27 مرداد 1393
شماره خبر: 127634

جولان متکدیان میلیونر در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 جولان متکدیان میلیونر در کرج


سایت خبری وقایع الاتفاقیه البرز در گزارشی با عنوان ˈجولان متکدیان میلیونر در کرج ˈ خواستار پایان دادن به این آسیب اجتماعی در کلانشهر کرج شد.
وقایع الاتفاقیه در این یادداشت خود نوشته است: تکدی گری، این روزها در پایانه ها، مراکز خرید، پیاده رو خیابان های پرتردد، بوستان های کرج بدون هراس از پلیس و شهرداری، رونق خوبی دارد. گزارش می افزاید: روزبه روز بر فعالان این حوزه افزوده می شود تا جایی که به قول مدیرکل اموراجتماعی استانداری البرز، این استان به عنوان بارانداز متکدیان تهران شده و هرساله با فرا رسیدن فصل گرما شمار متکدیان که بیشتر آنان اتباع خارجی از جمله پاکستانی هستند در کرج و دیگر مناطق البرزافزایش می یابد. بنابر این گزارش، این افزایش تعداد متکدیان در البرز نیز در حالی است که تکدی گری به عنوان یک معضل و حتی جرم اجتماعی شناخته شده و در بسیاری از شهرهای کشور برنامه های متعددی برای مقابله با آن اجرا می شود. وقایع الاتفافیه افزوده است: برخورد با این معضل در این استان و به خصوص کلانشهر کرج تا به امروز در حد انجام مصاحبه ها و اظهارنظرها در مواقع خاص باقی مانده و ظواهر امر حاکی از این است که زور متکدیان، به قانون ، شهرداری و شورای شهر و ... می چربد. - جالب است که حتی انتشار اخباری مبنی بر میلیونر یا میلیاردر بودن بسیاری از باندهای تکدی گری در کشور از جمله کرج نیز تاثیر چندانی در ممانعت از کمک مردم به متکدیان نداشته و متاسفانه متکدیان همچنان از پشتوانه حمایت مردم برخوردارند و فعالیت روزافزون متکدیان نشان می دهد که تکدی گری هنوز هم در جامعه ما بازار و مشتریان خوب و ثابتی دارد! این سایت خبری می افزاید: نگاهی گذرا به اخبار و رویدادهای مرتبط با این پدیده زشت اجتماعی در شهری مانند کرج نیز حاکی از مهاجرپذیری و در عین حال بومی نبودن بیش از 95 درصد متکدیان فعال در این شهر می باشد که در طول سال های گذشته نه تشکیل ستاد های ساماندهی آسیب های اجتماعی با همکاری فرمانداری و سایر نهادها و گروه ها توانسته از تعداد آنها بکاهد. به نوشته این سایت، تا وقتی نهادهای مختلف امر ساماندهی متکدیان را به یکدیگر پاس می دهند و شهرداری، بهزیستی را و بهزیستی، کمیته امداد را و این یکی فرمانداری و استانداری و ... را متولی ساماندهی و جمع آوری متکدیان می داند نمی توان انتظاری برای خالی شدن شهر از خیل متکدیان داشت و این شهر و استان را از وجود متکدیان پاک کرد.
- اینکه امروز می بینیم و می شنویم که مدیرکل اموراجتماعی استانداری البرز از این استان به عنوان بار اندازی برای متکدیان شهر تهران نام می برد هم به همین موضوع بازمی گردد. حمید رضا عسگری مورودی که معتقد است «با اجرای طرح های مختلف ساماندهی متکدیان در شهرتهران، هرساله شاهد فرار متکدیان از پایتخت به استان البرزهستیم» نیز چاره پایان دادن به این اوضاع را همکاری تمام دستگاههای اجرایی در اجرای طرحهای ویژه ساماندهی متکدیان دانسته و نوید داده است، فرمانداری های این استان دراین زمینه با تشکیل کارگروه هایی اقدامات جدی را درپیش گرفته اند. در همین باره معاون فعلی خدمات شهری شهرداری کرج نیز از آمادگی شهرداری برای اجرای طرح ضربتی جمع آوری متکدیان و اتباع بیگانه با همکاری استانداری و نیروی انتظامی خبر می دهد و می گوید: این طرح با محوریت شهرداری و خدمات شهری شهرداری کرج طی پروسه یک هفته ای انجام می شود و دستگاه های مذکور در فرآیند جمع آوری متکدیان بر اساس این آیین نامه و بر حسب وظایف محوله اقدام می کنند. به نوشته این سایت خبری وی نیز همچون مدیرکل اجتماعی استانداری که از ورود متکدیان کشورهای دیگر خبر داده، اذعان می دارد که «آمار حضور متکدیان و اتباع بیگانه در سطح شهر رو به افزایش است.» اما تمام اینها قطعا زمانی نتیجه خواهد داد که شهروندان نیز در این مسیر همکاری لازم را داشته باشند و با کمک های خود به این عده موجبات حضور و وفور متکدیان را فراهم نکنند. چرا که بی شک بخش عمده ای از برنامه های مقابله با معضلاتی همچون تکدی گری به نوع برخورد خود شهروندان با متکدیان باز می گردد که راه اشتباه را برای کمک به نیازمندان انتخاب می کنند. حال آنکه می توانند از طریق نهادهای حمایتی دارای مجوز به این امر انسان دوستانه بپردازند که البته به نظر می رسد شهرداری کرج در صدد است تا با نصب بنرها و تابلوهای تبلیغاتی برای فرهنگ سازی در این مسیر گام بردارد. در همین باره مدیرروستا معاون شهردارکرج چندی قبل با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی افکار عمومی در مواجهه با متکدیان گفته است: افکار عمومی برای عدم کمک به متکدیان حرفه ای باید آماده باشد. -اینکه مدیران شهر به این نتیجه رسیده اند که باید از طرح های سایر شهرهای موفق، الگوبرداری شود، ارزشمند است و به فال نیک می گیریم، اما نباید فراموش کنیم که «به عمل، کار برآید...»!!!

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود