27 آبان 1393
شماره خبر: 131938

کرج؛ شهری که درباره جرم‌خیزی آن اغراق می‌شود‌

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کرج؛ شهری که درباره جرم‌خیزی آن اغراق می‌شود‌


نکته‌ مهم این است که در بسیاری از مواقع درباره مسئله جرم‌خیزی کرج غلو می‌شود و فراموش می‌گردد که این شهرستان در بسیاری از موارد مقصد مجرمان قرار می‌گیرد نه اینکه خود تولیدکننده جرم باشد.
می‌توان اذعان کرد که وجود جرم و جرم‌خیزی پیوندی ناگسستنی و غیرقابل اجتناب را با جوامع انسانی پیدا کرده است تا جایی که مثلا هر از چندگاه مشاهده می‌کنیم که آماری از شهرهایی که میزان جرم‌خیزی در آنها نسبت به شهرهای دیگر فراوانی دارد در سطح جهانی و کشوری منتشر می‌شود. اما موضوعی که به گمان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمتر به آن پرداخته می‌شود این است که آیا آن شهر به واقع مبدأ و تولیدکنندۀ آن جرم‌ها بوده است یا فقط بواسطه اینکه دست روزگار آن را مقصد مجرمان و تولیدکنندگان جرم قرار داده باید آن را جزو شهرهایی به حساب آورد که جرم خیزند؟! اگر بخواهیم نگاهی کلی و حقوقی را از «جرم» یا «بزه» داشته باشیم باید گفته شود که جُرم یا بزه، به معنی انجام هر نوع رفتار یا ترک رفتاریست که قانون را نقض می‌کند و مجازاتی را در پی دارد. باید یادآور شد که از دیدگاه کارشناسان امر، اهمیت نسبی جرایم مختلف و شیوه کیفر دادن فعالیت‌های مجرمانه، در طول تاریخ و در جوامع مختلف، متفاوت بوده‌است و اگر خواهان تعریف جامع‌تری در این رابطه هستیم باید به دیگر مؤلفه‌های جرم و جرم‌خیزی از جمله: «جرم مدنی» یا «جرم یا تخلف انتظامی» نیز نظر بیفکنیم. اگر بخواهیم برای تسهیل تحلیل همان معنی کلی را در نظر بگیریم باید بگوییم که همانطور که در مطلع کلام آورده شد جرم و جرم‌خیزی پیوندی ناگسستنی را با جوامع انسانی و محل زیست انبوه آنها که همان شهرها و اجتماعات شهری هستند داشته است.
مبدا یا مقصد جرم؟! مسئله این است
با تمام این تفاسیر و آنچه در ذهن مردم و بعضاً مسئولان مبنی بر اینکه کرج شهری جرم‌خیز و تولیدکننده جرم است یکی از نمایندگان مردم شهرستان کرج و شهرهای اقماری آن این تصور را غلط می‌پندارد و در این رابطه اذهان را به سمت پاسخ دادن به این سوال که «آیا فقط بواسطه اینکه شهری مقصد مجرمان و تولیدکنندگان جرم قرار گرفته است باید آن را جزو شهرهایی به حساب آورد که جرم‌خیزند؟!» سوق می‌دهد. محمدجواد کولیوند که مطلب مزبور را طی سخنرانی‌اش در مراسم تودیع و معارفه دادستان کرج عنوان کرد در همین رابطه اظهار می‌کند: با توجه به مشاهداتی که می‌شود نمی‌توانیم بگوییم که جرم در کرج وجود ندارد و از همان زمانی که خود بنده سمت فرماندار را در این شهرستان داشتم یادم می‌آید که مثلاً چه پرونده‌های مهمی پیگیری شده است و در نتیجۀ آن بسیاری از مجرمان به مراجع قضایی معرفی شدند. کولیوند ضمن بیان اینکه «به هر ترتیب امروز اگر آرامشی داریم مدیون راه سختی است که مسئولان و مردم کرج در راه امنیت این شهر طی کرده‌اند» اضافه می‌کند: نکته‌ای که در این میان توجه به آن بسیارمهم بوده آن است که در بسیاری از مواقع درباره مسئله جرم‌خیزی کرج غلو هم می‌شود و فراموش می‌شود که این شهرستان در بسیاری از موارد مقصد مجرمان قرار می‌گیرد نه اینکه خود تولیدکننده جرم باشد. نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در همین‌باره عنوان می‌کند: ما مبداً جرم نیستیم. ما مقصد جرم تهران و برخی از شهرها واقع می‌شویم.
دامنه خطر در قلب تپندۀ اقوام بالاست
نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در ادامه توضیحاتش می‌افزاید: نبایستی فراموش کرد که کرج قلب تپنده اقوام در ایران است و همین موضوع گاه مزیت‌هایی را برای این شهر و شهرستان دارد و گاه نیز زیان‌هایی. بواسطه همین موضوع و علل دیگر دامنه خطر در این شهر نسبت به دیگر شهرها بالاست. کولیوند ادامه می‌دهد: مسئله افزایش جمعیت هم نباید در این رابطه فراموش شود. جمعیت کرج در سرشماری سال 1390 ، دو میلیون و 236 هزار نفر ثبت شده که جمعیت زیادی است. وی در پایان یادآوری می‌کند: در نتیجه اهتمام برای رفع مشکلات قضایی و ارتقای هرچه بیشتر در حوزه امنیت باید همواره در دستور کار مسئولین مربوطه قرار داشته باشد. به‌راستی نباید هیچگاه مبدا یا مقصد را در هر عرصه‌ای فراموش کرد، حال چه رسد به آنکه آن عرصه، عرصۀ عصیانگر جرم‌خیزی در یک نقطه مشخص باشد. می‌توان نتیجه گرفت که توجه به این نکته مهم است که می‌تواند ریشۀ هر فعل نادرستی را در همان مبدا یا به اصطلاح در همان نطفه شکل‌گیری ریشه‌کن کند؛ تا در نتیجه آن جامعه مقصد آسیب‌های بعدی را متحمل نشود.



منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود