14 تیر 1393
شماره خبر: 125261

بی حجابی، چالشی برای مهم ترین نشانه های اصالت و مقاومت فرهنگی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بی حجابی، چالشی برای مهم ترین نشانه های اصالت و مقاومت فرهنگی


حجاب، مهم ترین نشانه اصالت و برتری انسان است، و بی حجابی و بدحجابی چالشی است، که تنها با مقاومت فرهنگی پاسخ داده می شود.
حجاب یکی مسئله است، یک دستور دینی، که نیازمند آموزش و فرهنگ سازی از بستر خانواده تا به اجتماع می باشد، این الزام مدبرانه الهی، در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ظهور و بروز پیدا می کند. پوشش به معنای کامل تر آن یعنی حجاب بیش از آن که جامعه هدف خود را به تمامی آحاد افراد جامعه منعطف سازد، رو به سوی بانوان است. در این میان یک سوال اساسی وجود دارد، توجیه و نتفسیر صحیح از مسئله حجاب اسلامی از نظر کارشناسان فرهنگی چیست؟ خداوند در سوره انفال آیه 24 در خصوص دعوت به حجاب آورده است: " ای کسانی که ایمان آورده اید، اجابت کنید خدا و رسول را، هنگامی که شما را به چیزی دعوت می کنند به شما حیات می بخشد."
واما، اگر مردان و زنان جامعه اسلامی طالب کمال هستند، باید خود را تسلیم کامل ترین برنامه کنند، این همان معنایی است که از روایت حضرت علی (ع) بدست می آید، که می فرمایند: " اسلام همان تسلیم است".
ثبات شخصیت انسان، پذیرش اوامر الهی را به همراه دارد
حجت الاسلام سید اکبر موسوی، مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز در خصوص اهمیت مسئله حجاب گفت: دستور و امر خداوند، کامل ترین راه است و آن چه دستور و ارداه عقل انسانی است، از جهل انسانی او است، جهل انسان همراه با تعصبات، شهوات، حب و بعغض هایی که همواره او را احاطه کرده است. به گفته این مسئول، عزت یک مسلمان در این عنوان است که بنده خداست، نه بنده غیر او به همین جهت ضمیر ناخودآگاهی مومن همیشه به سوی خداوند است. این مسئول با اشاره به اهمیت شخصیت و بزرگی درونی انسان مومن و متعهد به فرامین اجرایی خداوند توضیح داد: ثبات شخصیت، و باور به چارچوبی که خداوند از الزامات خود در کتاب خود قرآن آورده است، یکی از موارد مهم و با اهمیت در باور دستورات خداوند است. وی تبعیت فکری انسان از دستورات الهی را یکی از نشانه های ثبات شخصیت خواند و افزود: ارزش های الهی با مقام والای انسان همخوانی دارد، و تنها راه رسیدن به آن پی بردن انسان به شخصیت و مقام حقیقی خود است، که در نتیجه آن به ثبات شخصیت می رسد. مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز اظهار کرد: بانوی مسلمان، به خاطر انتخاب آئین اسلام، از رحمت و عافیت اطمینان و آرامش برخوردار است و حجاب اصالت و مقاومت فرهنگی او را نشان می دهد. راساس مطالعات کارشناسان اجتماعی، جامعه اجتماعی است از انسان های متفاوت با عقاید، افکار و میل های مختلف و تمام این شاخه ها را به واسطه وجه ای که با آن در اجتماع حضور می یابند، ظهور و بروز می دهند و در این میان نقش نمایی زنان به عنوان جنسیتی با جذبه بالا بیشتر نشان داده می شود.
"حجاب" تکلیفی از سر شوق راحتی، آسانی و وقار به انسان می دهد
سوسن بهمنی، استاد دانشگاه دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،در خصوص مقوله حجاب به عنوان تکلیف الهی گفت: تکلیف پوشش و رعایت شئونات اسلام از سر شوق راحتی، آسانی و وقار به انسان می دهد، همان طور که تکلیف از سر شوق ظهوری دارد، تکلیف از سر مشقت نیز رنج، ملال و اعتراض دارد. به گفته این استاد دانشگاه، تکالیف دیگر الهی نیز به همین صورت است، اگر شناخت بر اساس آگاهی باشد خرد و میل فردی با فرد همراهی می کند و آرامش بدست می آورد، در حوزه تکلیف چون شوق اطاعت خداوند، وجود دارد افراد با تمام دل و وجود دل به حجاب و احکام دین می دهند. بهمنی با بیان این مطلب که بسیار دیده شده است، که رنج و تکلیف پوشش سختی افراد به خود می دهند تنها برای آنکه در فلان مجلس زیباتر به نظر بیایند، توضیح داد: خوب چطور رنجی را تحمل می کنند برای اثبات زیبایی، اما در قبال امر خداوند بهانه سختیو مشقت را می آورند. این استاد دانشگاه راهکار موثر در باور به مسئله حجاب را تربیت ذهنی دانست، و تصریح کرد: انسان های بزرگ و تربیت یافته هنگامی که در محیط آلوده قرار می گیرند، به فراخور تربیت و تکلیف از سر شوق خودشان دچار آلودگی نمی شوند، تربیت ذهنی مقدمه درک باورهای دینی است. وی با نظر به این مهم که انسانی که از سر مشقت حجاب را تکلیف بر خودش دیده است، نمی تواند به درستی و سلامت از محیط آلوده بیرون بیاید و گرفتار می شود، باید ریشه های اشتیاق به حجاب در باور انسان نهادینه شود. استاد دانشکده الهیات در پایان توضیح داد: کار دین تربیت انسانیت و روح الهی انسان است، و حجاب فرهنگ برتری است که در مقابله با بی حجابی و بدحجابی قرار گرفته است. برپایه این گزارش، حجاب یکی از ضروریات جامعه امروز است، که آرامش و سعادت آحاد اجتماع را به همراه خواهد داشت، آن چنان که حضرت علی(ع) می فرمایند: "هیچ کس خوشبخت نشد، مگر به پای داشتن رعایت حدود خدا وهیچ کس بدبخت نشد مگر به ضایع کردن عدم رعایت ها." (غررالحکم، ج 6 ص 419)





منبع:شبستان

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود