18 شهریور 1393
شماره خبر: 128971

حیوان با وفای دیروز، ولگرد امروز داد کرجی ها درآورده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حیوان با وفای دیروز، ولگرد امروز داد کرجی ها درآورده است


تغییر سبک زندگی ایلی و عشایری با مهاجرت به حاشیه شهرها پدیده نه چندان خوشایندی بود که نه برای فضای شهری بلکه سیه روزی را برای حیوان با وفا هم رقم زد.
آنچه سبب شد تا سگ با وفای گله سرگردان حاشیه شهرها شود چوب حراج به دام های زبان بسته ای بود که سالها در دشت و دامن این سرزمین با نوای ساز چوپان در آرامشی خاص به چرا مشغول بودند. با رفتن این دام ها به کام کشتارگاههای سنتی و صنعتی، سگ وفا در پی یافتن آبادی و جان پناه آواره حاشیه شهرها شد تا جائیکه امروز به یکی از آلاینده های صوتی و مزاحمان خطرناک در شلوغ شهری همچون کرج تبدیل شده است. زمستان ها که سر می رسد با وفای دیروز از گرگ هم درنده تر می شود، وانگهی اگر به بیماری هاری هم مبتلا باشد، خطر مضاعف تر است. آنطور که ساکنان مناطق مختلف کرج از جمله مهرشهر و کیانمهر کرج می گویند: با وجود سگ های ولگرد حاشیه امنی برای شهروندان وجود ندارد و مردم از مزاحمت های شبانه روزی این حیوان به ستوه آمده اند.'ابراهیم رضایی از جمله شهروندانی است که خواستار جمع آوری سگ های ولگرد و انتقال آن ها به مکان های خارج از محدوده شهری است. او می گوید: مقابله با این سگ ها با تیر و تفنگ یا سم کار ساز نیست، بهتر آن است که با زنده گیری سگ ها ، پس از درمان ، آن ها را به مناطق پرورش دام انتقال داد. به گفته این شهروند، اتلاف سگ های بیمار با روش های مناسب باید انجام شود، ضمن آنکه انتقال سگ ها به اطراف مراکز صنعتی برای نگهبانی در این فضاها می تواند موثر واقع شود. او همچون برخی دیگر از شهروندان بر این عقیده است که کشتن حیوانات کار ساز نیست لیکن با شیوه های درست می توان از آن ها مراقبت کرد. شهرداری ها از جمله در کرج هر ماه و هر فصل برای اتلاف سگ ها برنامه ریزی می کنند لیکن نه شیوه ها کار ساز بوده و نه طرح ها به نتیجه رسیده است. با این حال اگر بخواهیم بین دفاع از حیوان با وفای دیروز و ولگرد امروز و حقوق شهروندی تعادلی برقرار کنیم به عقیده برخی کارشناسان باید راه دیگری در پیش گرفت.
تجربه نشان داده است که اتلاف سگ ها نه با تیر و تفنگ و نه با سم و تله کار ساز نبوده و حتی با مخاطراتی هم همراه بوده است. شهردار منطقه چهار کرج می گوید: تعداد سگ های ولگرد در این منطقه کم نیست و برای جمع آوری آن ها با سازمان پسماند کرج مکاتبه شده است . 'مجید کمالی نژاد' افزود: یکی از عواملی که سبب شده سگ های ولگرد در این منطقه پرسه بزنند وجود زمین های باز در اطراف منطقه چهار و 12 شهرداری است. وی اظهار کرد: برای جمع آوری سگ های ولگرد باید چاره جویی اساسی شود و ما منتظر همکاری دیگر دستگاه ها هستیم. با این حال شهروندان کرج به ویژه در مناطق مهرشهر و کیانمهر از مسوولان مدیریت شهری تقاضای چاره جویی دارند. به گفته آنان ، سگ های ولگرد بارها به مردم حمله ور شده و خانواده ها در زمان شروع سال تحصیلی و احتمال حمله سگ ها به دانش آموزان هراسناک هستند. به هرحال چاره جویی اساسی برای جمع آوری و انتقال سگ های ولگرد به مناطق خارج از محدوده شهری از انتظاراتی که شهروندان بارها آن را با ایرنا در میان گذاشته اند.


منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود