18 تیر 1393
شماره خبر: 125577

روایت و تلخ تکراری آتش بقایای مزارع در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

روایت و تلخ تکراری آتش بقایای مزارع در البرز


سوزندان بقایای محصولات کشاورزی در استان البرز، روایت تلخ و تکراری است که همه ساله تابستان و پاییزاین استان را دودآلود و نفس گیرمی کند.
همه ساله در فصل تابستان و فرارسیدن زمان برداشت محصولات کشاورزی، مردم البرزشاهد آن هستند که برخی کشاورزان با هدف از بین بردن علف های هرز بقایای مزارع را به آتش می کشند تا به قول خودشان از شر رویش علف های هرز در در کشت بعد آسوده شوند. اعتقاد کشاورزان براین است که با سوزندان بقایای مزارع گندم و جو و دیگر محصولات کشاورزی ، ریشه علف های هرز را می خشکاند ضمن آنکه از دست آفات هم رهایی می یابند، اقدامی که نه تنها به ریشه کنی علف ها و آفات نمی انجامد بلکه محیط زیست استان را دود آلود یا بهتر بگوییم بیشتر آلوده می کند. آنطور که کارشناسان محیط زیست و کشاورزی می گویند: این اقدام کشاورزان سبب آسیب به بافت خاک زمین های کشاورزی و طبیعت زیبای منطقه می شود ضمن آنکه کمکی به سالم سازی زرع و کشت نمی کند. تحقیقات نشان داده که بقایای گیاهی یک منبع تجدید پذیر طبیعی و مهم و سرشار از مواد مغذی گیاهی بوده که می تواند برای اصلاح خاک و بهبود تغذیه گیاهی مورد استفاده قرار گیرد. سوزاندن بقایای گیاهی عامل تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک، از بین رفتن میکرو ارگانیسمهای مفید خاک و افزایش گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد برای تشکیل یک سانتی متر مربع خاک حاصلخیز 80 تا 120 سال زمان نیازاست لیکن از بین بردن این اراضی موضوعی است که نمی توان به سادگی ازکنارآن گذشت. از سوی دیگر با سوزاندن مزارع، خاک زراعی به شدت کاهش می یابد و تولید محصول به لحاظ کمی و کیفی درسال بعد با کاهش مواجه خواهد شد. براثر انجام این شیوه نادرست 70 درصد مواد آلی خاک که بقایای گیاهی تشکیل داده ازبین می رود و سوزاندن بقایای مزارع موجب کاهش جذب عناصرغذایی توسط ریشه ها، ظرفیت نگهداری آب درخاک، نفوذ پذیری خاک و کاهش فعالیت میکروارگانیسم های خاک می شود. با هر آتش سوزی، مقداری از خاک سطحی، ارزش حیاتی خود را از دست می دهد و به مرور باعث از بین رفتن ارزش زراعی خاک شده و آلودگی زیست محیطی از جمله آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج با اشاره به توصیه ها و تذکراتی که هرساله به کشاورزان در این خصوص داده می شود، گفت: با سوزاندن چند مزرعه کشاورزی کنار هم، خاکستر و دودهای ناشی از آن در بیشتر اوقات فضای مسکونی روستاها یا شهرهای همجوار را در بر می گیرد.
ˈفردین حکیم ˈ بیان کرد: این اقدام نیزسبب بروز مشکلات تنفسی، آلودگی هوا و در نتیجه نارضایتی عمومی می شود. وی اظهارکرد: به رغم اعلام ممنوعیت سوزاندن بقایای محصولات گیاهی در مزارع و تاثیرات مخرب آن بر خاک و آلودگی هوا، این روش همچنان در استان البرز و برخی دیگر ازاستانها، ادامه دارد. وی ادامه داد: برخی کشاورزان در اثر ناآگاهی، سهل انگاری و عدم اطلاع از اثرات سوء زیست محیطی، اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی محصولات کشاورزی می کنند و آنچه در این موضوع حائز اهمیت است، لزوم آگاهی بخشی کشاورزان از این روش غلط و مردود است. وی اظهار داشت: البته از طریق آموزش واطلاع رسانی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و با برگزاری دوره های آموزشی ویژه کشاورزان و مزرعه داران، می توان از ادامه این روند پیشگیری کرد. حکیمی ضمن تاکید بر ضرورت اجرای دستورالعمل مدیریت بهینه پسماندهای کشاورزی از جمله گندم در مزارع بیان کرد: بر اساس ماده 11 قانون مدیریت پسماند، نظارت بر اجرای ضوابط و روشهای مصوب در زمینه مدیریت پسماند های کشاورزی به عهده سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود و با بهره گیری از روشهای جایگزین، غیر مخرب و همچنین اعمال مدیریت صحیح پسماندهای محصولات زراعی از جمله گندم (کاه و کلش) می توان نقش مهمی رادر حفظ محیط زیست و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه ایفاء نمود. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج تاکید کرد: بر اساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، قانون مدیریت پسماندها و ماده 688 قانون مجازات اسلامی، اقدام به هر عملی که موجب آلودگی هوا شود و سلامت ساکنان را به خطر اندازد، تخلف تلقی شده و بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود