17 آذر 1399
شماره خبر: 246157

وزارت ارتباطات عامل اصلی به چالش کشیده شدن معیشت دفاتر پیشخوان دولت

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

وزارت ارتباطات عامل اصلی به چالش کشیده شدن معیشت دفاتر پیشخوان دولت


دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت که با اندیشه گسترش خدمات دولت الکترونیک در شهرستان ها توسط بخش خصوصی با نظارت دولت شکل گرفت.
براین اساس کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی موظف شدند خدمات الکترونیکی خود را از راه این دفاتر ارائه دهند. یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده‌ است. قبلا متولی امور دفاتر پیشخوان برعهده وزارت کشور و زیرمجموعه های آن بوده که با توجه به جایگاه محوری استانداری ها، امکان ملزم کردن دستگاه های اجرایی به برون سپاری خدمات وجود داشت و مسئولان دفاتر نیز بهتر می توانستند مشکلات و نیازهای خود را به مسئولان منتقل و به نتیجه برسانند، اما واگذاری این مساله از وزارت کشور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موجب تضعیف این رویه شده است. مساله دیگری که می توان به آن اشاره کرد عدم ضابطه مندی در واگذاری امتیاز دفاتر در گذشته بوده که از یک طرف تعداد دفاتر بیشتر از استانداردها و جمعیت شهرستان ها بوده و از سوی دیگر در برخی موارد به تخصص و توانمندی ها توجهی نشده است. نرخ یا کارمزد پایین خدمات و عدم تناسب آن با تورم سالیانه، به موقع پرداخت نشدن کارمزدها از سوی ادارات متولی، ارایه نشدن خدمات به شکل یکسان در همه دفاتر، واگذار نشدن بسیاری از خدمات قابل ارایه و موازی کاری سازمانها و ادارات با راه اندازی دفاتر همسو از سوی سازمان ها هم از مواردیست که متصدیان دفاتر خدمات ارتباطی یا پیشخوان دولت به آن اشاره می کنند، که موجب کم انگیزگی مسئولان و کارکنان دفاتر شده است.
امروزه قریب به اتفاق دفاتر پیشخوان خدمات دولت در کشور با مشکلات متعددی روبرو هستند، که استان البرز و مشخصا شهر کرج نیز از این امر مثتثنی نیست.برای روشن شدن این مشکلات ، معضلات و پرسش در مورد چگونگی شرایط موجود این دفاتر به سراغ آقای اصغر گروسی رییس هیئت مدیره دفاتر پیشخوان دولت استان البرز می رویم.اصغر گروسی در گفتگو با پایگاه خبری – تحلیلی صدای رسای شهر با اشاره به این مطلب که در حال حاضر بسیاری از خدمات در دفاتر پیشخوان در مقایسه با دستگاه ارائه ‌دهنده اصلی با قیمت پایین ‌تر ارائه می ‌شود، گفت: نرخ نامه دفاتر پیشخوان از سال ۹۵ هیچگونه افزایش قیمتی نداشته ولی تورم و هزینه های دفاتر چندین برابر شده اشت.وی با اشاره به این مطلب که مدیران دفاتر در بحث امرارمعاش، بیمه و حقوق پرسنل و مابقی هزینه ها دچار مشکلات عدیده ای شده اند، اضافه کرد: دفاتر پیشخوان دولت باید افزایش نرخ به موقع داشته باشند؛ باگذشت ۹ ماه از سال هنوز نرخ نامه سال ۹۹ ابلاغ نشده است.گروسی افزود: دفاتر قدیمی حدود ۱۵۰ میلیون و دفاتری که به تازگی تاسیس شده اند بیش از ۳۵۰ میلیون هزینه کرده اند ؛ متاسفانه از جانب هیچ مسئولی حمایت نمی شویم و برخلاف میل باطنی ناچار به تجمع برای گرفتن مطالباتمان هستیم.
رییس هیئت مدیره دفاتر پیشخوان البرز با اشاره به بند “پ” ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: طبق این بند دستگاههای اجرایی موظفند تمامی خدمات خود را به صورت الکترونیکی به دفاتر پیشخوان برون سپاری کنند که متاسفانه این امر به صورت کامل اجرایی نشده است.وی با بیان این مطلب که باتوجه به تغییر آیین نامه هیچ جلسه و یا کارگروهی برای برون سپاری خدمات نداشتیم، ادامه داد: طی ۲ سال اخیر هیچ کارگروهی برای حل این معضل با هیج دستگاه اجرایی و بخش عمومی غیر دولتی نداشته ایم و اگر هم اتفاقی برای این صنف افتاده است به همت تشکل صنفی و دفاتر پیشخوان استان بوده است.گروسی با اشاره به اینکه هنوز فرهنگسازی استفاده از دولت الکترونیک در کشور انجام نشده است، بیان کرد: ما مخالف دولت الکترونیک نیستیم، دولت الکترونیک در تمام کشورها درحال انجام است ولی روی آن مطالعات زیادی انجام شده است که در کشور ما اینگونه نیست.مصداق عدم شناخت وزیر ارتباطات ازحوزه کاری دفاتر پیشخوان دولت را با ذکر مثالی عرض میکنم:یک بازیگر تبعه افغانستان که مقیم ایران میباشد جهت خرید یک سیمکارت به دفتر پیشخوان مراجعه میکند.به دلیل نداشتن دسترسی دفاتر جهت ثبت سیمکارت،دفتر اعلام میدارد برای اتباع نمیتوان سیمکارت سند زد.نامبرده در اینستاگرام پستی میگذارد و اعلام میکند چرا یک تبعه نمیتواند سیمکارتی را در این کشور به نام خود داشته باشد و وزیر همیشه حاضر در دنیای مجازی در جواب ایشان مینویسد که دفاتر پیشخوان به دلیل سود بالاتر و دلالی تخلف کرده و به نامبرده سیمکارت نفروخته است و حتما با دفتر پیشخوان به شدت برخورد میشود.در حالی که کاش قبل از جواب هیجانی خود از مدیران زیر دست خود علت بخشنامه عدم ثبت نام سیمکارت و تایید نشدن احراز هویت انها را میپرسید.وی با بیان این مطلب که آیا وزیر جوان ارتباطات ، بابت بیش از ۸ هزار دفاتر پیشخوان سطح کشور برنامه ای دارد؟ آیا وزیر جوان در پی نابود کردن دفاتر پیشخوان دولت است، ادامه داد: یکی از همکاران بنده در خصوص صدور بی رویه پروانه از وزیر جوان ارتباطات سوال پرسیدند و در کمال ناباوری ایشان پاسخ دادند که ما بقدری پروانه صادر می کنیم تا هرکس که صرفه اقتصادی نداشت تعطیل کند؛ باید این شغل را رقابتی کنیم، این پاسخ از یک وزیر برای ما بسیار تعجب برانگیز بود؛ این سیاست، سیاست غلطی است چرا که مردم دسترنج یک عمر خود را سرمایه گذاری می کنند.
منبع : صدای رسای شهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود