13 تیر 1395
شماره خبر: 165747

اما و اگرهای فعالیت انجمن‌های شعر و ادب البرز از نگاه معاون فرهنگی ارشاد استان

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

اما و اگرهای فعالیت انجمن‌های شعر و ادب البرز از نگاه معاون فرهنگی ارشاد استان


هیچکس در تأثیر شعر در زندگی انسانها تردید ندارد. شعر همسایه روح و جان و ذهن جامعه در همه زمان‌ها است. بدون شک بلند پروازی باروح مردمانی که با شعر وشاعری بیگانه هستند، میانه‌ای ندارد و این افراد محکوم به زندگی دردنیای خشک و خشن واقعی هستند.
به از گذشته تا کنون کسانی بوده‌‌اند که چراغ شعر و ادبیات را دراین مرزوبوم زنده نگه داشته‌اند و اجازه نداده‌اند کلام آهنگین فارسی به فراموشی سپرده شود. درگذشته شاهنامه خوان‌ها و کسانی که اشعار شعرای بزرگ را با صدای بلند در کوی و برزن می‌خواندند و امروز نیز انجمن‌های شعر وادب وظیفه پاسداری از میراث شاعران قدیم و آشنا کردن مردم با شعرای جدید را به عهده دارند. انجمن های شعر و ادب با برنامه‌ها و جلسات مختلفی که برگزار می‌کنند، شور شاعری و خواندن شعر را در مردم زنده نگه می‌دارند. البرز از استان‌هایی که تعداد زیادی انجمن شعر درآن فعالیت دارند ، انجمن هایی که هر روز به تعداداعضای آنها اضافه می‌شود. اعضایی که شعرار غذای تعالی روح خود می‌دانند و با آن زندگی می‌کنند.
فعالیت 30 انجمن شعر درالبرز
محمد طاهری، معاون فرهنگی ،مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: انجمن‌های شعرو ادب تشکل هایی خصوصی هستند که زیرنظرارشاد فعالیت دارند. وی با اشاره به تعداد انجمن‌های شعر و ادب فعال دراستان ادامه داد: هم اکنون حدود 30 انجمن شعر و ادب دراستان فعالیت دارند که برخی از آنها هنوز به ثبت نرسیده‌اند. طاهری یادآورشد: به جز 10 انجمن شعر و ادبی که تا کنون به ثبت رسیده‌اند ،شش انجمن نیز تشکیل پرونده داده و در مرحله ثبت قرار دارند. وی اضافه کرد: برخی ازانجمن‌های شعر و ادب به دلیل قدمتی که دارند خود را بی نیاز از ثبت می‌دانند و اعضای این انجمن‌ها ترجیح می‌دهند به همان شیوه گذشته فعالیت داشته باشند. وی با اشاره به این که فعالیت این انجمن‌ها تنها به شعر خوانی محدود نمی‌شود، گفت: فعالیت اغلب انجمن‌های شعر و ادب استان به جز شعر خوانی مواردی همچون نقد کتاب، برگزاری کلاس‌های داستان نویسی، آموزش اصول شعر و خوانش حرفه‌ای داستان‌های ایران و جهان را دربر می‌گیرد. طاهری توضیح داد: هم اکنون دراکثر شهرستان‌ها و شهرهای استان انجمن شعر و ادب فعال است و دیگر نیاز نیست ادبیات دوستان برای شرکت در جلسات شعرو داستان به کرج بیایند.
فعالیت همه انجمن‌ها مستمر نیست
این مسئول درباره کیفیت فعالیت انجمن‌های شعر و ادب استان گفت: واقعیت این است که همه این انجمن‌ها به طور مستمر و منظم در طول سال برنامه ندارند و برخی ازآنها صرفا در روزهای خاص و درایام گرامیداشت شاعران و نویسندگان مطرح کشور همایش یا جلسه‌ای برگزار می‌کنند. معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز ادامه داد: واقعیت این است تعداد انجمن‌هایی که جلسات و برنامه‌هایشان به طور مستمر برگزار می شود به 15 مورد نمی‌رسد.
جلسات انجمن‌های شعرکجا برگزار می‌شود ؟
وی با اشاره به مکان فعالیت انجمن‌های شعر وادب استان یادآورشد: حدود 12 انجمن برای برگزاری برنامه‌های خود از سالن های ارشاد استان استفاده می‌کنند. این مسئول توضیح داد: برخی انجمن‌ها نیز برای برگزاری برنامه‌های خود از سالن‌های موسسات فرهنگی هنری وابسته به ارشاد و یا سالن‌هایی که سایر دستگاه‌ها ازجمله شهرداری و اداره کل کتابخانه‌های عمومی در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده می‌کنند. وی ابراز کرد: علاوه براین برخی از انجمن‌ها نیز جلسات خود را در منازل اعضای خود برگزار می‌کنند. بانک اطلاعاتی شاعران و نویسندگان البرزی تا پایان سال تکمیل می‌شود
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به جمع آوری بانک اطلاعاتی شاعران و نویسندگان استان اشاره کرد و گفت: معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برای حمایت هرچه بیشتر از شاعران و نویسندگان استان اقدام به جمع آوری بانک اطلاعاتی از فعالان این حوزه‌ها کرده است. وی افزود: به جز این معاونت، خانه کتاب استان نیز در حال تهیه بانک اطلاعاتی از اهالی قلم استان است و تا کنون اسامی 310 نویسنده دراین بانک به ثبت رسیده است. این مسئول گفت: در تلاش هستیم تا پایان امسال بانک اطلاعاتی شاعران و نویسندگان البرزی تکمیل شود.
هر انجمن شعر بین 50 تا 200 عضو دارد
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل ارشاد البرز با اشاره به فرایند ثبت نام شعرا و نویسندگان دراین بانک ادامه داد: به جزاین که فرم ثبت نام دراین بانک اطلاعاتی دراختیار انجمن‌های شعر و ادب استان قرار گرفته، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فرم مذکور را دانلود و نسبت به تکمیل و ارسال آن اقدام کنند. وی توضیح داد: با توجه به این که هریک از انجمن‌های شعر و ادب استان بین 50 تا 200 نفر عضو دارند با تکمیل این بانک اطلاعاتی، آمار دقیقی از فعالان این حوزه به دست می‌آید.
ضرورت ثبت انجمن‌های شعر
وی درادامه با تاکید بر اهمیت ثبت انجمن‌های شعر و ادب استان گفت: انجمن‌هایی که تا پایان سال نسبت به ثبت خود اقدام نکنند از برخی حمایت‌ها و مزیت‌هایی که ارشاد دراختیار انجمن‌های به ثبت رسیده قرار می‌دهد محروم می‌شوند. وی ادامه داد: اداره کل ارشاد به انجمن‌هایی که تا پایان سال مراحل ثبت خود را انجام ندهند، سالن و فضای مناسب برای برگزاری جلسات نخواهد داد. طاهری اضافه کرد ثبت انجمن‌ها درحقیقیت وجهه ای قانونی به فعالیت آنها می‌دهد و پیگیری دقیق‌تر مطالبات این تشکل‌های خصوصی را از سوی ارشاد به دنبال دارد.
نظارت ارشاد بر فعالیت انجمن‌های شعر
این مسئول توضیح داد: مراحل قانونی ثبت این انجمن‌ها پیچیده نیست و درمدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به روند نظارت بر فعالیت انجمن‌های شعر و ادب استان اشاره کرد وگفت: ناظرانی از اداره کل ارشاد بر چگونگی فعالیت این انجمن‌ها نظارت دارند و درصورت مشاهده تخلف و عبور اعضای این انجمن ها از خط قرمزهای قانونی برخوردهای لازم را صورت می‌دهند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود