5 فروردین 1392
شماره خبر: 22731

آموزه های علمی در قالب قصه و شکوفایی ذهن کودکان

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

آموزه های علمی در قالب قصه و شکوفایی ذهن کودکان


سپیدارآنلاین: مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان می گوید: بیان آموزه های علمی و فرهنگی در قالب قصه و داستان و تشویق کودکان به مطالعه، ذهن آنان را شکوفا می کند.
صفی الله رمضانخانی مطالبی در این زمینه برای توصیه به خانواده ها بیان کرد که از اهمیت خاصی برخوردار است. وی گفت: اساس و زیربنای شخصیت انسان در سنین کودکی پایه گذاری می شود و آموخته های این دوران، تأثیر عمیقی بر آینده افراد دارد. وی ادامه داد: یکی از راه های نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه، بیان آموزه های علمی ، فرهنگی و معنوی در قالب قصه و داستان های جذاب و شنیدنی برای کودکان است. مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشورگفت: طبق تحقیقات علمی، مطالعه کتاب های غیردرسی می تواند فعالیت ذهنی دانش آموزان را افزایش دهد و در نتیجه امکان فراگیری دروس مدرسه را آسانتر کند. این مسئول و کارشناس امور کودکان و نوجوانان معتقد است که بخشی از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید به مطالعه کتابهای غیر درسی اختصاص یابد. وی عوامل موثر در بالابردن مطالعه و فواید آن در جامعه را به شرح زیر بیان کرد:
خانواده؛ موثرترین عامل در ایجاد عادت به مطالعه
خانواده عامل بسیار موثری در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. محیط و وضعیت زندگی خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش آنان در رابطه با مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت مطالعه و کتابخوانی دارد. نخستین نهادی که در آن، کودک با کتاب و کتابخوانی، انس می گیرد، خانواده است و پدر و مادر، بهترین معلم کودک هستند که باید شوق مطالعه را در او تقویت کنند. اگر والدین و افراد بزرگتر خانواده به مطالعه علاقه مند باشند، فرزندان آنها نیز که همواره از اثرات طبیعی روابط عمیق عاطفی حاکم در خانواده های ایرانی برخوردار هستند، با کتاب، بیشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و کتابخوانی عادت می کنند. اگر بتوانیم مطالعه را در کودکان به صورت عادت درآوریم دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهی سخت نخواهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتی خواهد توانست از راه مطالعه، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد. ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، نمایانگر رشد ملی هر کشوری است. دولت در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه، مهم ترین نقش را برعهده دارد و باید در این مورد سرمایه گذاری کند و تمام قشرهای جامعه را به سوی کسب اطلاعات مفید و سازنده سوق دهد. برای افرایش جمعیت کتابخوان و بالا بردن اشتیاق مردم به خرید یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه، لازم است مجریان و دست اندرکاران نشر کتاب اعم از نویسنده، ناشر و مترجم و مراکز توزیع و فروش کتاب با یکدیگر همکاری تنگاتنگ داشته باشند تا بتوان در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به نتایج مطلوب رسید. - به تجربه ثابت شده است که کودکان از درجه هوشی بیشتری برای یادگیری مطالب آموزنده و مفید برخوردارند و در ایام جوانی نیز علاقه به دانستن در انسان شکوفا می شود، پس بهترین راه برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه سرمایه گذاری بر روی کودکان و نسل جوان است.
تشویق کودکان به مطالعه با دادن کتاب به عنوان هدیه
یکی از بهترین راه ها برای تشویق کردن کودکان به مطالعه، دادن کتاب به عنوان هدیه به آنان است. نام نویسی آنان در کتابخانه های عمومی و مراجعه هفتگی به مراکز خرید کتاب الگویی در ذهن کودک یا نوجوان می سازد که خودخواسته او را مکلف به خرید یا خواندن کتاب می کند. مطالعه روزنامه ها و مجلات کم اهمیت نیستندو کودکان را باید مشترک مجلاتی کرد که دوست دارند. یکی دیگر از راه های علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب خواندن، خاموش کردن تلویزیون و گردهم آوردن آنها برای خواندن یک کتاب یا اجرای نمایش از روی کتاب است. راه مناسب دیگری که این روزها به دلیل عجین شدن کودکان با رایانه، کاربرد فراوانی دارد خرید کتاب هایی ضبط شده اند. -در فرصت های مناسب باید فرزندان را به مطالعه تشویق کرد از روی تصویر کتاب، داستان بگویند و صحبت کنند. از دیگر روش هایی که بیشتر برای علاقه مند کردن کودکان خردسال به کتابخوانی پیشنهاد می شود، قصه گویی برای آنها است. خواندن قصه با صدای بلند و بازی کردن نقش های شخصیت قصه، تأثیر بسیاری در علاقه مند کردن کودکان به قصه خوانی و در بلندمدت به کتابخوانی خواهد داشت.
روش الگویی کارسازترین

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود