4 آذر 1402
شماره خبر: 296382

لیگ علمی پایا به دنبال تربیت تمام ساحتی دانش آموزان است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



لیگ علمی پیشگامان ایران اسلامی (پایا) یکی از بزرگترین رقابت‌های گروهی علمی میان دانش آموزان در کشورهای جهان اسلامی است که چندین سال است دانش آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی برای ارتقای مهارت‌های خود در رشته های علوم پایه، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، پژوهش، کارآفرینی، علوم کامپیوتر و برنامه نویسی در این مسابقات حاضر می شوند.
در این میان گفتگویی داشتیم با محسن فلاحتداری مدیر دبیرستان دوره اول شهید باهنر پنج شهرستان ساوجبلاغ که موفق شده است به همراه دانش آموزان خود، در شانزدهمین دوره لیگ علمی پایا، مدال برنز را کسب کنند. فلاحتداری در گفتگو با اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز گفت: یکی از مهمترین اهداف ما در مدارس سمپاد همانطور که در اسناد بالادستی همانند سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، تربیت تمام ساحتی دانش آموزان است؛ از این رو شرکت دانش آموزان در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف می‌تواند موجبات شکوفایی استعدادهای نهفته آنان را فراهم نموده و شاهد رشد و پویایی فرزندان ایران اسلامی باشیم. وی افزود: لیگ علمی پایا به همت سازمان بسیج دانش آموزی شانزدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و ممکن است تصور کنید که لیگ علمی پایا مانند هر آزمون و مسابقه ی دیگری هدف آن برگزاری رقابتی میان چندین نفر و تعیین کردن فردی به عنوان برترین مسابقات است، اما این در حالیست که هدف از اجرا کردن این لیگ، ایجاد علاقه در دانش‌آموزان به علوم مختلف و توانایی حل مسئله به صورت گروهی و تعاملی است. در این مسابقه علاوه بر شکوفا شدن هوش و استعداد نهفته دانش آموزان، در پایان این مسیر آنان رها نشده و می‌توانند ایده‌ها و توانمندی‌های خود را در جایگاه مناسب خود به کار ببرند. مدیر دبیرستان شهید باهنر پنج ساوجبلاغ در توضیح رهاورد این لیگ در ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان اظهار داشت: لیگ علمی پایا پیوند بین نظر و عمل است؛ دانش آموزان متونی را در کتب درسی می‌خوانند و می‌بایست در این بین، عرصه‌ای برای عملی کردن آن متون وجود داشته باشد، که لیگ علمی پایا می تواند این عرصه را فراهم نموده و پیوندی بین نظریه‌ها و عملکرد ایجاد نماید و این خود تاثیر بسزایی در یادگیری دانش آموزان خواهد داشت. دانش آموزان با شرکت در این لیگ هم بخش‌های نظری را مرور کرده و هم در بحث‌های عملیاتی شرکت نموده و فرایندهای مختلف را تجربه و تمرین می‌کنند و نسبت به استعدادهای نهفته خود بینا می شوند، همانطور که بعضا تعدادی از دانش‌آموزان جسارت ارائه مطلب را در جمع ندارند، ولی با شرکت در این گونه مسابقات، می‌توانند این مهارت را ارتقا دهند. وی ادامه داد: لیگ پایا با به ثمر نشاندن ایده‌ها و دستاوردهای دانش‌آموزان، نقش بسزایی در معرفی نخبگان و روند پیشرفت کشور ایفا می‌نماید. دستاوردهای دانش آموزان در این مسابقه ثبت و پیگیری می شود و این خود می تواند جریانی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان باشد؛ همان طور که در سال های گذشته شاهد آن بودیم که برترین های این مسابقات، در بخش های مختلف کشور بکارگیری شده و توانسته اند ایده های خود را به عرصه ظهور برسانند‌.مدیر مدرسه برگزیده شانزدهمین دوره لیگ علمی پایا بیان کرد: امیدوارم دانش آموزان بیشتری از استان البرز در این لیگ شرکت کرده و با ماهیت اصلی این لیگ آشنا شوند، در آن صورت خواهند دید که فقط بحث رقابت نیست و حتماً استعدادهای آنها پیگیری شده و مسیری برای اشتغال و بهبود زندگی آنها خواهد بود. علاوه بر دانش آموزان به همکاران خود نیز توصیه می‌کنم مقدمات شرکت در این لیگ را فراهم نموده و با حمایت دانش آموزان، شاهد بالندگی فرزندان کشورمون باشیم.
محسن فلاحتداری در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای علمی کشور تصریح کرد: بعد از پایان هر مسابقه‌ای، از تب و تاب آن برنامه نیز کاسته می‌شود ولی اگر نهاد ها و دستگاه های مختلف، در شناسایی برترین ها اقدام موثر نمایند و این برگزیدگان به بدنه مردم و جامعه معرفی و از استعداد آنان بهره برده شود، قطعا مسیری برای رسیدن به ایران قوی خواهد بود. نسل جوان کشور با تاسی از شهدایی همچون تهرانی مقدم، احمدی روشن، کاظمی آشتیانی و دیگر شهدا که با قدم هایی کوچک، اتفاقات بزرگی را رقم زدند، می توانند در مسیر تعالی خود و انقلاب گام بردارند و ما معلمان نیز با تمام توان همواره یاریگر و حامی آنان خواهیم بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود