15 بهمن 1402
شماره خبر: 300410

بیش از40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



خانم دکتر اسلامی کارشناس مسئول واحد بیماریهای مرکز بهداشت غرب در گفتگو با خبرنگار سپیدار نیوز عنوان کرد .
به گزارش سپیدار نیوز به مناسبت روز جهانی مبارزه با سرطان مصادف با 15 بهمن و هفته ملی سرطان 8 لغایت 13 بهمن با تاکید بر شعارملی "من مسئولم ، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام جامعه ام" و با توجه به اینکه بیش از 40% سرطان ها قابل پیشگیری هستند و آموزش و انجام غربال گری تشخیص زودهنگام در برنامه سرطان نقش مهمی در کاهش هزینه های مالی و روانی بیماران دارد، اصول ده گانه در این برنامه قابل توجه میباشد:
1) از مصرف دخانیات پرهیز کنیدو از نشستن در جاهایی که افراد دیگری سیگار میکشند خودداری نمایید.
2) فعالیت بدنی منظم داشته باشید حداقل هفته ای 150 دقیقه ورزش کنید.
3) وزن خودرا در حالت ایده ال نگه دارید مصرف مواد غذایی نشاسته ای را کم کنید و از رژیم های غذایی که از نظر میوه جات و سبزیجات غنی هستند ، استفاده کنید.
4) تغذیه سالم داشته باشید از غذاهای کم چرب و تا حدامکان فاقد چربی های حیوانی استفاده کنید. روزانه 5وعده از سبزی ها و میوه ها استفده کنید. از مصرف انواع گوشت های دودی شده ، نمک سود شده و فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و کنسرو بپرهیزید. از مصرف مشروبات الکلی پرهیز نمایید.
5) خودرا در برابر عفونت ها محافظت کنید برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت باید واکسن بزنید.
6) از پوست خود محافظت کنید سعی کنید در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید
7) در منزل و محیط کار اصول ایمنی را رعایت کنید برخی از عوامل مانند سم پاشی، نقاشی، مبل سازی ، کار در صنایع آهن و زغال سنگ و.... خطر برخی سرطان ها را افزایش میدهند.
8) زندگی روانی معنوی سالمی داشته باشید از تنش و اضطراب بپرهیزید، اضطراب سیستم دفاعی بدن را تضعیف میکنید. به خداوند و حکمت او اعتماد کنید و به رحمت او امیدوار باشید.
9) زندگی اجتماعی سالمی داشته باشید با دیگران با مهربانی و احترام رفتار کنید و از رقابت های تنش آفرین بپرهیزید.
10) در صورت دارا بودن علایم هشدار دهنده سرطان به پزشک مراجعه کنید ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک - تغییر در خالهای پوستی- زخم های بدون بهبود - توده در هر جای بدن - سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت- اختلال در بلع ، استفراغ یا سرفه های خونی - اسهال یا یبوست طولانی – خونریزی غیرطبیعی ادرار، مدفوع، واژن و نوک پستان - بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل از علائم هشداردهنده انواع سرطان میباشند.و قابل توجه مردم عزیز اینکه جهت غربالگری رایگان سرطان پستان ، دهانه رحم و روده بزرگ میتوانند به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه نمایند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود