مزاحمت های تلفنی به 125 رسید
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
تلفن 125 پل ارتباطی شهروندان با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی است تا ماموران امداد و نجات با به صدا در آمدنش از وقوع حوادث آتش سوزی و غیره در سطح شهر مطلع شوند و در کمترین زمان خود را برای نجات جان انسانها به محل حادثه برسانند؛ با توجه به این رسالت مهم، مزاحمت های تلفنی برای 125 قابل هضم نیست...
مزاحمت های تلفنی برای تلفن های 125 (آتش نشانی)، 110 (فوریت های پلیس) و 115 (فوریت های اورژانس) مانع از نجات جان انسانها می شود و گاهی به علت مزاحمت تلفنی یک شهروند با این تلفن ها، جان یک نفر یا جمعی از شهروندان به علت دیر رسیدن نیروهای امداد و نجات به خطر می افتد و افکار عمومی باید قضاوت کنند که آیا به خطر افتادن جان انسانها بهای سنگینی برای یک شوخی کاملا بی مزه !!! نیست؟ در مشاغلی همچون آتش نشانی ثانیه ها حرف اول را می زنند و گاها تاخیر یک دقیقه ای در اعزام نیروهای امدادی به محل حادثه خسارت های جبران ناپذیر مادی و معنوی را به پیکره جامعه وارد می کند و تعدادی را در غم و سوگ می نشاند. گاها همزمان با بوق اشغال تلفن 125، شهروندی با گریه و تقلا در حال تماس با این تلفن است تا وقوع حادثه آتش سوزی را به ماموران امداد و نجات اطلاع دهد اما افسوس که با تکرار مکرر این مهم اما برخی کماکان گوش شنوایی برای توجه ندارند. با وجود فرهنگ غنی کرجی ها برخی شهروندان از طریق تماس های غیر ضروری با تلفن 125، ضمن ایجاد مزاحمت برای نیروهای امدادی مانع از انجام صحیح وظایف تخصصی این سازمان می شود؛ هر چند قانون گذار تدابیر و مجازات های سختی برای متخلفین و مزاحمان تلفنی در نظر گرفته است. شهروندان بایستی در نظر داشته باشند که مکالمات آنان با تلفن 125 به صورت هوشمند ضبط می شود و در صورت تکرار مزاحمت تلفنی، علاوه بر ورود سیستم قضایی تلفن آنان نیز قطع می شود.
فرهنگ تماس با واحدهای امدادی تقویت شود
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، تعداد زنگ های سامانه 125 را روزانه به صورت میانگین یک هزار و 535 تماس ذکر و عنوان کرد: از این میان یک هزار و 497 مورد به مزاحمت های تلفنی اختصاص دارد. سهراب شهبانی با بیان اینکه باید در این زمینه فرهنگ سازی بسیار قوی و مستمری انجام شود، خاطرنشان کرد: برگزاری دورههای آموزشی با هدف آموزش فرهنگ شهرنشینی و شهروندی از جمله اقداماتی است که می تواند سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج را از این معضل رهایی بخشد. سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از شیوههای شناخت مزاحمتهای تلفنی را به کارگیری تدابیر کارشناسی عنوان کرد و از شهروندان خواست با توجه به رسالت سازمان در حوزه امدادرسانی، مانع خدمات دهی به موقع به شهروندانی که