17 آذر 1393
شماره خبر: 133248

نانوایی ها ناراضی، مردم گلایه مند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

نانوایی ها ناراضی، مردم گلایه مند


چند روزی است که قیمت های جدید آرد و نان در سراسر ابلاغ و براساس آن ، نان به مشتریان عرضه می شود لیکن هم مردم و هم نانوایی ها از وضعیت جدید گلایه مند هستند.
قیمت آرد و نان از حدود دوسال پیش ثابت ماند، لیکن در روزهای اخیر مسوولان کشور تصمیم گرفتند تا با توجه به مشکلات اقتصادی این قیمت ها واقعی تر شود. یک روز از ابلاغ قیمت های جدید گذشت و مردم هرچند با شرایط اقتصاد کشور آگاهی دارند اما انتظار داشتند با تغییر قیمت ها، کیفیت پخت نان بهبود یابد و نظارت ها در این بخش بیشتر شود.
تماس های مکرر تلفنی از گوشه و کنار استان البرز از جمله نانوایی های سطح شهر کلانشهر کرج و شهرستان وجبلاغ با خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز بیانگر نارضایتی نانوایی ها از اعمال قیمت های جدید است. نانوایان می گویند: قیمت آرد بیش از حد تصور افزایش یافته و با این وضعیت پخت و عرضه نان برای آنها و با ضرر و زیان همراه است.
'محمود طهوری' از نانوایان منطقه اوج کرج گفت: پیش از ابلاغ نرخ جدید آرد ونان ، قیمت هر کیسه آرد حدود 245 هزار ریال بود اما اکنون به حدود 350 هزار ریال افزایش یافته است.
وی که در یک نانوایی بربری مشغول کار است ، بیان کرد: نرخ جدید نان بربری با وزن چانه مخصوص خود هر قرص شش هزار ریال تعیین شده است. وی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ آرد ، نانوایان متضرر می شوند و مسوولان باید دراین زمینه یارانه بیشتری پرداخت کنند. طبق نرخ جدید ، قیمت انواع نان سنتی در استان البرز 30 درصد نسبت به پیش آن افزایش یافته است. 'اصغر محمودی ' یکی از نانوایان کرجی گفت: همه مردم با گران شدن نان توقع دارند که کیفیت پخت نان بهتر شود لیکن نه تنها کیفیت آرد و پخت نان تغییری نکرده ، این وضعیت به زیان مردم و نانوایان است . وی مشکل اصلی نانوایان را افزایش بیش از 100 هزارریالی هر کیسه آرد دانست و افزود: قیمت های جدید برای نانواها به صرفه نیست . 'فرهاد بهرامی ' گفت: تعیین نامناسب قیمت نان و کمبود پول خرد مشکل دیگری است که گریبانگیر نانوایان و مردم شده است . وی ادامه داد: بسیاری از مشتریان به بهانه نداشتن پول خرد ازپرداخت تمام بهای نان خودداری می کنند و این موضوع خود بحث انگیز شده است . وی از مسوولان خواست تا با کارشناسی بیشتر قیمت نان را تعیین کنند، چراکه طی چند روز اخیر نانوایی ها و مردم نتوانستند با وضعیت جدید کناربیایند.
گلایه مردم از کیفیت پخت نان در البرز
اصلاح قیمت نان هرچند برای بسیاری از خانوارهای کم درآمد خوشایند نیست لیکن مردم بیش از هر چیز از کیفیت پخت نان رضایت ندارند. ساکنان البرز می گویند:به تناسب افزایش قیمت ها ، هیچ تغییری در کیفیت پخت نان به وجود نیامده و از سوی دیگر برای مردم پرداخت وجه بیشتر در قبال عدم تغییر کیفیت نان ناخوشایند است. 'مژگان اسدی' از مشتریان یکی از نانوایی های حسن آباد کرج گفت: برخلاف تصور مردم حتی کیفیت پخت نان به ویژه نان سنگک در کرج کاهش یافته و نانوایان علت آن را پایین بودن کیفیت آرد می دانند. وی افزود: برخی نانوایی ها، حتی وزن و اندازه نان ها را کاهش داده اند و معتقدند که با قیمت جدید آرد، پخت نان درابعاد گذشته مقرون به صرفه نیست. 'مرتضی ابراهیمی' یکی از ساکنان خیابان برغان با گلایه از پایین بودن کیفیت پخت نان ، استفاده از جوش شیرین را یکی دیگر از نابسامانی ها در عرصه پخت نان برشمرد. وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان در راستای سیاستهای دولت همسویی مردم با نظام مشکل ساز نیست بلکه بی توجهی به کیفیت و استفاده از مواد افزودنی که سلامت مردم را به خطر می انداز مشکل است ،گفت: لازم است ازسوی مدیران و مسوولان طرحهای نظارتی ویژه ای دراین زمینه به اجرا درآید . مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی استانداری البرز افزایش قیمت نان را اصلاح قیمت در ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دانست و گفت:افزایش قیمت نان از تکالیف قانونی مجلس بوده و دولت بدون مقدمه آن را اجرایی نکرده است .
صمد بهزاد' اضافه کرد: ارتقای کیفیت نان سیاستی است که در پی افزایش نرخ آن دنبال می شود و اتحادیه های نانوایان استان البرز پس از کارشناسی این قیمت را مصوب کرده اند . وی تاکید کرد:در بحثهای کارشناسی افزایش قیمت نان کرایه حمل و نقل ، بیمه ماهانه ، نرخ های انرژی حامل نیز پیش بینی شده و حتی سود مدیریت نانوایی ها نیز به روز دیده شده است . بهزاد ، نرخ جدید نان را معقول دانست و افزود: از مردم انتظار می رودا در بخش نظارت بر کیفیت نان همکاری لازم را با دستگاههای اجرایی داشته باشند و نانوایان هر نوع افزودنی را که سلامت جامعه را تهدید می کند باید در پخت نان حذف کنند . وی ضمن قدردانی از نانوایانی که با دولت همکاری می کنند و دارای نان با کیفیت بالا هستند خاطرنشان کرد: مردم از طریق شماره تماس 124 می توانند موارد تخلف را گزارش دهند. قیمت جدید نان از روز دوشنبه هفته گذشته همزمان با سراسر کشور به شرح زیر در استان البرز اعلام واجرایی شد. هر قرص نان سنگک با وزن چانه 700 گرمی هفت هزارو 500 ریال، نان بربری با وزن چانه 620 گرم شش هزار ریال ، نان لواش با وزن چانه 175 گرم دو هزارریال و نان تافتون سنتی با وزن 300 گرم هر قرص سه هزارو 750ریال قیمت گذاری شد. همچنین تحویل هر کیلوگرم آرد به نانوایان شش هزارو 650 ریال تعیین شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود