9 آذر 1399
شماره خبر: 245759

شهرستان شدن چهارباغ نتیجه یک کار تیمی بود

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

شهرستان شدن چهارباغ نتیجه یک کار تیمی بود


امام جمعه شهرستان چهارباغ با بیان اینکه چهارباغ ظرفیت های لازم برای شهرستان شدن را دارد گفت: ارتقای چهارباغ از بخش به شهرستان نتیجه یک کار تیمی بود و تلاش های زیادی از سال‌های گذشته برای این امر صورت گرفته است.

چهارباغ با داشتن ظرفیت‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری... از جمله مناطق مهم استان البرز است. این منطقه که اخیرا از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرد دارای حدود 85 هزار نفر جمعیت است و در سال‌های گذشته پیشرفت‌های متعددی در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی داشته است.حجت الاسلام و المسلمین قادر محمدی امام جمعه این شهرستان جدید حدود یک دهه است که در این منطقه در حال فعالیت است و در طول یک دهه بانی خیر فعالیت‌های متعددی بوده است و بخشی از تلاش‌های برای ارتقای چهراباغ به شهرستان مرهون تلاش‌های مستقیم این روحانی خستگی ناپذیر است. به بهانه ارتقای بخش چهارباغ به شهرستان گفت‌و‌گویی با این امام جمعه جوان داشتیم که در ادامه از نظر می‌گذرانیم.
چند سال است به عنوان امام جمعه در چهارباغ فعالیت دارید؟

محمدی: 14 سال است که نماز جمعه در بخش چهارباغ اقامه می‌شود؛ پیش از آغاز فعالیت بنده حاج آقا قاسمی نیت به مدت سه سال به عنوان امام جمعه چهارباغ حضور داشتند که از اقدامات ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم. بنده نیز در تاریخ 18 آبان 89 طی حکم ابلاغی به عنوان امام جمعه چهارباغ فعالیت خود را آغاز کردم و امسال واردسال یازدهم فعالیت در این منطقه شدیم.
برای ارتقاء فرهنگی منطقه چه راهبردی را اتخاذ کردید؟

محمدی: چهارباغ از حیث ارائه خدمات به مردم و همچنین از حیث مسائل فرهنگی با کمبودهای جدی مواجه بود از همین رو گروه‌هایی با حضور معتمدین، بسیجیان و جوانان تشکیل دادیم و در درجه اول نیازهای منطقه را در حوزه‌های مختلف عمرانی، دینی و فرهنگی، بهداشتی، اجتماعی و.. احصا کردیم.
مسجد را محور امور فرهنگی و اجتماعی قرار دادیم

برای پیگیری برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت فرهنگی و اجتماعی نیاز به فعال کردن مساجد داشتیم اما متاسفانه در آن برهه مساجد به صورت فصلی اداره می‌شد و فقط در ایام محرم و صفر و مناسبت‌های این چنینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. خیلی از روستاها مسجد نداشت. برخی از روستاها مسجد قبلی خراب شده بود اما برای تجدید بنا منابع مالی کافی در روستا نبود.
بنیاد برکت به کمک ما آمد

با همکاری خیرین منطقه و بنیاد برکت 8 مسجد در روستاها ساختیم. برای فعال شدن برخی از این مساجد نیاز به استقرار روحانی در روستا بود اما زیرساخت لازم فراهم نبود. در این مدت 27 خانه عالم در روستاها یا ساخته شد و یا خریداری شد. بعد از فراهم شدم این زیرساخت‌ها روحانیون مبلغ را به روستاها گسیل دادیم و طرح‌های متعدد فرهنگی از این طریق در منطقه به اجرا درآمد.امروز تمام مساجد منطقه روحانی مشخصی دارد که حکم رسمی فعالیت دارند و برکات فعال شدن مساجد در موضوعات متعددی در منطقه دیده می‌شود. البته جا دارد یک تشکر ویژه‌ای از آیت الله حسینی همدانی داشته باشم که با تشکیل امور مساجد استان البرز توسط ایشان مساجد استان سروسامان گرفت و بسیاری از چالش‌های ما حل شد.برای اقامه نماز جمعه فضای مسجد جامع چهارباغ کافی نبود. خانواده سرشار یک هکتار زمین که در حال حاضر بیش از 10 میلیارد تومان ارزش دارد برای ساخت مصلی اهدا کردند و با دست خالی و با کمک مردم مصلی آبرومندی ساختیم که امروز محور مواسات و برنامه‌های حمایتی از اقشار نیازمند منطقه است.
فعالیت شما در حوزه های متنوعی بوده و صرفا متمرکز بر موضوعات دینی و فرهنگی نبودید، جایگاه امام جمعه را در پیگیری نیازها و مطالبات کف جامعه چه می‌دانید؟

محمدی: امام جمعه باید در کنار مردم و همراه و همدل آنان باشد. وقتی نیازهای متعدد منطقه را احصا کردیم صرفا متوقف بر امور دینی نماندیم. از همان روزهای ابتدای فعالیت متوجه ضرورت ایجاد کتابخانه در منطقه شدم. ما هیچ کتابخانه‌ای نداشتیم. اولین کتابخانه را در زیرزمین مسجد ملک آباد ایجاد کردیم. دومین کتابخانه نیز با کمک شهرداری و خیرین ساخته شد و در نهایت سومین کتابخانه را در بزرگترین روستای چهارباغ به بهره برداری رسید، سه کتابخانه دیگر نیز در سایر روستاهای منطقه در حال ساخت هستند و به بهره برداری خواهد رسید.روزی که آمدیم هیچ درمانگاه شبانه روزی در منطقه نبود. مردم مشکلات زیادی در بخش درمانی داشتند. پیگیری‌های متعددی در این زمینه از طرف نهاد امامت جمعه صورت گرفت تا اینکه امروز با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی 4 مرکز شبانه روزی درمانی در منطقه مشغول ارائه خدمت هستند.البته جوانان ما باید نسبت به خدمات جمهوری اسلامی در قیاس با دوران ستمشاهی آگاه شوند؛ دوران طاغوت آنطور که برخی‌ افراد جاهل ادعا می‌کنند نبوده است. محرومیت مردم در دوران ستمشاهی باید برای جوانان بازتعریف شود.برای ورزش جوانان منطقه امکانات مناسبی نداشتیم. با بخش دولتی و خصوصی هماهنگی‌هایی انجام شد و فضای ورزشی و استخر مناسبی در منطقه محروم مهدی آباد که تا همین قبل از کرونا روزانه 500 نفر از جوانان از این استخر و مجموعه ورزشی استفاده می‌کردند.پیگیر ایجاد دفاتر پیشخوان دولت در منطقه شدیم. پیگیر ایجاد پمپ گاز برای مردم شدیم که امروز به لطف خدا 4 پمپ گاز و 8 دفتر پیشخوان در منطقه وجود دارد. البته در تمام این موارد قطعا همکاری بخشدار محترم، شهرداری و شورای شهر و مدیران استانی نقش اساسی داشت و هیچ حرکتی بدون همراهی مسؤولان محلی و استانی قابل انجام نبود.
در تحقق این اهداف چقدر از ظرفیت جوانان بهره بردید؟

نیروی جوان ظرفیت فوق العاده ای دارد. خود من روزی که به منطقه آمدم تقریبا 30 سال داشتم. نیروهای با استعداد جوان را شناسایی کردم و بسیاری از امور را با همکاری آن‌ها و البته با مشورت گرفتن از افراد با تجربه پیش بردیم. امروز بسیاری از امور از جمله امور فرهنگی واجرایی دفتر امام جمعه و امور مصلی در چهارباغ با ظرفیت جوانان انجام می‌شود.همکاری بسیج و مساجد منشاء خیر بوده است، بسیج و مسجد دو بال یک پرنده تیز پرواز هستند که با کمک هم اقدامات بزرگی انجام می‌دهند. روزی که برخی از مسؤولیت‌ها را به جوانان سپردیم برخی اعتراض می‌کردند اما امروز همین جوانان در عرصه‌های مختلف خوش می‌درخشند و ما جوانانی را در منطقه داریم که رتبه‌های کشوری در عرصه‌های مختلف دارند.البته جوانان ما باید نسبت به خدمات جمهوری اسلامی در قیاس با دوران ستمشاهی آگاه شوند؛ دوران طاغوت آنطور که برخی‌ افراد جاهل ادعا می‌کنند نبوده است. محرومیت مردم در دوران ستمشاهی باید برای جوانان بازتعریف شود. این خدماتی که امروز در کشور وجود دارد از برکت نظام اسلامی و خون شهداست.
آیا ارتقای چهارباغ از بخش به شهرستان می تواند موجب رشد منطقه شود؟ در رابطه با شهرستان های مانند فردیس و طالقان تجربه بدی در استان وجود دارد نظر شما در این رابطه چیست؟

وضعیت منطقه ما فرق دارد. نمی‌توان شهرستان شدن چهارباغ را با فردیس و طالقان مقایسه کرد؛ ما زیر ساخت‌های لازم را داریم و بسیاری از امکاناتی که بعد از شهرستان شدن قرار است به ما تعلق بگیرد را در حال حاضر در منطقه داریم.ما دادگستری مستقل از ساوجبلاغ در چهارباغ داریم. دادستان مستقل داریم. پاسگاه، پلیس راهور، کمیته امداد، بهزیستی و بسیاری دیگر را به صورت مستقل از شهر هشتگرد در چهارباغ مستقر هستند. ظرفیت‌های اقتصادی در منطقه هست. بیش از300 کارخانه در منطقه هست که برخی از آن‌ها برند ملی و بین المللی هستند. برخی از روستاهای ما جمعیت بالای 10 هزار نفر دارد. از نظر جغرافیایی هم حدود و ثغور مشخصی داریم که بستر را برای استقلال ما فراهم کرده است بنابراین من معتقدم شهرستان شدن چهارباغ برکات متعددی برای منطقه خواهد داشت.
شهرستان شدن چهارباغ نتیجه کار جمعی بود

این موضوع از سال‌ها پیش کلید خورده است. چند سال است که طرح شهرستان شدن چهارباغ را از مسؤولان استانی پیگیری کردیم. استاندار در این رابطه همراهی ویژه‌ای با ما داشت و مکاتبات متعددی از طرف استاندار با وزیر کشور در این رابطه صورت گرفته است. هم دفتر امام جمعه، هم نماینده سابق شهرستان آقای بهمنی، هم استاندار محترم در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام دادیم و بعد از تشکیل مجلس جدید هم آقای حدادی انصافا تمام تلاش خود را برای تحقق این امر انجام داد و ما از همه بزرگواران تشکر می‌کنیم.هیچ کس نمیتواند ادعا کند که این طرح را شخصا به نتیجه رسانده است، این اقدام گروهی به ثمر نشست و همه در این زمینه تلاش کردند.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود