18 اسفند 1394
شماره خبر: 160011

اشتراکاتمان در شورا و شهرداری بیشترازاختلافاتمان است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

اشتراکاتمان در شورا و شهرداری بیشترازاختلافاتمان است


رعنا فرید خبرنگار پیام سپیدار: مدت های طولانی است که دودستگی و اختلافات موجود اعضای شورای اسلامی شهر نظرآباد از یک سو و شهردار از سوی دیگر زبان زد مردم و مسوولان استان البرز است این در حالی است که به حق می توان گفت به درستی و به صورت شفاف تاکنون در خصوص مقصر یا مقصرین این اختلافات سخنی به میان نیامده است از..
این رو با توجه به درخواست های مکرر مردم از روزنامه پیام سپیدار و درخواست های این روزنامه از این عزیزان مبنی بر مصاحبه در راستای شفاف سازی اختلافات، متاسفانه جواب های منفی و گاها با بیان کردن" مصلحت نیست" این زخم چرکین بزرگتر و بزرگتر شد تا اینکه با حکم صادره برای شهردار این غده چرکین سر باز زد.. حال جهت روشن شدن برخی از شبهات مهدی بهزاد از اعضای شورای اسلامی شهر نظرآباد با شجاعت مثال زدنی دل به دریا زد تا برای روشن شدن برخی امور به سوالات خبرنگار پیام سپیدار پاسخ دهد. امید است که شهردار و دیگر اعضای شورای اسلامی نیز جهت شفاف تر شدن امور و اختلافات موجود پای میز مصاحبه با رسانه ها بیایند و این حق را به شهروندان بدهند که دانستن حق آن هاست.
دیدگاه شما درخصوص عملکرد کمیسیونهای مختلف شورا چیست ؟
در روزگاری که همه علوم درحال پیشرفت و تجزیه شدن تا بی نهایت هستندکه موجب خلق رشته های مختلف ترکیبی گردیده است ، افراد درهرنهادی که باشند نباید خود را همه چیزدان بدانندواین جرأت را به خود دهند تا درهر زمینه ای اظهارنظرکنند و خود را مرجع تمامی علوم و دانستن ها بدانند . و خدای ناکرده اعتقادی به کارکارشناسی و تخصصی نداشته باشند درحالی که با توجه به عصرارتباطات گریزی ازتشکیل کارگروه های مبتنی بر تعقل و تشویق صاحب نظران و فرهیختگان شهر و استان وکشورنیست ولی متأسفانه عده ای ازدوستان به راهی چشم خود را برچنین دیدگاهی بستند و بسته اند و ظاهراً خواهند بست واین موجب روزمرگی آنها خواهد شد . یکی ازمسائلی که از روزهای اول به دنبال آن بودم ودرسالهای بعد درقالب طرح به هیئت رئیسه محترم تقدیم نمودم تا با همفکری و با تشکیل کمیسیونهای تخصصی بانوان ، عمران ، فرهنگی ، نامگذاری و تغییرنام ، نظارت و حقوقی وخدمات شهری ، نظارت و بازرسی شورا ، مکان یابی و ساماندهی مشاغل مزاحم ، مکان یابی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهربه رفع مشکلات مردم و شهربپردازیم تا طرحها مورد بررسی کارشناسانه قرارگیرد و نتیجه نیک به دنبال داشته باشد که متأسفانه به دلیل عدم وجود ذهنیت در زمینه صدرالذکردراین امرموفق عمل نشد وجزءکمیسیون فرهنگی با تشکیل بیش ازبیست جلسه و اقداماتی چون تصمیم گیری درمورد تصاویرشهداء ، اکران فیلم شیار143، برگزاری اولین جشنواره شعر و ادب ، و برگزاری جلسات مختلف با اقشارمختلف ازجمله شاعران و نویسندگان جوان ، جوانان موفق دردانشگاههای مختلف ، دعوت ازنخبگان سیاسی واجتماعی و اقتصادی شهرواقدام به تشکیل اتاق فکرجوانان و... هیچ کمیسیونی تشکیل نگردیده وکمیسیون فرهنگی نیزبعد ازدوره کوتاه به دلیل عدم همکاری دوستان شهرداری به تعطیلی کشانده شد .
نگاه شما به اختلافات موجود درشورا چیست ؟ علت ، مقصر ، پیشنهاد.
اصل وجود اختلاف چیزچندان غیرطبیعی نیست ولی مهم نوع برخورد با آن اختلاف است که می توان با گفت وگوی منطقی آنرا کنارگذاشت ، زیرا با گفت وگوی منطقی است افراد به اشتباه خود پی خواهدبرد وچنین گفت وگوهایی است که باعث رشد و تعالی وکمال افراد خواهد شد به شرطی که دراین مذاکره چهارشرط .. «انصاف ، صداقت ، احترام و ازخود فاصله گرفتن » رعایت شود . با انصاف هردوطرف طالب فهم خواهند شد و با صداقت برای لحظاتی خواهد توانست .عقاید خود را داخل پرانتزبگذارد و براساس مفاهیم با طرف مقابل سخن بگوید و توجه کندکه ، چه می گوییم و طرف مقابل ازما چه می خواهد بگوید و با احترام ، احساسات طرف مقابل را جریحه دار نخواهد ساخت چون جریحه دارشدن احساسات طرف مقابل او را ازحالت طبیعی خارج خواهد ساخت و با ازخود فاصله گرفتن از اتفاقات تلخ گذشته چشم پوشی خواهد نمودکه ازویژگی خاص آدمی است . من دراختلافات میان شورای اسلامی شهرنظرآباد کسانی را مقصرمی دانم که می خواستندقبول کنند در میز مذاکره باید درباره اختلافات حرف بزنند که هدف رفع آن اختلافات باشد نه عقده گشایی و دل را خنک کردن . کسانی را مقصرمی دانم که هنوزقبول ندارند از آسیب ها واختلافات ازناحیه رفتاروگفتارهایی است که خود اعضاء ایجاد می کنند و با عدم دقت درنوع گفتارونوع رفتارازعوامل مؤثردرناکارآمدی و بهانه هایی برای بی توجهی به نهاد مهم مردمی شورا گردیده اند . کسانی را مقصرمی دانم که زیرباراین سخن نمی روند که شورا محل حل و عقدمشکلات و مسائل مردم بوده و به طورقطع شورا صحنه ای برای منازعات و دعواهای شخصی وکشمکش های سیاسی نیست . من کسانی را مقصرمی دانم که معتقدند گفتگوحتماً باید با تنش و اصطکاک باشد حتماً باید با دعوا و داد و فریاد توأم باشد انکاربرای برخی گفت وگو بدون قیافه گرفتن نمی شود . اما حقیقت این است که با آزاداندیشی می توانیم قبول کنیم درشورا می توان اختلاف وجود داشته باشد ، بدون این که با هم دعوا داشته باشیم چون اثر دعوایی که با گفت وگو و اخلاق نیک رفع شود بهترازآن است که داد و فریاد شود . پیشنهاد این است که دوستان با بازنگه داشتن باب گفتگو به جای صحبت پیوسته از اختلافات می توانند ازاشتراکات موجود درمیان افراد صحبت به میان بیاورند چون دراختلافات همه احساس براین است که هیچ نقطه مشترکی با هم نداریم ولی ما باید باورکنیم که اشتراکاتمان بیشترازاختلافاتمان است .
دیدگاه شفاف شما در خصوص انتقاد مسوولین تراز اول شهرستانی و استانی از اختلافات موجود شورا و شهرداری چیست؟
به نظرمن یکی ازمهمترین عوامل بوجود آمدن فضای حاکم درسطح شهرنسبت به شورای دوره چهارم ایجاد موجهای کاذب خود اعضاء درشهربودکه هیچ منطق اجتماعی ومنطق عقلانی ناشی ازبی تجربگی به دنبال آن نبود واین موجها تا حدودی احساسی و هیجانی درسطح شهرو دربین آحاد مردم اتفاق افتاده که بیشتردرسطح روانی- اجتماعی بوده تا این که منطق عقلانی داشته باشند درهرصورت همین موجها به برخی خلاءها درسطح شهرپاسخ می داد و به دنبال خود یک سری تحولات اجتماعی داشته و دارد که باعث ایجاد این موجها گردیده است و همین امربرخی ازافراد را مجبورمی ساخت خواسته یا ناخواسته ازمنطق این موجها تبعیت کنندوخواه و ناخواه خود را دردرون این موج قراردهندکه دراین بین مسئولین فوق الاشاره نقش اساسی درهدایت آن به سمت و سوی نیک فرجامی می توانستند داشته باشند .که دربرخی موارد شاهد آن بودیم تا این موجها شدت یافت و باعث گردیدکه تا این اختلافات درلایه های زیرین طبقات مردمی نیزسرایت یابد و برشایعات دامن زده شوددرحالی که من خواستاربرخورد قانونی و براساس قوانین موجود حاکم به نهاد شورا بودم که ...
برآورد شما ازفعالیتهای شهرداری درسال جاری چیست ؟
بدون هیچ شکی هرگونه فعالیتی درشهرداری بستگی به سه شاخصه ی عمده در ارتباط با شهرداری و شورای اسلامی دارد : «الف» لوایحی که توسط مجموعه شهرداری تنظیم می شود تا جهت اخذ تائیدیه به شورای اسلامی ارسال می شود که بیانگرکارکرد شهرداری است . «ب» طرحهایی که ازطرف شورای اسلامی پس ازطرح و ارجاع به کمیسیونهای تخصصی تصویب و جهت عملیاتی شدن به مجموعه شهرداری ارسال می شود . «ج»میزان بودجه ای که باید به صورت قانونی 60% درصد هزینه های جاری و40%درصد هزینه عمران تنظیم و صرف شود . حال با توجه به بحران رکوداقتصادی حاکم برجامعه و وجود بدهی های قبلی به عنوان میراث برای دوره چهارم شورا و داشتن هزینه های جاری بیش ازپیش بینی قانونی به دلیل کثرت نیروی موجود درشهرداری هرنوع فعالیتی در زمینه های وظیفه ذاتی شهرداری چون جدول آسفالت وایجاد پارکهای محلی خواهدشد.
دیدگاه شما درخصوص عملکرد شهردار چگونه است؟
دردورچهارم شورای اسلامی درشهرنظرآباد پس ازمطالعات آسیب شناسانه تن نحیف و رنجور شهرداری نظرآباد را زخمی ازشلاق هزارویک مشکل بسان اسب نفس بریده ای یافتیم که طاقت تازیانه تازه برتن تب دار خود را نداشت که نیازبه ترسیم نقشه ی راهی جهت آینده نگری و توسعه پایدارو چابک سازی بدنه شهرداری و مداوای درد لاعلاج آن برآمدیم . و سعی کردیم این بیماردرحال نزع را که با دستان خالی اهل خانه اش ازعلاج آن عاجزشده اند را اول پزشکی باشیم که با پوشش های چند و مطالعات عمیق راهی برای درمانش بیابیم نه چون پزشکی عمل نمائیم که برسربیمارمبتلا به درد ناعلاج فریاد برآوریم که فلان بن فلان تو چرا به این درد مبتلا گشته ایم و اصلاً چه حقی داشتیم که به این درد مبتلا شده ای ؟ با تبادل اطلاعات که صورت گرفت شهردارسعی نمود به سمت و سوی تخصصی گرایی برای و شایسته سالاری برود و با استفاده ازنیروهای داخل مجموعه پویایی درشهرداری ایجاد نمایدکه صورت گرفت و با برنامه ریزی فشرده جهت خدمت بیشتربه مردم و با توجه به بودجه شهرداری فعالیتهای خوبی درزمینه رفع مشکلات عمده شهرکه طی سالیانه گذشته ایجاد شده بود صورت گیرد ازجمله آسفالت نمودن چند خیابان مهم شهرو لکه گیری بیشترکوچه های شهروفعالیت درزمینه جدول و پیاده روسازی و ایجاد پارکهای محله ای ، پارک فرهنگیان ، چراغانی نمودن شهر ، نصب تمثال شهدا و .... لذا درمجموع می توان اذعان داشت فعالیت شهرداربراساس آمارموجوددرواحدعمران با توجه به پتانسیل مالی شهردارقابل قبول بوده است . البته شایان ذکراست که این نظردرمقایسه با سالهای دیگر نیز چنین نتیجه را خواهد داد .
چه تدبیری برای تحقق خواسته های مردم فراهم سازی نموده اید ؟
شورای اسلامی شهرنظرآباد و یا هرنهاد شورایی بدون هیچ شکی در راستای تصویب مصوبات مؤثر درحوزه مدیریت شهری جهت تحقق خواسته های لازم باید به تشکیل کارگروههای تخصصی پردازد چرا که توسعه ، پهنه وسیعی دارد . و نمی توان به شکل فردی وا حساسی و محله ای این مدیریت را به سمت توسعه پایدارهدایت نمود ، ما به دنبال شناسایی نقاط توسعه نیافته و ارائه طرح و برنامه برای ساماندهی عمرانی و خدماتی آن بخش ها هستیم تا بتوانیم درقالب برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت به رفع آن مشکلات بپردازیم . ما برآنیم تا به توسعه ای پایدار درحوزه خدمات شهری که ازنیازهای اساسی جامعه شهری است بپردازیم که درسالیان گذشته کمتربه آن پرداخته شده که این نیزازخواسته های عمومی مردم شهراست . برای تحقق خواسته های مردم چاره ای جزء طی روند واگذاری امورخدماتی بصورت حجمی درشهرداری نظرآباد نیست چرا که این کارباید ازسالیان گذشته آغازمی شدکه عملکرد تاکنون رضایت بخش نبوده است .
برنامه شما برای ساماندهی ساختاراصلاح امورشهری چیست ؟
همانطورکه دربالا اشاره شدیکی از مهمترین چالشهای مسیرتوسعه مدیریت شهری شهرنظرآباد بکارگیری بی حد و حصر نیروی انسانی بعضاً غیرتخصصی دربخشهای مختلف شهرداری نظرآباد است .که درمطالعه اولیه درمورد نحوه بکارگیری و تبدیل وضعیت بدون هیچ شکی متوجه دوربودن آن ازروح عدالت است که واقعاً علت این کار را باید ازمدیران قبلی خواست که فعلاً ما را با آن کاری نیست ولی ما می توانیم دراصلاح و ساماندهی ساختارامورشهری به سمت و سوی واگذاری حجمی کارها به بخش خصوصی و با بهره گیری ازنیروهای شرکتی و غیرشرکتی موجود پس ازطی مراحل و تشریفات قانونی اقدام به انتشارفراخوانی عمومی جهت جذب بهترین و مناسب ترین پیمانکاران ذیصلاح نمودکه نهایتاً شرکتهای مختلف اعلام آمادگی شهرداری با انتخاب پیمانکارمناسب ، امورمربوط به اجرائیات و سدمعبروخدمات رفت و روب شهری و فضای سبز را به آنها محول سازد . لازم به گفتن این مطلب است که با واگذاری اموربصورت حجمی هیچ گونه خللی به موقعیت شغلی وکاری کارگران شرکتی مشغول فعلی ایجاد نمی گردد . چراکه شرکت برنده مناقصه موظف به کارگیری نیرو ازخدمات موجود خواهد بود . همین امرموجب خواهد شد که اگرشهرداری دربرهه ای اززمان دچارمشکلات مالی باشد وقادربه پرداخت حقوق کارگران عزیزخویش نباشد شرکت موظف خواهد بود بین 3-2 ماه به کارگران ازمنابع مالی خود حقوق و مزایا پرداخت کندکه دیگرشاهد تحصن آنها نباشیم .
دیدگاه شما درخصوص حکم صادره برای شهردار ورفت و برگشت ایشان چیست؟
همانطورکه مستحضرهستید قانون تشکیلات سالم وظایف و انتخابات شورای اسلامی به طورآشکارا و تلویحی کلیه وظایف این نهاد را مشخص ساخته که درصورت نصب العین قراردادن آن و عمل به محتوای آن هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد .که یکی ازپیش بینی های لازم دراین قانون چگونگی نصب و عزل و استیضاح شهرداراست .که متأسفانه برخی ازدوستان پس ازآن که ازطریق قانون به دلیل عدم ارائه دلایل قانع کننده نتوانستند شهردار را برکنارکنند با اقدام و حمایت برخی افراد موفق به اخذ رأی قطعی ازهیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت کشورگردیدندکه درنهایت شهردارمحترم به بند «و» ماده 9 قانون تخلفات اداری محرومیت ازانتصاب به پستهای حساس و مدیریتی دردستگاههای دولتی و دستگاههای مشمول این قانون گردیدکه درنهایت براساس قانون خاص دادرسی دیوان عدالت اداری ، شهردارحق طرح و موضوع دردیوان عدالت اداری را داشت که بنا به اعلام ایشان ضمن دادخواست تقدیمی ، شعبه دیوان با احراز موضوع طبق مواد 32 و 35 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری دستورموقت مبنی برتوقیف عملیات اجرایی تا تعیین تکلیف قطعی شکایت را صادرنمود .
با توجه به مدت اندک باقیمانده از مسوولیت شما به چه مواردی در شهرداری و شورا خوشبین و بدبینی دارید؟

عزم جدی دربرطرف نمودن کلیه اختلافات شورا و شهرداری و حرکت به سمت توسعه پایدار ، با توجه به انتخاب جدید نماینده مجلس شورای اسلامی توسط مردم برای شهر .

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود