12 شهریور 1393
شماره خبر: 128603

فاضلاب زندان ها مردم را به ستوه آورده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فاضلاب زندان ها مردم را به ستوه آورده است


زندان های رجایی شهر و قزلحصار کرج تنها مکانی برای نگهداری افراد قانون گریز نیستند بلکه این روزها سلامت محیط زیست و بهداشت شهروندان نیز پشت میله های این دو زندان محبوس مانده اند و شبانه شیر فاضلاب آنها به روی مردم گشوده می شود؛ زنگ خطری که شهرداری کرج آن را نواخته است.. زمانی که کلید انتشار خبر نشتِ فاضلاب زندان های رجایی شهر و قزلحصار به جوی های شهری و به دنبالِ آن منابع آب زیر زمینی و اراضی کشاورزی و باغات به نقل از معاون خدمات شهری شهرداری کرج زده شد؛ انتظار داشتیم ساعاتی بعد ابعادش تمام استان را فراگیرد و فورا اخبار تکمیلی در خصوص قول مساعد مسئولان برای ساماندهی شبکه فاضلاب دو ندامتگاه مذکور در دیگر رسانه ها منتشر شود. انتظاری که با گذشت چند ماه حالا به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده و شرکت آبفا و اداره کل زندان ها نیز به جای چاره اندیشی و برگزاری نشست های کارشناسی و تخصصی جهت اتخاذ بهترین تصمیم برای رهایی شهروندان از شر مهمان ناخوانده ای به نام فاضلابِ زندانها، توپ را به زمین یکدیگر پاسکاری کرده و بهانه کمبود اعتبارات را پیش می کشند. متاسفانه برغم مشکلات فرهنگی و اجتماعی وجود زندان ها در کلانشهر کرج که بارها از تریبون های رسمی مورد تذکر مسئولان و نمایندگان مردم در خانه ملت قرار گرفته است؛ این بار شاهد نمایش تراژدی تلخ «فاضلاب زندان ها و تهدید سلامتی شهروندان» در فصل سکوت نهادهای مربوطه هستیم و تلخ تر آنکه مجاز به انتشار آثار تخریبی این مایع آلوده بر محیط زیست، آب و هوا و منابع طبیعی شهرمان کرج نمی باشیم. معاون سیاسی انتظامی فرماندار کرج در همین ارتباط با بیان اینکه فاضلاب های زندانها یکی از معضلات اجتماعی کلانشهرکرج است، گفت: مردم ساکن درحاشیه زندان های رجایی شهر و قزلحصار با مشکلات عدیده ای دراین زمینه مواجه هستند. کریم حمیدوند افزود: فاضلاب این زندانها به معضل زیست محیطی و بهداشتی تبدیل شده است. وی ادامه داد: اکنون فاضلاب زندان های کرج با حجم 500 لیتر در ثانیه در جوی های شهری جاری می شوند که هیچ اقدامی برای تصفیه آن و برگشت به چرخه صنعت و کشاورزی صورت نگرفته است. انتظاری که با گذشت چند ماه حالا به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده و شرکت آبفا و اداره کل زندان ها نیز به جای چاره اندیشی و برگزاری نشست های کارشناسی و تخصصی جهت اتخاذ بهترین تصمیم برای رهایی شهروندان از شر مهمان ناخوانده ای به نام فاضلابِ زندانها، توپ را به زمین یکدیگر پاسکاری کرده و بهانه کمبود اعتبارات را پیش می کشند... معاون فرماندار کرج خاطر نشان کرد: مردم ماهدشت و ساکنان اطراف این زندانها از این وضعیت ناراضی بوده و برای کنترل این فاضلاب ها طرح شکایت کرده اند. حمیدوند با گلایه از مسئولان آبفای البرز تاکید کرد: بر اساس بررسی ها، برای رفع آثار فاضلاب زندانها به تامین اعتبار ویژه نیاز است.
انتقاد از سرازیر شدن فاضلاب زندان های رجایی شهر و قزلحصار به جوی های شهری
شهردار کرج نیز با انتقاد شدید از باز شدن شبانه شیر فلکه فاضلاب زندان رجایی شهر به شبکه جوی شهری در خیابان ملکشاه گوهردشت، آن را عامل تهدید سلامتی شهروندان و شیوع انواع ویروس های بیماری زا در جامعه خواند و خاطر نشان کرد: همچنین پساب و فاضلاب زندان قزلحصار نیز از طریق سیاه جوی به ارتفاعات پایین دست کرج می ریزد و ادامه این روند جای نگرانی دارد و از سازمان حفاظ محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان تقاضا داریم شرکت آب و فاضلاب و اداره کل زندانها را برای عمل به تکالیف ذاتی و قانونی مجاب کنند. علی ترکاشوند، با تاکید بر لزوم خروج اصناف مزاحم به خارج شهرها اذعان داشت: بر اساس قانون، شهرداریها مکلف به ممانعت از فعالیت کارخانجات، صنایع و مشاغلی که ایجاد آلایندگی صوتی و زیست محیطی می کنند، در درون شهرها می باشند که متاسفانه عمل به این تکلیف قانونی طی سالیان اخیر دستخوش فراموشی شده و مردم و مسئولان شهری را با مشکلات اساسی مواجه ساخته است. این مسئول شهری با ابراز تاسف از بی احترامی برخی به حقوق شهروندی سایرین، آن را مقدمه رواج بی قانونی در جامعه دانست و تصریح کرد: در صورتی که مدارا و تذکر شفافی و کتبی علاج واقعه نباشد و مشاغل مزاحم در برابر درخواست شهرداری مبنی بر انتقال فعالیت ها به خارج شهر مقاومت کنند، ناگزیر به توسل به دستگاه قضایی و استفاده از روش های قهرآمیز خواهیم بود؛ چرا که حفظ سلامتی و بهداشت روانی شهروندان خط قرمز مدیریت شهری در کلیه سرفصل های کاری است و بر سر اصول اساسی خود با کسی تعارف و مماشات نداریم. شهردار کرج همچنین اضافه کرد: برخورد با آندسته از کارواش های اتوموبیل که محلول آب و کف ناشی از شستشوی خودروها در آنها روانه جوی های شهری می شود، باید در اولویت امور قرار گیرد و همچنین مشاغلی نظیر: آهنگری ها، پرنده فروشی، نمایشگاه های اتوموبیل، کانال سازی و... نیز در اولویت های ثانویه قرار دارند.
پساب فاضلاب زندان قزل‌حصار شبانه روانه جوی‌های شهری کرج می‌شود
معاون خدمات شهری شهرداری کرج نیز از همکاری نکردن زندان قزل‌حصار برای هدایت پساب فاضلاب این زندان به کانال فاضلاب شهری انتقاد کرد. حسن مدیر روستا اظهارکرد: متأسفانه فاضلاب دو زندان رجایی‌شهر و قزل‌حصار بصورت شبانه روانه‌ی جوی‌های شهری می‌شود و مشکلات عدیده‌ی بهداشتی و زیست محیطی را به همراه دارد که توجه به این مسأله از سوی شبکه‌ی بهداشت و درمان و شرکت آب و فاضلاب استان البرز ضرورت دارد. وی با بیان این‌که زندان رجایی‌شهر به نسبت زندان قزل‌حصار همکاری بهتری با مدیریت شهری داشته است و در نهایت زیربار اتصال فاضلاب این شهر به کانال فاضلاب شهری رفت، افزود: متأسفانه زندان قزل‌حصار به بهانه‌ی کمبود بودجه و اعتبارات حاضر به همکاری با آبفای استان نیست و پسآب فاضلاب این مجموعه از طریق سیاه جوی وارد ارتفاعات پائین‌دست کرج می‌شود. این مسئول از فاضلاب زندان‌ها بعنوان تهدیدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست یاد و خاطرنشان کرد: در صورت نفوذ فاضلاب زندان‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی سلامت آب مصرفی شهروندان زیر سئوال می‌رود و از این‌رو، جدیت بیشتر شرکت آب و فاضلاب البرز ضرورت دارد. معاون خدمات شهری شهرداری کرج هم‌چنین از فاز جدید برخورد با آن دسته از کارواش‌های اتومبیل که فاقد چاه جذبی بوده و مایع آب و کف آنها روانه‌ی جوی خیابان‌ها می‌شود، خبر داد و گفت: بر اساس تأکید شهردار تشدید برخورد با اصناف مزاحم و زیان‌آور که فعالیت آنها بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در داخل شهرها غیرمجاز است، انجام می‌شود و طی رایزنی با اتحادیه‌های مذکور می‌کوشیم آنان را برای خارج کردن از شهر متقاعد کنیم. وی افزود: در صورتی که تذکرات شفاهی و کتبی برای خروج اصناف مزاحم و زیان‌آور از داخل شهر کفایت نکند، ناگزیر به استفاده از روش‌های قهرآمیز هستیم و از اختیاراتی که قانونگذار برای ما مشخص کرده، بهره می‌جوئیم.
در پایان امید است شاهد واکنش شبکه بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت آبفای البرز و اداره کل زندان های استان نسبت به گزارش مذکور و انجام اقداماتی در راستای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت روانی و سلامت جانی شهروندان باشیم و فورا نسبت به اتصال شبکه فاضلاب زندان های مذکور به شبکه جامع فاضلاب شهری اقدام گردد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود