1 آذر 1402
شماره خبر: 296214

معلم بسیجی که پای کار جهاد تبیین و عفاف و حجاب آمده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



هفته بسیج بزرگداشت جانفشانی‌هایی است که برای سربلندی این سرزمین انجام گرفته است. بسیج فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت های مسلمان رشد کرده است؛ هوشمندی حضرت امام خمینی (ره) و عدالت خواهی میلیون‌ها انسان با ایمان، تنها تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر است.
اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز به مناسبت هفته بسیج، گفتگویی داشته است با فرهنگی بسیجی خدیجه کاری مدیر مدرسه ابتدایی مصطفی خمینی ناحیه دو کرج و از او در رابطه با مکتب بسیج و فعالیت های ایشان به عنوان فعال عرصه عفاف و حجاب پرسیدیم. خدیجه کاری در این گفتگو اظهار داشت: بسیج نماد حضور ملی و آگاهی یک ملت است، آن هم آگاهی همراه با تحرک، همراه با معنویت و همراه با اخلاص. بسیج برای جوانان شورآفرین است و امروز اگر شما جلوه‌های زیبایی از حضور پرشور کودکان و نوجوانان در صحنه‌های ملی مشاهده می‌کنید، این الگوگیری از بسیج است. وی افزود: استفاده از فرهنگ بسیج و بسیجی در تبیین مسائل برای دانش آموزان بسیار دلچسب و لذت بخش است، چرا که اصول حاکم بر فرهنگ بسیج از اخلاص، تواضع، شجاعت و مردمی بودن نشات می‌گیرد و اگر همه این ویژگی‌ها یکجا جمع شوند تاثیری شگرف در مسائل روزخواهند داشت، علی الخصوص در مسئله تبیین حجاب. مدیر مدرسه مصطفی خمینی ناحیه دو کرج ادامه داد: فرد تبیین کننده اگر مسلط و مجهز به ویژگی‌های یک بسیجی باشد گام‌هایش محکم و استوار خواهد بود و ناملایمات هرگز او را از سنگر نخواهد راند، از طرفی هم مخاطب با مشاهده ویژگی‌هایی همچون خلوص نیت، حسن خلق، شجاعت و... که از ارکان فرهنگ بسیجی است، مجذوب مربی شده و هدف محقق می‌گردد. وی بیان کرد: به عنوان یک معلم بسیجی تنها راه توضیح این مکتب به نسل جوان، استفاده از راهکارهای عملی است که از شاهراه ارتباط موثر با نسل جوان عبور کرده باشد؛ یعنی اول ارتباط موثر با جوان و پذیرفته شدن توسط مخاطب صورت گرفته باشد و بعد عمل در حیطه‌های مختلف. یک مربی در درجه اول و با استفاده از روش های خلاقانه، فقط و فقط باید ارتباط بگیرد و سپس عملاً به او نشان دهد که چطور واژه‌هایی مثل گذشت، فداکاری و ایثار معنا می‌شود؛ خلاصه اینکه دست از گفتار می‌بایست برداشت و راه عمل را در پیش گرفت. این معلم بسیجی در پرسش میزان تاثیر تبیین مسئله عفاف و حجاب بر روی دانش‌آموزان، ادامه داد: تبیین در هر موضوعی از جمله حجاب در عملیاتی شدن آن بسیار موثر است، چرا که فلسفه تبیین به باورپذیر شدن آن موضوع برمی‌گردد، یعنی با تبیین، مسئله مورد نظر در باور فرد جای می‌گیرد و پس از آن است که از دانستن به مرحله عمل ارتقا پیدا می‌کند. اگر مسئله تبیین انجام نشود و یا به درستی صورت نگیرد و در واقع تنها در ظاهر به موضوع عفاف حجاب پرداخته شود، به راحتی در بحران‌های زندگی تنزل یافته و فرد دچار تردید شده و اصل فعل را رها خواهد کرد. خدیجه کاری اظهار داشت: تبیین درست باید مطابق سن، فهم و حال و هوای مخاطب باشد و تمام اصول روانشناسی نیز رعایت شود تا محصول کار، باوری درست و موثر به دانش آموز بدهد که در تمام شرایط این باور را حفظ کرده و بر هر موضوع دیگری ترجیح دهد. استفاده از هنرهای مختلف در تبیین و ارائه چگونگی و چرایی حجاب با شیوه‌های جذاب، کلید موفقیت خواهد بود که عملکردی پایدار به دنبال داشته باشد. در نهایت تبیین اصولی مسئله حجاب و عفاف اگر درست و به جا انجام شود بیشترین تاثیر را نسبت به اقدامات دیگر به ویژه در دوره ابتدایی خواهد داشت و موجبات باورپذیری و به عمل رسیدن آن را مشاهده خواهیم کرد. وی در تشریح فعالیت‌های موثر در حوزه عفاف حجاب در مدرسه خود افزود: فعالیت‌های ما در سه بخش دسته‌بندی شده‌اند و اولین آن در ارتباط با دانش آموزان است که برنامه‌های همچون برگزاری مسابقات فرهنگی، ارتباط موثر با مربیان طرح امین در قالب بازی‌های دینی و داستانگویی، اجرای سرودهای مرتبط، معرفی زنانه برتر و موثر محجبه در کشور، معرفی پوشش‌های اقوام مختلف در مناسبت‌ها از جمله این برنامه ها است، همچنین در دو بخش دیگر که مختص اولیا و معلمان است، معرفی الگوهای عفاف و حجاب در قالب جشنواره‌های مختلف، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه اولیا، ارائه دوره‌های مجازی در مسئله حجاب، برگزاری همایش مهارتی پدران، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و دوره‌های جهاد تبیین از جمله فعالیت ها در مدرسه می باشد.مدیر البرزی در ادامه گفت: نقش معلم در تبیین مسائل مختلف از جمله حجاب و عفاف بی بدیل است و و بسیار می‌تواند در تثبیت الگوهای ذهنی و رفتاری دانش آموز موثر عمل نماید و در واقع نمی توان حد و مرزی برای تاثیرش در آینده دانش آموز قائل شد. به جرات می‌توانم بگویم معلم معجزه می‌کند، گویا آینده را در ذهن دانش آموزان نقاشی می‌کشد و سپس دانش‌آموز آن را رنگ می کند، حال هر فردی با رنگ و مداد خاص خودش؛ ولی کلیت نقاشی همانی است که معلم کشیده و الگویی شده در ذهن دانش آموز برای رفتار و گفتار و عملکرد.خدیجه کاری فرهنگی بسیجی در پایان تصریح کرد: اگر بارها و بارها حق انتخاب داشته باشم باز هم معلم می‌شوم و از عمق وجودم آرزو می‌کنم روزی فرا برسد که اهمیت ارتقای تخصص یک معلم در ابعاد مختلف برای جوامع، مهمتر از هر موضوع دیگری باشد، چرا که معلم روح و روان را می‌سازد، معلم یک نسل را پرورش می‌دهد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود