30 تیر 1393
شماره خبر: 126182

کمبود نیروی انسانی در اداره انتقال خون البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کمبود نیروی انسانی در اداره انتقال خون البرز


مدیرکل انتقال خون البرز با اشاره به مشکلات موجود در این حوزه بیان کرد: بزرگترین مشکل و معضلی که اداره کل انتقال خون البرز کمبود نیروی انسانی است.
امشب بیست و سومین شب از ماه مبارک رمضان، اینجا پایگاه انتقال خون مرکزی اداره کل انتقال خون البرز واقع در گلشهر کرج و ساعت یازده شب است، بسیاری از شهروندان کرجی با توجه به آموزه های دینی در سومین شب از لیالی قدر برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کرده اند. جمعیت زیادی در حیات پایگاه و راه روها در حال رفت و آمد هستند برخی منتظرند تا نوبتشان شود برخی دیگر نیز تازه برای ثبت نام اهدای خون در این شب عزیز اقدام کرده اند، وجود جوانان، میانسالان و افراد مسن در صف های طولانی نشان از انسان دوستی آناندارد، بانوان زیادی نیز برای اهدای خون در سالن انتظار حضور دارند. حس انسان دوستی در میان جمعیت موج می زند، یکی از مراجعه کنندگان که خود را علی معرفی می کند، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می دارد بیش از 60 بار است که خون اهدا می کند و به اصطلاح اهدا کننده مستمر است.
استقرار تخت های موقت برای خونگیری از اهداکنندگان
علی در جواب سوال مبنی بر اینکه چرا اهدا کننده خون مستمر شده است، و هدفش از این کار چیست؟ تاکید می کند: سالها پیش مادرم را به علت بیماری سرطان از دست دادم، در روزهای آخر حیات مادرم در بیمارستان مجبور بودیم که کسی را پیدا کنیم که گروه خونش مشابه گروه خون مادرم باشد و این کار به نوبه خود سخت بود از آن پس با خودم عهد کردم که همیشه خونم را برای افرادی که احتیاج دارند اهدا کنم. هر لحظه که می گذرد بر جمعیت اهدا کننده اضافه می شود، از متصدی پذیرش پایگاه انتقال خون جویای آمار ثبت نام اهداکنندگان می شویم، وی می گوید: تا کنون 300 نفر ثبت نام کرده اند و منتظرند تا نوبتشان شود. متصدی پذیرش در ادامه می گوید: این آمار تا ساعت 2 بامداد به بیش از 700 نفر خواهد رسید، بعید به نظر نمی رسید چون هر لحظه با جمعیت اضافه می شد. آنقدر جمعیت زیاد است که تخت های موقت را در سالن پایگاه مستقر کرده اند و برخی از اهدا کنندگان بر روی این تختها خوابیده اند و در حال اهدای خون هستند. در حال رفت و آمد در میان راه روها هستیم که مدیرکل اداره کل امور اجتماعی استانداری البرز را می بینیم که در این ساعت از شب با توجه به پیگیری صیانت از حقوق شهوندی از این پایگاه بازدیدی سرزده دارد.
اداره انتقال خون البرز با 86 پرسنل به مردم استان خدمات رسانی می کند
حمیدرضا عسگری مورودی با اشاره به اینکه باید صیانت از حقوق شهروندی در جامعه کاربردی شود، با بیان این مطلب اظهار می دارد: همه دستگاه‌های دولتی و طیف‌های مردمی در اجرایی شدن قوانین و حقوق شهروندی در جامعه مسئول هستند و باید تلاش کنیم از این پس شاهد دستاوردهای اجرایی و راهبردی آن در جامعه باشیم. عسگری مورودی در ادامه تصریح کرد: ما باید برای نهادینه کردن قوانین و صیانت از حقوق شهروندی که موجب افزایش سطح رضایتمندی مردم از مسئولان و حل مشکلات آنان می شود تلاش کنیم.
مدیر کل اداره کل انتقال خون البرز در جمع حاضر می شود، و در جواب سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا تجهیزات و منابع انسانی جوابگوی نیاز مردم نیست و مردم مجبورند ساعت های زیادی در صف انتظار باشند؟ بیان می کند: اداره کل انتقال خون البرز با 86 پرسنل آماده خدمات رسانی به مردم استان است. سید حسین حسینی تاکید می کند: بزرگترین مشکل اداره کل انتقال خون البرز کمبود نیروی انسانی است به طوری که کارمند بخش مالی و تایپیست نیز آموزش های لازم را دیده اند تا در صورت نیاز بتوانند در کنار پرسنل به مردم خدمات رسانی کنند.
عدم وجود اتاق احیا در مراکز انتقال خون البرز
وی در جواب سوال مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز مبنی بر اینکه به بانک خون اداره کل انتقال خون البرز چه نمراه ای می دهید؟ می گوید: با توجه به کمبود نیروی انسانی نقاط ضعف وجود دارد ولی باید اعلام کنم در سالی که گذشت استان البرز رتبه دوم خونگیری به ازای پزشک و پرسنل را در کشور به دست آورده است و با چنین نتیجه ای می شود گفت که نمره قابل قبولی را از آن خود کرده است. حسینی در جواب سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اتاق احیا برای اهداکنندگانی که حالشان وخیم می شود دارند یا نه؟ یادآور می شود: اتاق احیا جداگانه نداریم در صورت نیاز از دستگاههای که موجود است استفاده می کنیم. این مسئول خاطرنشان می کند: طبق استانداردهای جهانی در دنیا باید به ازای هر 1 هزار نفر 25 نفر اهدا کننده خون وجود داشته باشد که این رقم در برخی از کشورهای اروپایی به 35 نفر می رسد و در البرز با توجه به کمبودها 21 و نیم است که رقم قابل توجهی است.
سردخانه نگهداری پلاسمای پایگاه گلشهر جوابگوی نیاز مرکز نیست
حسینی در جواب سوال نماینده بازرسی استانداری البرز مبنی بر اینکه آیا در این پایگاه پلاسما و دیگر فراوردهای خونی اهدا می شود؟ می گوید: در پایگاه مرکزی انتقال خون البرز اهدای پلاسما انجام می شود. مدیرکل اداره کل انتقال خون البرز در ادامه اضافه می کند: سردخانه های که برای نگهداری پلاسما در این مرکز وجود دارد جوابگو نیست و در برخی مواقع مجبوریم که پلاسما اهدایی را برای نگهداری به دیگر استان ها بفرستیم. حسینی تصریح می کند: در حال حاضر و با توجه به همه کمبودهای موجود 30 هزار واحد پلاسما از البرز به شرکت های خارجی ارسال می شود که تبدیل به داروهای مکمل از جمله فاکتور 8 برای بیماران هموفیلی شود. این مسئول بیان می کند: صادر کردن 30 هزار واحد پلاسما از خروج ارز جلوگیری می کند و به نوبه خود به اقتصاد دارویی کمک می کند.
اعتبارات بیشتر سازمان انتقال خون به ادارات استانها در گرو افزایش خونگیری است
در ادامه عسگری مورودی با اشاره به اینکه صیانت از حقوق شهروندی یکی از اصول اولیه و مهم در جامعه است، می گوید: برای احداث سردخانه نگهداری پلاسما و برای بررسی مشکلات و کمبودهای اداره کل انتقال خون البرز در آینده بسیار نزدیک جلساتی با حضور مسئولان مربوطه برگزار خواهد شد. در ادامه حسینی مدیرکل اداره کل انتقال خون البرز می گوید: اگر 60 درصد به تجهیزات و منابع انسانی اضافه شود میزان خونگیری افزایش خواهدد یافت و در ازای خونگیری بیشتر می توانیم اعتبارات بیشتری از سوی سازمان انتقال خون کشور دریافت کنیم. بسیاری از شهروندان به علت ازدحام در راه روهای پایگاه انتقال خون گلشهر در حایت منتظر ثبت نام برای اهدای خون هستند، کودکان نیز در فضای سبز مشغول بازی هستند و به راستی چه زیباست که چنین رفتارهای انسانی را در چنین شب های عزیزی از پدران و مادران خود می آموزند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود