6 تیر 1402
شماره خبر: 287596

نفس‌های آخر بزرگترین شهرک گلخانه‌ای البرز!

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



عضو هیات مدیره شرکت تعاونی شهرک‌های گلخانه‌ای مهستان گفت: با گذشت حدود دوماه ازآخرین قول‌ها و صورتجلسه‌های تنظیمی مبنی بر تامین آب مورد نیاز این شهرک، هنوز سازو کارهای تامین آب فراهم نشده و چاه آبی در اختیار این شهرک قرار نگرفته وگلخانه‌ها در آستانه خشک شدن است.
کامبیز حکیمی گفت: پس ازآنکه مشکل تامین آب بزرگترین شهرک گلخانه‌ای استان البرز با ۳۵ هکتار مساحت زیر کشت با متولیان استانی طی جلسات متعدد مطرح و پیگیری شد مدیر عامل آبفای استان و مدیر آبفای شهرستان ساوجبلاغ از مجموعه بازدید کرده و طی جلسه‌ای که با حضور گلخانه داران شهرک برگزار شد پیشنهادهایی مطرح شد ولی متاسفانه این پیشنهادها در خصوص تامین آب شهرک به آن طریقی که مدتهاست پیگیر آن هستیم نبود و هیچ کمکی به تامین آب شهرک نکرد.حکیمی افزود: گلخانه‌داران شهرک مهستان با توجه به هزینه‌های بالای تولید از یک طرف و نبود آب حتی به قیمت آزاد که به بهای بسیار بالا تمام می‌شود قادر به ادامه تولید نیستند و از طرفی آب مورد نیازشان با تعرفه معمول آنطورکه سهم و حق شان است هم تامین نمی شود و راهکار مناسبی هم با وجود تلاش های صورت گرفته به دست نمی آید.عضو هیات مدیره شرکت تعاونی شهرک‌های گلخانه‌ای مهستان ادامه داد: بر اساس آخرین صورتجلسه تنظیمی در جلسه استانداری استان مقرر شد با تامین هزینه ژنراتور و لوله‌های مورد نیاز از طرف ما، اداره آب و فاضلاب هشتگرد آب را به مدت چهار ماه تا فراهم نمودن زیرساخت‌های آبی به شهرک تحویل دهند بنابراین با پیگیری‌ها در خواست کردیم که برای راه اندازی چاه اقدام شود. لذا با توجه به اینکه مسائل حقوقی این چاه مربوط به اداره آبفای شهرستان ساوجبلاغ است با همراهی این اداره نسبت به راه اندازی اولیه اقدام کردیم.
وی ادامه داد: متاسفانه چون به مدت دو سال از چاه استفاده نشده بود تابلو و کابل‌ها به سرقت رفته بود و پیرو مسئولیت حقوقی چاه، نصب مجدد تابلو و کابل ها و نیز رفع نواقص توسط آبفا انجام شد. طبق توافق، ژنراتور مورد نیاز هم از طرف ما با صرف هزینه بالای اجاره و مستقر و ‌آب هم از چاه استخراج شد. زمانی که حتی خرید و تهیه لوله مورد نیاز را هم تقبل کردیم تا آب را به مخزن آبفای شهرستان انتقال داده و از آنجا با پمپاژ به مخزن هیدروپونیک گلخانه ببریم متاسفانه آبفای استان و آبفای شهرستان ساوجبلاغ عنوان کردند که باید چاه را تحویل بگیرید. این موضوع امکان پذیر نیست چون اگر ما چاه را تحویل بگیریم چگونه آب را به مخزن آبفا انتقال دهیم، اگر آبفا از انتقال آب به مخزن خود امتناع کند تکلیف شهرک با چاهی که تحویل گرفته اما خط انتقال ندارد چیست ؟ در حالی که حدود ۴.۵ کیلومتر تا مخزن هیدروپونیک فاصله است و این در اختیار آبفا است.وی افزود: از طرفی طبق صورتجلسه تنظیمی سه سال پیش با فرماندار و رئیس آبفای شهرستان، آبفا مکلف شد طبق رای دیوان عدالت اداری آب گلخانه‌های شهرک را تامین کند در حالی که طبق اظهارات مسئولین آبفا چنان‌چه برای تحویل چاه صورتجلسه جدیدی تنظیم شود، صورتجلسه قبلی کم لن یکن تلقی خواهد شد و ما نمی توانیم این کار را بکنیم. ما به عنوان گلخانه‌داران شهرک و برای حسن نیت با آگاهی از اینکه منابع آبی مان محدود است و خشکسالی هم آن را تشدید کرده است چاه متعلق به گلخانه را در اختیارشان گذاشتیم و قرار شد چاه مبنایی باشد برای کمک و تامین آب برای شهرک از طریق اداره آب و فاضلاب شهرستان و استان، اما با وجود این تلاش‌ها تمام پیش فرض‌ها برای حل منابع آبی این شهرک که با ۶۴واحد فعال بزرگترین قطب تولید توت فرنگی در استان است، زیرپا گذاشته می‌شود.حکیمی ادامه داد: آبفا از چاه مختص شهرک که قانونی است و پروانه دارد با توجه به لوله‌هایی که در اختیار دارد برای تامین آب شهرک استفاده کند شهرک هم هزینه های برداشت آب با ژنراتور و سایر هزینه‌هایی را که در توانش باشد متقبل می‌شود. متاسفانه با وجود اقداماتی که در روزهای گذشته برای استفاده از چاه تخصیص داده شده اقدام شد نتیجه مثبت و قابل قبولی به دست نیامد و ناتمام ماندن اجرای آن موجب ناامیدی و دلشکستگی گلخانه داران شهرک مهستان شد.
این گلخانه دار و تولید کننده در خصوص پیگیری مشکل فعلی چاه جدید و توافقات قبلی بین شهرک و آبفا اظهار کرد: چنان‌چه این مشکل علی رغم توضیحاتی که داده شد یکبار برای همیشه تعیین تکلیف نشود قطعا سال جدید زراعی با عدم فعالیت این شهرک بعد از ۲۰ سال کار، مواجه خواهیم بود.وی با بیان اینکه در حال حاضر تهیه آب آزاد مورد نیاز به ازای هر ۱۰ هزار لیتر دو میلیون تومان هزینه دارد که همین آب هم به سخت به دست گلخانه دارمی‌رسد اضافه کرد: عدم تخصیص برداشت از چاه موجب خواهد شد که این شهرک در هفته‌های جاری خشک شود و برای کشت سال بعد هیچ برنامه‌ای نخواهد داشت. بنابراین به زودی با تمام سرمایه و گردش اقتصادی و اشتغالزایی‌اش تعطیل می‌شود. علی رغم تمام پیگیری‌های شفاهی، جلسات هیچ همخوانی با تاکید مسئولان عالی کشور مبنی بر توجه به تولید در عملکرد متولیان امر در استان دیده نمی‌شود. به عنوان مهندس کشاورزی با سابقه ۳۰ ساله و رتبه یک نظام مهندسی استان معتقدم توجهی برای سرپا نگه داشتن تولید در شهرک گلخانه‌ای استان نمی‌شود.وی در مورد تامین آب شرب مورد نیاز شهرک ادامه داد: شهرکی که سکنه دارد و به آب شرب برای نظافت و مصارف عادی روزانه نیاز دارد هنوز آب آشامیدنی مورد نیازش را هر هفت روز یکبار دریافت می کند و طی این مدت اقدام موثری برای آن صورت نگرفته است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود