3 دی 1399
شماره خبر: 246978

برای فسادزدایی، باید به جعبه سیاه دستگاه اداری، نورافکن شفافیت تابیده شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

برای فسادزدایی، باید به جعبه سیاه دستگاه اداری، نورافکن شفافیت تابیده شود


نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: سستی در مدیریت، خودکامگی در سیاست، وادادگی در دیپلماسی، خودتحقیری و بی‌خیالی در فرهنگ و رهاسازی، دلالی و سوداگری در اقتصاد، از جمله ویژگی‌های الگوی مدیریت غرب‌گرایان است که باید از دستگاه حکمرانی زدوده شود.

_ سهم‌ مردم از معادلات زمامداری چیست؟
مهدی عسگری خانه ملت را متعلق به طیف رنگین‌کمانی تمام مردم از هر زبان، آیین و قومیت دانست و گفت: همان مردمی که در ایام انتخابات نماد حماسه و جمهوریت می‌شوند، همان مردمی که در زیر فشارهای اقتصادی و معیشتی هزینه ناکارآمدی مسئولان را می‌پردازند، چه آن‌ها که در بورس گرفتار کورس بی‌تدبیری متولیان می‌شوند، چه آ‌ن‌ها که در مقابل مجلس، عدالت را فریاد می‌زنند، چه آ‌ن‌ها که در بانک‌ها و بیمه‌ها، ماه‌ها معطلِ تسهیلات و بیمه بیکاری‌اند، چه آن‌ها که در بزنگاه‌های حساس همچون ایام ترور ناجوانمردانه‌ی شهید فخری‌زاده در حسرت دریافت اخبار حادثه، هرچه شبکه‌های داخلی را جستجو می‌کنند کمتر نتیجه می‌گیرند و خواه ناخواه به منابع بیگانه رجوع می‌کنند و همان مردمی که با حضور بی‌نظیر خود در بدرقه اسطوره بین‌المللی مقاومت، نشان دادند فرق خادم و خائن را می‌دانند، سهم‌ این مردم از معادلات زمامداری چیست؟
_ ضرورت استیضاح افکار حاکم بر دولت غرب‌گرا
وی در ادامه سخنانش به مطالبه مردم درخصوص استیضاح رئیس دولت اشاره کرد و گفت: در طول ماه‌های گذشته بسیاری از مردم استیضاح رئیس دولت را از ما مطالبه کرده‌اند، گلایه‌های مردم به حق است، اما صرف‌نظر از دلایل زمانی و موقعیتی، از این نکته نگذریم؛ آنچه راهگشاست استیضاح یک فرد نیست، بلکه استیضاح مردمیِ افکار حاکم بر این دولت غرب‌گراست.
_الگوی مدیریتی غرب‌گرایان باید از دستگاه حکمرانی زدوده شود
نماینده مردم شریف، فردیس و اشتهارد با تأکید بر اینکه ویژگی‌های مدیریتی غرب‌گرایان باید از دستگاه حکمرانی زدوده شود، اظهار کرد: سستی در مدیریت، خودکامگی در سیاست، وادادگی در دیپلماسی، خودتحقیری و بی‌خیالی در فرهنگ، و رهاسازی، دلالی و سوداگری در اقتصاد، از جمله ویژگی‌های الگوی مدیریت غرب‌گرایان است که باید از دستگاه حکمرانی زدوده شود.این نماینده ادامه داد: جریان غرب‌گرا با دلبستگی به وعده‌های واهی برجامیان و سوئیفت‌های ناگشوده آنان، هفت سال است کشور را معطل نگاه داشته و بی‌توجه به نوآوری‌ها و استعداد‌های فراوان ایرانیان، سقف توان جوان ایرانی را تولید آبگوشت بزباش قلمداد می‌کند! اینها توان خودشان را ملاک قرار داده‌اند، نه توان ایران و ایرانی را، نه توان سرزمین سلمان و سلیمانی را.
ضرورت ترازیابی مبتنی بر الگوی اسلامیایرانی پیشرفت

عسگری با اشاره به ضرورت ترازیابی متناسب با الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت، افزود: در آستانه قرن جدید، کار مهم مجلس تراز گام دوم انقلاب، باز کردن دست و پا و مغز دستگاه حکمرانی از غل و زنجیر این جریان فکری دلبسته به غرب و چسبیده به قدرت و ثروت است، وگرنه یک فرد می‌رود و فرد دیگر همان راه را ادامه خواهد داد، کاسه عوض می‌شود، اما آش همان آش است. از این رو تصویب بودجه، تدوین برنامه‌ی هفتم پیشرفت و رأی اعتماد به وزرای دولت آتی، نیاز به ترازیابی مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی دارد.
_تقابل غرب ستایی در برابر بومی‌گرایی ابرچالش ۴۰ساله‌ی جمهوری اسلامی
وی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس، گفت: تقابل غرب‌ستایی در برابر بومی‌گرایی ابرچالش جمهوری اسلامی درطول ۴۰ سال گذشته بوده است، اما اینک دوران منازعه تئوریک پایان یافته و از یک راه طی شده و تجربه‌ زیسته سخن می‌گوییم. کافی است تجربه مکتب حاج قاسم، امثال شهید فخری‌زاده، علی‌محمدی و تهرانی‌مقدم را با ژنرال‌های تکنوکرات و غرب‌گرای دولت مقایسه کنیم.نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد به لزوم برگزاری مناظره‌های روشنگر در صدا وسیما اشاره کرد و گفت: صدا وسیما باید پیش از نزدیک شدن به ایام هیجانی انتخابات 1400 بستر مناظره و گفتگوی جریان‌های فکری را فراهم کند تا به دور از سیاست‌زدگی، دوگانه‎هایی که تبدیل به چالش برای کشور و مردم شده‌اند در حضور افکار عمومی به بحث و بررسی عالمانه گذاشته شود.
_برای مبارزه با فساد باید به جعبه سیاه دستگاه اداری، نورافکن شفافیت تابیده شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، فساد، تبعیض و چپاول بیت‌المال را از دیگر مشکلات اقتصادی دانست و افزود: موضوع دیگری که فشار مشکلات اقتصادی بر مردم را دو چندان می‌کند، بحث فساد، تبعیض و چپاول بیت‌المال است. قوه قضائیه توان قابل تقدیری را صرف مبارزه با مفسدان می‌کند، اما مبارزه با مفسد کافی نیست، باید با ریشه‌های فساد مبارزه کرد. سیستم اداری باید ضد فساد طراحی شود و راهکار آن شفاف‌سازی فرآیندها و ایجاد سامانه‌ی یکپارچه اطلاعات در کشور است. زد و بندها در پستوها منعقد می‌شوند، باید به جعبه سیاه دستگاه اداری، نورافکن شفافیت تابیده شود و دیوارهای حائل، شیشه‌ای شود.
_مشکل اگر کتمان شود، درمان نمی‌شود
عسگری با اشاره به موضوع اجتماعی این روزهای فضای مجازی، گفت: این روزها مکالمه اروتیک یک نوجوان 14 ساله، ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است اما ذهن مسئولین را... نمی‌دانم؟! هرچه هست سانسور چاره کار نیست، مشکل اگر کتمان شود، درمان نمی‌شود.
_بحث بر سر یک مصداق نیست، بحث بر سر یک نسل است
وی به دغدغه‌ی برخی از وزرا برای حضور فرزندشان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: وزیری که با اشاره به مضر بودن شبکه‌های اجتماعی گفته بود به فرزندم اجازه حضور در این شبکه‌ها را نمی‌دهم، اکنون باید پاسخ دهد برای فرزندان میهن چه کرده است؟ ایشان درخصوص موضوع اخیر نیز گفته است: باید به کمک خانواده این نوجوان برویم! جناب وزیر؛ چگونه سطح مباحث را تا این حد تنزل می‌دهید؟ بحث بر سر یک مصداق نیست، بحث بر سر یک نسل است که بی‌پناه در فضای بی‌پایان مجازی رها شده است. بحث بر سر وظیفه حاکمیتیِ وزرایی چون ارتباطات و آموزش و پرورش است که تکلیف‌شان با سند 2030 هنوز مشخص نیست.
_ شما مدیریت می‌کنید یا مدیریت می‌شوید؟
نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد تأکید کرد: میلیون‌ها دانش‌آموز را که سال‌ها، موبایل برایشان ممنوع بود از واهمه‌ی کرونا بدون تدبیر و مراقبت و آموزش؛ بدون پیوست تربیتی و فرهنگی، به یک دنیای سرشار از ویروس و آسیب کشاندیم... دوباره موضوع را به دوگانه فیلترینگ و آزادی منحرف نکنید، بحث بر سر این است که سرزمین ذهن و قلب نوجوانان که از فضای مجازی تغذیه می‌کند؛ نیاز به پروتکل ندارد؟ نیاز به تعریف سطح دسترسی ندارد؟ این فضا در سلطه و سیطره چه کسانی است؟ شبکه ملی اطلاعات به کجا رسید؟
مسئله اصلی این است؛ آیا شما مدیریت می‌کنید یا مدیریت می‌شوید؟
شد غلامی که آب جوی آرَد،
جوی آب آمد و غلام بِبرد!
_ آقای رئیس‌جمهور! اگر توان نظارت بر دولت را داشتید وضع مملکت این نبود
این نماینده ضمن انتقاد از سخنان روحانی درباره نظارت مجلس بر وزرا، گفت: رئیس‌جمهور می‌گوید نظارت بر وزیران وظیفه رئیس‌جمهور است نه مجلس، آقای روحانی! شما که وقت به وزرایتان نمی‌دهید، اگر توان نظارت بر دولت را داشتید وضع مملکت این نبود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود