11 شهریور 1393
شماره خبر: 128550

فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها با نظارت یا بی‌نظارت

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها با نظارت یا بی‌نظارت


فروش داروهای ترک اعتیاد که عوارض بسیار شدیدی بر سلامت جسمی مصرف کننده دارد و در تمامی عطاری‌ها به فروش می‌رسد آیا با نظارت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد یا نظارتی اعمال نمی‌شود؟
در سال‌های اخیر و با افزایش مصرف برخی داروهای به اصطلاح ترک اعتیاد، بازار مالی مناسبی برای سودجویان ایجاد شده و هم اکنون شاهد هستیم که در اکثر عطاری‌های استان البرز داروهایی تحت عنوان ترک اعتیاد را بدون هیچ نظارتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. در مراجعه به بیش از 40 عطاری در شهرستان‌های کرج، اشتهارد، محمدشهر، فردیس، طالقان، هشتگرد مشاهده کرد که در تمام این مراکز داروهایی تحت عنوان ترک اعتیاد به فروش می‌رسد. از سوی دیگر داروی متادون در دو نوع قرص و شربت نیز بدون هیچ نظارتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه اینکه قیمت این داروهای به اصطلاح ترک اعتیاد ناچیز بوده و همین امر شک‌برانگیز است. به صورتی که قرص‌های ترک اعتیاد در قیمت‌های بین 300 تا 1000 تومان عرضه می‌شود. قیمت داروی بیمارستانی متادون نیز که باید با نسخه پزشک متخصص به فروش برسد، در همین حدود است.
خبرنگار در تماس با دکتر شکیبا فاضل روانپزشک از وی درباره عوارض داروهای ترک اعتیاد پرسید که وی در پاسخ گفت: نکته نخست این است که اکثر این داروها خودشان حاوی مواد مخدر و حتی مواد مخدر صنعتی خطرناک مانند شیشه هستند و اساسا به عنوان یک مخدر به شمار رفته و نمی‌توان از آن توصیفی مانند ترک اعتیاد داشت. وی تصریح کرد: مصرف مخدرهای صنعتی عوارض بسیار شدیدی بر بدن انسان به ویژه کلیه، قلب و کبد داشته و بسیاری از این عوارض جبران‌ناپذیر بوده و گزارش‌های متعددی از مرگ مصرف کنندگان وجود دارد. این کارشناس افزود: از سوی دیگر برفرض اینکه این داروها حاوی مواد مخدر‌های خطرناک صنعتی نباشند، در میان مدت مصرف داروهای ترک اعتیاد موجب می‌شود که مصرف‌ کننده نسبت به این قرص‌ها اعتیاد پیدا کند و همین امر نیز خطرناک است. فاضل درباره مصرف داروی بیمارستانی متادون نیز گفت: این دارو باید زیر نظر پزشک متخصص و به صورت کنترل شده مصرف شود و تحت هیچ شرایطی مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود. وی اظهار داشت: متادون یک داروی تسکین دهنده درد بوده و در گروه مخدرها تقسیم‌بندی می‌شود که عوارضی چون کند شدن تنفس افراد و حتی مرگ در اثر مصرف زیاد را به دنبال دارد. این کارشناس در پایان گفت: بسیاری از بیماران به ویژه والدین جوانان در مراجعه به روانپزشکان اعلام می‌کنند که اینگونه داروها به وفور در عطاری‌ها و بدون هیچ نظارتی به فروش می‌رسد و انتظار مردم این است که دستگاه‌های نظارتی در این حوزه با اقتدار عمل کرده و با متخلفان برخورد قاطع داشته باشند. در این زمینه با علی صفری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تماس گرفت و از وی درباره نحوه نظارت بر عطاری‌ها پرسید. وی در پاسخ گفت: مجوز عطاری‌ها از سوی مجمع امور صنفی صادر شده و طبق قانون واحدی که مجوزی را صادر می‌کند، باید نظارت‌های لازم را داشته باشد. این مسئول افزود: البته به دلیل حساسیت کار در انجام بازرسی‌ها و نظارت‌ها دانشگاه علوم پزشکی نیز همکاری لازم را دارد. صفری ادامه داد: نکته مهم در این زمینه این است که مردم باید بدانند که فروش هیچ نوع دارویی در عطاری‌ها مجاز نیست و آنها اجازه قانونی فروش داروهایی تحت عنوان ترک اعتیاد را ندارند. وی تاکید کرد: عوارض اینگونه داروها بر هیچ کس پوشیده نیست و رسانه‌ها باید با اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به مردم اعلام کنند که فروش اینگونه داروها در عطاری‌ها مورد تایید نهادهای مسئول از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیست. علی صفری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به مردم هشدار داد که تهیه اینگونه داروها باید با نظارت پزشک متخصص و از مراکز معتبر مانند داروخانه‌ها بوده و مصرف داروهای ترک اعتیادی که در عطاری‌ها عرضه می‌شود، عوارض خطرناکی برای سلامت جسمی و روحی مصرف کننده دارد.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود