21 شهریور 1402
شماره خبر: 292018

مهم ترین پیامد تحصیل در نهضت‌ سوادآموزی تقویت خودباوری و عزت نفس است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



سوادآموزی همواره به عنوان یکی از اصول جامعه ی مدرن امروزی شناخته شده است . بدون شک بی سوادی باعث ناآگاهی و رکود ذهنی می شود و می تواند عاملی برای برهم زدن نظم اجتماعی گردد ؛ به سبب اهمیت و ارزش والای سوادآموزی و برخورداری از حداقل مهارت خواندن و نوشتن روز ۱۷ شهریور ماه به عنوان روز جهانی سوادآموزی شناخته می شود.
همزمان با فرارسيدن روز جهانی سوادآموزی گفت و گویی کردیم با یکی از سوادآموزان موفق استان البرز و از او در رابطه با اهمیت سوادآموزی و چالش های مرتبط با آن پرسیدیم.
معصومه صفرعلی تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغاز کرده است. او پس از فراگیری تعلیمات خود در دوره های سوادآموزی ، تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی به اتمام رسانده و اکنون در پست مدیریت دبستان مشحون در ماهدشت کرج مشغول فعالیت است. به گفته ی خودش شرکت در دوره های سوادآموزی موجب تحول بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی او شده است. وی بیان کرد : معتقدم مهمترین پیامد تحصیل در نهضت سوادآموزی تقویت خود باوری و عزت نفس فرد است، در نتیجه فرد احساس اعتماد بنفس بالایی پیدا می کند و خواهد دانست که از حالا به بعد در امور مختلف جامعه نقش موثری خواهد داشت . افراد پس از فراگیری علم و سوادآموزی در سیر تحول و پیشرفت اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی کشور خود نیز تاثیرگذار خواهند بود و این بزرگ ترین ارزش نهضت سوادآموزی است. معصومه صفرعلی همچنین خاطرنشان کرد: قطعا سوادآموزی نه تنها در مقوله ی تحول اجتماعی ، بلکه در امور خانه داری و همسرداری زنان و حتی تربیت فرزندان آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود، چراکه بدون شک فرزندانی که به نوعی در پیشرفت و تحول کشور موثرند، تربیت شدگان مادران آگاه هستند و این امر به شکل مستقیم در تربیت جامعه ی آیندگان ما تاثیر خواهد گذاشت. به گفته ی خودش ، با وجود داشتن سه فرزند و سرپرستی خانوار، تحصیل را از نهضت آغاز کرد تا با فراگیری حداقل سواد خواندن و نوشتن به امور درسی فرزندان خود پیگیری کند اما به مرور زمان و در روند تحصیل خود با وجود برخورد خوب آموزگاران و شیرینی مطالب درسی به ادامه ی تحصیل علاقه مند شده و در نهایت با پیگیری تاسیس مدرسه ی بزرگسالان ماهدشت امکان تحصیل سایرین را نیز در آن فراهم کرده است. این مدیر البرزی همچنین اضافه کرد: خوشبختانه این توفیق را داشتم که پس از اتمام تحصیلات خود و با وجود اعتماد و اطمینان مردم ماهدشت و لطف بی دریغشان، پست مدیریت دبستان مشحون را بر عهده گرفته و در خدمت جامعه ی آموزش و پرورش باشم و در تربیت فرزندان آگاه و باسواد آینده نقشی هرچند کوچکی ایفا کنم.
صفرعلی در رابطه با اهمیت سوادآموزی مهارت محور اظهار کرد : از نظر من در جامعه ی مدرن امروزی، چشم انداز اصلی نهضت سوادآموزی علاوه بر فراگیری علم خواندن و نوشتن، یادگیری سواد رسانه ، مهارت های زندگی ، شغلی و اقتصاد است . همچنین خوب است برنامه های آموزشی به گونه ای تنظیم شوند که سوادآموز روند تحصیلی آسان و پربازدهی را طی کند تا نسبت به آن امیدوار شده و با وجود مشغله های فراوان زندگی انگیزه ی کافی برای ادامه ی تحصیل خود داشته باشد . همچنین خوب است محتوای کتب درسی مرتبا به روز شده تا جذابیت کافی برای مخاطبان و سواد آموزان ایجاد کند. وی در رابطه با تعداد محدود مدارس بزرگسال اذعان کرد : در حال حاضر دوره های تحصیلی تا مقطع ابتدایی خوب و قابل قبول هستند اما متاسفانه سوادآموز برای ادامه ی تحصیل خود دچار چالش های فراوانی می شود، تعداد محدود مدارس بزرگسالان یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین چالش های سواد آموزان است . مدارس بزرگسال در همه ی شهر ها قابل دسترسی نیستند و یا تعدادشان بسیار محدود است . همین موضوع سبب شده بسیاری از سواد آموزان به دلیل مشکلات متعدد رفت و آمد خود از ادامه ی تحصیل عقب بمانند، بنابراین اگر امکان آموزش از راه دور و مجازی برای این افراد فراهم شود موقعیتی عالی و عاری از مشکلات برای ادامه ی تحصیل خود خواهند داشت و از امنیت شغلی و تحصیلی خوبی برخوردار خواهند بود. صفرعلی افزود : جهت ایجاد امنیت تحصیلی برای افراد سوادآموز و برداشتن موانع خوب است با حوزه ی علمیه ، راهنمایی و رانندگی و دانشگاه علمی کاربردی جهت تحصیل زودبازده و کسب مهارت هم اندیشی شود. این مدیر البرزی در پایان یادآوری کرد : به خاطر داشته باشیم ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است، پس هیچگاه برای علم آموزی و درس خواندن دیر نیست، از دیر رسیدن نهراسیم و لذت رسیدن به قله ی علم و بصیرت و آگاهی را بچشیم ‌. به امید روزی که حتی یک نفر در این سرزمین و در سراسر جهان بی سواد نباشد چراکه سواد در دنیای امروز نور و بی سوادی مانند تاریکی عمیق و غمناک است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود