18 تیر 1393
شماره خبر: 125548

مشکل تعویض ساختمان سینما هجرت در تعویض مدیران گُم شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مشکل تعویض ساختمان سینما هجرت در تعویض مدیران گُم شد


روایت کمبودها و عدم وجود برخی از زیرساخت های فرهنگی و هنری در البرز داستان جدیدی نیست، هجرت تنها سینمای حوزه هنری از ساختمان فعلی و عدم وجود ساختمان جدید سناریویی است که مسئولان برای پایانش هنوز به نتیجه نرسیده اند، گویا مشکل تعویض ساختمان سینما هجرت در رفت و آمد و تعویض مدیران گُم شده است.
سرنوشت سینما هجرت کرج، که یکی از سینماهای قدیمی این کلانشهر است، در نوع خود خواندنی و شنیدنی است داستان از آنجایی آغاز می شود که سایه سنگین پروژه های عمرانی بر سر این مکان فرهنگی و هنری افتاده به طوری که نفس های این سینما را به شماره انداخته است. سالهاست که تخریب این سینما نقل محافل گوناگون است، شهرداری به دنبال توسعه فضاهای شهری کمر همت به تخریب این مکان فرهنگی و هنری بسته است و هر از چند گاهی صدای کلنگ و تیشه از دور ترس را بر اندام سینمای قدیم شهر که بسیاری از پدربزرگها و مادربزرگ ها از آن خاطره دارند، می اندازد.
کرج داغدار عدم وجود برخی نمادهای هویتی است
در این گزارش به روایت تلخ کمبود امکانات فرهنگی و هنری متناسب با جمعیت استان البرز می پردازیم و از واقعیتی می گوییم که متولیان امر همیشه در همه محافل مختلف از آن سخن به میان آورده و می آورند چرا که گوشه گوشه شهر کرج داغدار عدم وجود برخی نمادهای هویتی است که مسئولان همیشه در نطق های آتشین خود از آن به عنوان یکی از کمبودهای فرهنگی شهر نام می برند. نباید از خاطر دور داشت مهاجرپذیر بودن البرز به ویژه کلانشهر کرج مسئله ای است که برخی از مدیران ارشد البرزی از آن به عنوان فرصت و برخی دیگر از آن به عنوان تهدید یاد می کنند و این در حالیست که بسیاری از قومیت های مختلف در این استان جوان با لهجه و گویش های متفاوت در کنار هم زندگی می کنند و چشم انتظار ایجاد بسترهای مناسب و استفاده از امکانات فرهنگی و هنری از سوی مسئولانی هستند که گاهی فقط طرح بر روی کاغذ می نویسند و بس... وجود سینما پس از انقلاب اسلامی ایران تحولاتی عظیم را در پوسته فرهنگی جامعه به وجود آورده است آثار هنری به وجود آمده در برهه های مختلف زمانی و تاثیرشان بر فرهنگ مردم بر کسی پوشیده نیست و این در حالیست که همگان از البرز به عنوان استانی مهاجر پذیر با تنوع زیاد قومیتی و فرهنگی یاد می کنند که یکی از نیازهای این استان نوپا و مهمان پذیر وجود سالن های سینما است تا بتوان میان قومیت ها گوناگون، احساسات مشترک به وجود آورد و با برقراری گفتمان در چارچوب فیلم و هنر هفتم تضادها را به شباهت ها تبدیل کرده و در این صورت است که می توان ادعا کرد که بسیاری از معضلات فرهنگی را می توان از میان برداشت.
سینما هجرت منتظر تخصیص زمین از سوی اداره مسکن و شهرسازی
در این خصوص عبدالحمید قره داغی و در جواب این سوال که داستان هجرت سینما هجرت از ساختمان فعلی به ساختمان جدید به چه مرحله ای رسیده است، می گوید: مشکل تعویض ساختمان سینما هجرت در رفت و آمد و تعویض مدیران گُم شده است به طوری که با هر مدیری وارد مذاکره می شویم در جلسه بعدی مدیری دیگری جایگزین مدیر قبلی می شود. قره داغی در ادامه می افزاید: از زمانی که پیگیر وضعیت سینما هجرت شده ایم 4 مدیر کل مسکن و شهرسازی و ... تعویض شده است. رییس حوزه هنری البرز با اشاره به اینکه مدیران و متولیان امر در رابطه با تعویض ساختمان سینما قول هایی داده اند، یادآور می شود: منتظر واگذاری زمین از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی هستیم و اگر استانداری در این راه حمایت های لازم را انجام دهد سینمای جدید را با کمک شهرداری احداث و ساختمان سینمای فعلی تخریب می شود. وی با اشاره به قرار گرفتن سینما هجرت در ورودی شهر و اینکه مکان این سینما به لحاظ جغرافیایی در شرایط مناسبی نیست، بیان می کند: امیدواریم خبر افتتاح سینمای حوزه هنری البرز در سال جاری به همشهریان نوید خبرهای خوبی در این حوزه باشد و امیدواریم سینمای جدید با بیش از 3 سالن ساخته شود. قره داغی در ادامه خاطرنشان می کند: در سالی که گذشت سینما هجرت 70 هزار بازدید کننده داشت که در نوع خود آمار قابل توجهی است و آمارها در سال جدید حاکی از آن است که در 2 ماه فروردین و اردیبشهت 50 هزار بازدید کننده داشته است که در نوع خود آمار بی نظیری است.
چراغ اجرای طرح های فرهنگی و هنری با تخصیص اعتبار روشن می ماند
این مسئول می گوید: اکران فیلم های روز سینما و همچنین برگزاری اولین دوره از جشنواره فیلم فجر در البرز اعتماد مردم را به این سینما دوباره باز گردانده است و این رخداد نوید خبرهای خوب در آینده است. رییس حوزه هنری البرز در پایان با اشاره به اینکه کلانشهر کرج سینمای جایگزین ندارد، اعلام می کند: با توجه به اینکه فضای بیرونی سینما مناسب نیست ولی مردم با حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با سینما هجرت آشتی کردند و در این میان از نزدیک با این واقعیت رو به رو شدند که فضای داخلی سینما مطلوب است و در این سینما نیز می توانند فیلم با کیفیت را مشاهده کنند و همین رویکرد باعث جلوگیری از 50 هزار تردد به تهران شده است. در پایان با توجه به جمعیت کلانشهر کرج باید گفت؛ اگر مسئولان البرزی قصد برگزاری دوره بعدی جشنواره فیلم فجر را دارند ضروری است در زمینه کمبود سالن های سینما فکری بیندیشند، برای مثال پروژه سینمایی سپنتا با چهار سالن سینمایی که یکی از بزرگترین طرح های سینمایی در کرج است بنا بود در سال 85 به بهره برداری برسد ولی به علت کمبود اعتبارات تاکنون به بهره برداری نرسیده است، پس ضروری به نظر می رسد متولیان امر با تخصیص اعتبارات لازم برای پایان شیرین این حکایت تلخ اقدامات لازم را انجام دهند و برای روشن نگاه داشتن چراغ سینما و همچنین ساختن سینماهای دیگر، این کلانشهر را از زیر سایه سنگین پایتخت به در آوردند و جانی دوباره به حیات سینما بدمند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود