7 مهر 1393
شماره خبر: 130195

ساماندهی مراکز تخلیه زباله البرز تا دو سال دیگر

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ساماندهی مراکز تخلیه زباله البرز تا دو سال دیگر


پانزدهمین جلسه کارگروه پسماند استان البرز برگزار و در آن تکلیف مدیریت دفن و امحای زباله شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد تعیین و سرنوشت مرکز دفن زباله شهرستان طالقان به یک ماه آینده موکول شد.
پانزدهمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان البرز پس از چهار ماه تاخیر با حضور محمدرضا البرزی مدیرکل شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل محیط زیست و جمعی از اعضای کارگروه در محل سالن معاونت عمران استانداری تشکیل شد. با توجه به اعتراضات مردمی در ماههای اخیر نسبت به آلودگی های زیست محیطی مرکز تخلیه زباله حلقه دره که در مجاورت چند روستا واقع است، تعیین تکلیف تخلیه زباله دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد، محوری ترین موضوع این نشست بود. نماینده فرمانداری ساوجبلاغ در این نشست گفت: در پی اعتراضات گسترده اجتماعی و ورود فرمانداری و شورای تامین شهرستان ساوجبلاغ برای حل مسئله، توافقاتی با شهرداری و مدیریت پسماند کرج مبنی بر انتقال زباله های شهرستانهای نظرآباد و ساوجبلاغ به مرکز دفن زباله حلقه دره کرج صورت گرفت و قرار شد 350 تن زباله تولیدی این شهرستانها در حلقه دره کرج دفن و امحاء شود.
اخلاقی یادآور شد: اختصاص زمین برای تخلیه زباله از دیگر توافقات صورت گرفته است که حل آن نیازمند مساعدت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری است.
به گفته رضا زین العابدین مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج که در این نشست حضور داشت توافقات صورت گرفته از خردادماه امسال در حال اجراست و مراحل نهایی کار باید در کمیسیون طرح های غیرکشاورزی به ریاست استاندار تایید شود. وی اظهار داشت: با توجه به بررسی های کارشناسی و اینکه مرکز دفن زباله حلقه دره کرج نه استعداد کشاورزی دارد و نه در مجاورت مناطق مسکونی است، بهترین نقطه برای ایجاد محل متمرکز دفن زباله استان است. زین العابدین یادآور شد: با ایجاد کارخانه های بازیافت و تبدیل زباله به کمپوست، این مرکز می تواند به قطب اقتصادی تبدیل شده و برای استان درآمدزا باشد.
ساماندهی تخلیه زباله به سیستم مکانیزه تا پایان سال 94
محمدرضا البرزی مدیرکل شهری و شوراهای استانداری البرز در این رابطه به اشاره به سیاست متمرکز شدن مراکز تخلیه و دفن زباله در کشور گفت: بر اساس مصوبه قانونی باید تا پایان سال 94 کلیه مراکز تخلیه زباله مکانیزه شوند. وی افزود: با این رویکرد تا پایان سال باید وضعیت تخلیه زباله ها در استان البرز سامان گیرد. البرزی تصریح کرد: بر اساس توافقات بعمل آمده با همت فرمانداران و سازمان پسماند کرج ضمن تمرکز مراکز تخلیه زباله در استان تا سال 94 سیستم جمع آوری دستی و غیرفنی برچیده خواهد شد.
واگذاری حلقه دره 2 به سازمان پسماند
پیگیری وضعیت ساماندهی حلقه دره از دیگر محورهای این نشست بود. البرزی در این رابطه نیز گفت: در حال حاضر دو مرکز حلقه دره در "مهرشهر" و "ساوجبلاغ و نظرآباد" وجود دارد که طبق توافقات بعمل آمده با شهرداری، این دو مرکز به سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج واگذار خواهد شد. وی افزود: اختصاص زمین جهت تخلیه بار زباله نیز از سوی سازمان پسماند مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
تعیین تکلیف مرکز دفن زباله طالقان؛ یک ماه آینده
البرزی در مورد تعیین تکلیف جمع آوری زباله های شهرستان طالقان نیز گفت: با توجه به اینکه این شهرستان مانند کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد دارای دشت وسیع و گسترده نیست بنابراین امکان حمل زباله از طالقان به حلقه دره کرج مقرون به صرفه نبوده و بهترین راه حل این است که حداقل ها را در نظر بگیریم. وی ادامه داد: مسئولان این شهرستان تا کنون چند نقطه را برای دفن و امحاء زباله به اداره کل حفاظت محیط زیست معرفی کرده اند که با قوانین و مقررات زیست محیطی مغایرت دارد. البرزی افزود: البته با توجه به توپوگرافی شهرستان طالقان نمی توان تمام مقررات زیست محیطی را رعایت کرد بنابراین باید ظرف یک ماه آینده یک یا دو مکان را که حداکثر ملاحظات زیست محیطی در آن قابل اجرا باشد معرفی و با حضور کارشناسانی از محیط زیست، راه و شهرسازی و منابع طبیعی مکان یابی کرد.
مسئولیت صدا و سیما در ساخت برنامه های آموزشی مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
موضوع عدم مصرف ظروف یکبار مصرف با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی نیز یکی دیگر از محورهای این نشست به شمار می رفت. صالحی از دانشگاه علوم پزشکی البرز با ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه متبوعش در خصوص ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مورد غذاها و نوشیدنی های گرم براساس ابلاغ وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند جلوی استفاده از این ظروف را بگیرد و باید سایر دستگاهها همکاری کنند. وی افزود: حساسیت درباره عدم مصرف این ظروف به علت تجدید ناپذیر بودن و مضراتی است که برای محیط زیست دارد و باید همکاری ها سرعت عمل بیشتری داشته باشد. البرزی مدیرکل شهری و شوراهای استانداری البرز در این باره گفت: خودداری دستگاه های دولتی از مصرف این ظروف شروعی برای آن خواهد بود که ممنوعیت مصرف ظروف یکبار مصرف را در استان آغاز کنیم. وی فرهنگسازی و مشارکت همه دستگاه ها را این زمینه مهم خواند و تصریح کرد: این روند از دستگاه های اجرایی آغاز و به بطن جامعه و مردم سوق پیدا خواهد کرد. البرزی همکاری دانشگاه علوم پزشکی و صدا و سیمای استان را در ساخت برنامه های آموزشی برای کنار گذاشتن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گرایش به نوع گیاهی این ظروف موثر دانست. اخذ تأییده محیط زیست بر اساس ماده 18 استقرار صنایع در خصوص تاسیس کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی حصار ویسه کرج از دیگر مصوبات این نشست بود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود