25 مهر 1402
شماره خبر: 293972

کار با کودکان استثنایی نقطه ی عطفی در زندگی من است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



هر ساله ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر به عنوان روزجهانی نابینایان یا عصای سفید شناخته می شود. این روز برای پاسداشت دستاوردهای حوزه ی درمان و توانبخشی نابینایان و توجه به نیازهای افراد نابینا گرامی داشته می‌شود.
همزمان با فرارسيدن روز جهانی نابینایان، گفت و گویی کردیم با یکی از مدیران مدارس استثنایی البرز و از او در رابطه با چالش ها و تجارب ارزشمند کار با کودکان استثنایی پرسیدیم.
گیتی عرفانیان مدیر مدرسه ی نابینایان پویا در شهرستان کرج است. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد برنامه ریزی به اتمام رسانده است و ۳۹ سال از سال های کاری خود را در همین مدرسه خدمت کرده است.وی عنوان کرد: معلمی علاقه و اشتیاق من است، این شغل همواره موجب تغییر، تحول و رشد درونی من شده است و باید اقرار کنم هنگامی‌که به گذشته ی خود فکر می کنم، پر رنگ ترین نقاط زندگی من که مایه آرامش و افتخار من بوده، تدریس و یادگیری است.گیتی عرفانیان کار در مدرسه ی نابینایان را نقطه ی عطفی در زندگی خود دانست و تشریح کرد: من در اولین سالی که به آموزش و پروش وارد شدم، به شکل کاملا تصادفی به مدرسه ی پویا آمدم؛ اما لازم است بگویم هميشه بابت این انتخاب خود راضی و خوشحال و بسیار شکرگزارم. اگر بار دیگر به عقب برگردم و به من فرصت انتخاب دوباره داده شود، باز هم آموزگاری دانش آموزان با نیازهای ویژه و آسیب دیده ی بینایی را انتخاب خواهم کرد. معتقدم آموزش دانش آموزان آسیب دیده ی بینایی سختی و صبوری ویژه ی خودش را می طلبد، ولی در حین کار یادگیری کودک برای من آنچنان ارزشمند و شریف است که بهترین پاداش درونی برای من خواهد بود و همین موضوع سبب شده از اشتیاق من دراین شغل هیچگاه کاسته نشود و خداوند راشاکرم که این فرصت و تقدیر را در زندگی من قرار داده است. این مدیر البرزی در رابطه با روند توانبخشی و آموزش دانش آموزان استثنایی خاطرنشان کرد: دانش آموزان آسیب دیده ی بینایی وقتی به مدرسه می آیند، برای آشنایی با مهارتهای خودیاری و اجتماعی نیاز به آموزش دارند و این امر با کمک معلم و مادر تحقق پیدا می کند. در ابتدا معلم با نگاه مادرانه اعتماد نوآموز را جلب می کند و روند آموزش خط بریل را ادامه می دهد. آموزش بریل یعنی خط ویژه نابینایان یادگیری مهارتی است که تحمل و ممارست و انگیزه و علاقه ی خاص معلمی را می طلبد. من در سالیان شغلی خود همواره با غم و شادی شاگردانم از عمق جان تاثیر گرفته ام و همکارانم نیز همیشه اینگونه بوده اند. همچنین اولیا اگرچه در ورود فرزندانشان احساس غمگینی دارند، اما به شکر خداوند در ادامه درکنار همکاران مدرسه نشاط و امید خوبی بدست می آورند. البته این موضوع را ما مشاهده کرده و اولیا آن را نقل می کنند و بدون شک ما هم از شادی آنها خرسند و امیدوار وشاد هستیم. وی همچنین اظهار کرد: مدیر یک مدرسه ی استثنایی در کنار وظایف اداری وآموزشی که برعهده دارد، عهده دار مسئولیت مهم پیگیری امور توانبخشی و متناسب سازی محتوای آموزشی و حتی تهیه وسایل کمک آموزشی متناسب نیز هست. عرفانیان اضافه کرد: مفهوم واژه ی استثنا را ما به تفاوت تعبیر می کنیم. پس مدیر مدارس استثنایی باید تلاش کند تا به طرق متفاوت، دانش آموزانش را با کمک والدین برای زندگی فردی و اجتماعی مستقل، کار آمد و موفق با توجه به توانمندی جسمانی آماده کند تا او همانند یا نزدیک به همسالانش زندگی کند.گیتی عرفانیان همچنین در توصیف نقش بارز همکاری خانواده و مدرسه در توانبخشی دانش آموزان استثنایی بیان کرد: یادگیری دانش آموزان آسیب دیده ی بینایی با همکاری خانواده و مدرسه امکان پذیر است و بدون شک والدین پیگیر و منظم زودتر نتیجه می گیرند. نقش والدین در آموزش کودکان با نیاز ویژه بسیار دارای اهمیت است. خوشبختانه درسال های مدیریت من ، اولیا نقش خوب، پررنگ و صمیمی داشته اند و در مدرسه نیز همه امور را باهمکاری پیش می بریم.این مدیر البرزی در پایان یادآوری کرد: امید است با پیشرفت علم, دیگر مدارس استثنائی و نیاز های ویژه ، ورودی دانش آموز جدید نداشته باشد و دانش آموزانم سلامتی شان را بدست بیاورند و به بهترین قله های موفقیت و کمال برسند ‌.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود