی باشد از این رویه استقبال ‌کنم. خبر مقدس و تفسیر آزاد است؛ تنها انتظارم از اصحاب رسانه این است که زمانی که از سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبری تهیه و تنظیم ‌می‌شود، خبری مقدس باشد به‌گونه‌ای که نگاهی در آن تزریق نشود، اما تفسیر آن هیچ ایرادی ندارد.
برای جابه‌جایی مدیران و معاونان خود تحت فشار نبودید؟
میرچی: مدت زمان 29 سال در مسند مدیرکلی به سر می‌برم، بعد از تجربه معاونت صداو سیمای گیلان که آن هم کم تر از مدیرکلی نبود در سایر نقاط کشور مدیرکل، مشاور وزیر، عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون، نائب رئیس یکی از فدراسیون‌های ورزشی بودم. با وجود سفارش‌های فراوان در راستای عزل و نصب افراد اما هرگز به احدی اجازه نمی‌دهم به بنده اعمال فشار کند چرا که این مهم را توهین به کرامت خود می‌دانم و باید به این نکته نیز تاکید کنم که درس مدیریت را از بسیاری افراد بهتر می‌‌دانم.
خاطره‌ای در راستای یکی از این سفارشات را بیان می‌کنید؟
میرچی: در یکی از روزهای کاری ارباب رجوعی به دفتر بنده با بیان این سخن که از طریق و سفارش شخصی آمده، مراجعه کرده بود، با شنیدن این سخن به مسئول دفتر خود گفتم وقت وی را عقب بیاندازید.
طرح مسائلی به این شکل کار زشت و دور از آداب اجتماعی است، بنده بسیار مغرورتر از این دسته مسائل هستم که توصیه شخصی را بپذیرمالبته باید این مطلب را نیز مورد توجه قرار دهید اگر شخصی به بنده بگوید یکی از عناصر و نیروهای شما از توان بالایی برخوردار است به‌طور قطع از این امر استقبال می‌کنم و فردی که از لحاظ تخصصی توان بالایی را دارد را مورد توجه قرار می‌دهم.
اصالتاً اهل کدام منطقه از استان البرز هستید؟
میرچی: پدر و مادرم طالقانی و بنده بومی استان البرز هستم، علاوه بر تجربه اداری، خود را متعلق به این منطقه می‌دانم و تنها برای خدمت به مردم آمده‌ام.
به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی البرز مهم‌ترین مشکل این منطقه را چه چیزی می‌دانید؟
میرچی: با وجود توان و ظرفیت بالا، استان البرز از حیث گردشگری استان ضعیفی است و نیاز به کار در این عرصه دارد چرا که یکی از شاخص‌های توسعه در هر کشور و شهری تاسیسات گردشگری است.
هتل یک ساختمان ساده نیست شاید یک ساختمان اداری 20 طبقه در شهر به راحتی احداث شود اما ارزش هتل یک ستاره را ندارد به سبب اینکه شاخص یک هتل بسیار متفاوت است؛ استانی به زیبایی البرز نداریم چرا که این استان کریدور و مسیر ارتباطی 14 استان کشور محسوب می‌شود.
وجود اقوام مختلف در استان البرز ظرفیت یا خطری برای این منطقه محسوب می‌شود؟
میرچی: اقوام علی رغم تمام ناسازگاری‌های اجتماعی، فرصت‌‌هایی را نیز با خود به ارمغان می‌آورند، بخشی از این فرصت‌ها سنن مختلف، فرهنگ و صنایع دستی محسوب می‌شود. تجمع اقوام در البرز سبب شده از 300 رشته صنایع دستی 70 رشته در این استان فعال باشد از طرفی این مهم قابلیت ارتقاء به 70درصد رشته‌های صنایع دستی را دارد.
نبود موزه یکی از ضعف‌های استان البرز محسوب می‌شود، در این باره برنامه‌ای در دستور کار دارید؟
میرچی: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های فراوان، استان البرز فاقد یک موزه مردم شناسی است، انتظار داریم مسئولان شهری در این راستا اهتمام بیشتری داشته باشند. فقدان موزه مردم شناسی و باستان‌شناسی در استان البرز اسباب بی‌آبرویی شهر است؛ شهرداری بیش از 1.5 میلیاردتومان اعتبار برای هیئت‌های مذهبی هزینه می‌کند در حالی که استان با زیرساخت‌های شدید فرهنگی رو‌به‌رو است. با مدیریت شهری کرج رابطه خوبی دارم اما این امر دلیل نمی‌شود حرفی از این مهم به میان نیاورم. مقام معظم رهبری لقب ایران کوچک را برای این استان انتخاب کردند به همین سبب نداشتن حتی یک موزه مردم‌شناسی در این منطقه بسیار ناراحت‌کننده و آزار دهنده برای استان البرز محسوب می‌شود. باید به این نکته نیز اذعان داشت شهر کرج با توجه به تجمع اقوام مختلف محق‌تر از گرگان برای برگزاری جشنواره اقوام در کشور است. شهرداری باید در بخش فرهنگی و اجتماعی به منظور ایجاد وحدت و آمیزش بین اقوام اهتمام داشته و تنها به فکر احداث ایستگاه تاکسی، پل و مواردی از این دست نباشد چرا که اساس کار شهرداری توجه به بخش فرهنگی با توجه نیازهای مردم و جامعه است.



منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود