21 دی 1394
شماره خبر: 156324

زنانی که در مقابل مشکلات مردانه می‌جنگند

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

زنانی که در مقابل مشکلات مردانه می‌جنگند


زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که به دلایل مختلف چون فوت، معلولیت واعتیاد همسرمسئولیت اداره زندگی را به عهده گرفته‌اند. اغلب اين زنان به علت نداشتن پشتوانه مالي وهمچنين كمبود سرمايه‌هاي اجتماعي در معرض آسيب‌هاي جدي رفتاري، اجتماعي واخلاقي قرار دارند به همین دلیل برخی نهادها همچون کمیته امداد آنان را زیرچتر حمایتی خود قرار می‌دهند.
زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش کمیته امداد قراردارند علاوه براین که هرماه مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی دریافت می‌کنند، درکلاس‌های آموزشی حضور می‌یابند تا متناسب با استعداد و علاقه خود مهارتی را بیاموزند. این مهارت‌آموزی اغلب به اشتغال و فراهم شدن زمینه خودکفایی اقتصادی این مددجویان ختم می‌شود. بدون شک رسیدن به خودکفایی برای زنانی که یک تنه ناچارند بارمسئولیت زندگی خود و فرزندانشان را به دوش بکشند اتفاق بسیار خوشایندی است. استقلال مالی اعتماد به نفس و حس مفید بودن را دراین زنان تقویت کرده و این باوررادرمیان آنها ایجاد می‌کند که دراین دنیای بزرگ هنوز برای آنها جایی هست.
حدود 80 درصدمددجویان کمیته امداد زنان سرپرست خانوارهستند
علی سالارکیا، مدیرکل کمیته امداد استان البرز گفت: حدود 80 درصد از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد البرز را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند. وی افزود: بدون شک این زنان برای اداره زندگی خود و فرزندانشان با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند چون اغلب این زنان در مقوله درآمدزایی و اشتغال مشکل دارند. سالارکیا خاطرنشان کرد: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد تنها از مشکلات مالی رنج نمی‌برند بلکه به خاطرشرایط نامناسب زندگی، بامشکلات روحی و عاطفی نیز درگیر هستند. وی ادامه داد: درشرایط فعلی ایجاد اشتغال برای این زنان و رساندن آنها به مرحله خودکفایی از دغدغه‌ها واهداف اصلی کمیته امداد استان است.
برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زنان سرپرست خانوار
وی اضافه کرد:کمیته امداد جهت توانمندسازی این زنان طرح‌های مختلفی را درطول سال اجرایی می‌کندکه از میان آنها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد. این مسئول یادآورشد: زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، می‌توانند درکلاس‌های آموزش گلدوزی، قالیبافی و خیاطی شرکت کنند و ازاین طریق مهارت عملی خود را افزایش دهند. وی ادامه داد: علاوه براین کمیته امداد برای این زنان کلاس‌های دیگری همچون کلاس‌های آموزش کامپیوتروحسابداری نیز برگزار می‌کند تا آنان با شرکت دراین کلاس‌ها آمادگی استخدام در ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی را پیدا کنند. این مسئول اضافه کرد: در مجموع50 آموزشگاه بخش خصوصی درمناطق مختلف استان با کمیته امداد قرارداد منعقد کرده‌اند تا بخشی از آموزش زنان تحت پوشش این نهاد را به عهده بگیرند. مدیر کل کمیته امداد استان البرز گفت: شرکت دراین دوره‌های آموزشی برای مددجویان رایگان است و کلیه هزینه این کلاس‌ها توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود. سالارکیا یادآورشد: هم اکنون کمیته امداد با اجرای طرح‌هایی دربخش‌های کشاورزی، صنایع دستی، شیلات، خدماتی، دامپروری و صنعت زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوارتحت حمایت خود را فراهم می‌کند. وی افزود: اجرای این طرح‌ها زمینه ایجاد بیش از450 نوع شغل را برای این زنان فراهم کرده است. این مسئول گفت: زنان تحت پوشش کمیته امداد برای شرکت دراین طرح‌ها از تسهیلات بانکی که در قالب وام‌های خود اشتغالی و مشاغل خانگی به آنها واگذار می‌شود، استفاده می‌کنند. وی اضافه کرد: این وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه ازمنابع بانکی و صندوق اشتغال نیازمندان کمیته امداد پرداخت می‌شود.
سالانه حدود هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد خودکفا می‌شوند
وی ادامه داد: زنان سرپرست خانوارتحت پوشش کمیته امداد می‌توانند براساس استعداد، پتانسیل خانواده و مهارت‌هایی که کسب کرده‌اند ازاین وام‌ها استفاده کنند. وی گفت: تا پایان آذرماه درمجموع 840 نفراز زنان سرپرست خانوار موفق به دریافت وام‌های مشاغل خانگی و خود اشتغالی شده‌اند. سالارکیا افزود: سالانه بین 700 تا هزار خانوارتحت پوشش کمیته امداد با دریافت این تسهیلات به خوکفایی می‌رسند و از چرخه حمایتی این نهاد خارج می‌شوند.
مبلغ وام‌های خود اشتغالزایی و مشاغل خانگی متفاوت است
مدیرکل کمیته امداد البرز با اشاره به مبلغ تسهیلاتی که در اختیاراین زنان قرارمی‌گیرد، گفت: تسهیلاتی که در قالب وام مشاغل خانگی به این زنان داده می‌شود پنج میلیون تومان است. وی ادامه داد: مبلغ وام‌هایی که در قالب تسهیلات خوداشتغالی به این زنان داده می‌شود از وام‌های اشتغالزایی بیشتر است وتا سقف 30 میلیون تومان هم می‌رسد. این مسئول گفت: زنانی که موفق به راه‌اندازی طرح‌های اشتغال شده‌اند از طرف کمیته امداد به تامین اجتماعی معرفی می‌شوند تا توسط این نهاد بیمه شوند. سالارکیا افزود:کمیته امداد جهت پایدارسازی و توسعه اشتغال ایجاد شده توسط این زنان، اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای و استانی می‌کند تا از این طریق مددجویان بتوانند با فروش تولیدات خود درآمدزایی داشته باشند.
نظارت مستمر کمیته امداد بر روند اجرای طرح‌های اشتغال
وی در ادامه با اشاره به نظارت مستمر کمیته امداد بر نحوه اجرای طرح‌های اشتغالی که از سوی زنان سرپرست خانوار اجرایی می‌شود،گفت: به منظور پایداری طرح‌های اجرایی شده، ناظران فنی کمیته امداد بر مراحل قبل، حین و بعد از اجرای شغل توسط مددجویان نظارت می‌کنند. سالارکیا در پایان اظهارکرد : به طورمیانگین هرسال15 هزار نظارت از سوی ناظران فنی کمیته امداد از طرح‌های اشتغال زایی مددجویان صورت می‌گیرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود