25 بهمن 1393
شماره خبر: 137558

درختان باغ سیب کرج زخم تبر را فراموش می‌کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

درختان باغ سیب کرج زخم تبر را فراموش می‌کنند


درست وسط تعطیلات نوروزی امسال، دوهزار درخت باغ سیب مهرشهر کرج، شبانه و به بهانه قطع درختان خشکیده و آسیب‌دیده توسط بنیاد مستضعفان قطع شدند، همان درختانی که سال‌ها سپر بلای ما بودند تا جلوی ورود آلودگی ماشین‌ها و کارخانه‌ها را به ریه‌هایمان بگیرند. درختانی که نفس کشیدن در این شهر را برایمان آسان می‌کردند.
یاد دوران بچگی بخیر، زمانی که با بزرگترها به کرج می‌آمدیم و در باغ‌های زیبا و طبیعت خوش آب و هوای آن در کنار خانواده‌هایمان با هم بازی می‌کردیم و خوش می‌گذراندیم ولی امروز دیگر از آن باغ‌ها، درختان سرسبز و آب و هوای خوب خبری نیست و در عوض ساختمان‌های بلند سیمانی و بدقواره و زباله‌های حاشیه رودخانه‌هایش، نفس شهر را تنگ کرده‌اند. آیا شما هم صدای سرفه‌های مزمن کرج را می‌شنوید؟ وقتی که مسئولین می‌خواستند مدال باشکوه سومین کلانشهر کشور را به گردنش آویزان کنند تازه متوجه شدم که کرج چقدر نسبت به قبل چاق‌ترشده و صورتش به خاطر نما و آرایش زشتی که برایش درست کرده‌اند شکسته‌تر به نظر می‌آید.
باغ سیب ریه تنفسی کرج است
عباس زارع، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج درباره قطع درختان باغ سیب کرج می‌گوید: براساس تفاهم‌نامه‌ منعقدشده بین شهرداری و سازمان بنیاد مستضعفان، مقرر شده بود این نهاد 350 درخت از درختان نیمه‌خشک و آفت‌زده محدوده خاصی از باغ سیب کرج را برای انجام طرح‌های عمرانی قطع کند ولی در تعطیلات نوروز بیش از دوهزار درخت این باغ را قطع کرد. وی افزود: باغ سیب یکی از سرمایه‌های طبیعی استان است همه مردم و مسئولین درقبال حفاظت ازآن وظایفی دارند. زارع خاطرنشان کرد: این باغ در کنار اینکه مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت مردم به شمار می‌آید، به عنوان بخشی از ریه‌های تنفسی شهر، وظیفه پاکسازی هوای کرج را نیز به عهده دارد.
برای جلوگیری از قطه بی‌رویه درختان قوانین جامعی وجود ندارد
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کرج نیز با اشاره به کافی نبودن قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی در محدوده خدمات شهری کرج به ایسنا گفت: این قانون در محدوده زمین‌های کشاورزی و باغی که در محدوده خدمات شهری قرار دارند، نافذ نیست و جهاد کشاورزی تنها می‌تواند مانع تغییر کاربری این زمین‌ها در خارج از محدوده شهری شود. میرسعید ولیعهدی افزود: جهاد کشاورزی وظیفه‌ای در قبال حفظ و نگهداری باغات درون شهری ندارد و این امر به عهده سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری است.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی پیش از این برای جلوگیری از تسریع روند تخریب باغ سیب کرج تلاش‌های زیادی کرده و طرح‌های مختلفی را به مراجع ذی‌صلاح پیشنهاد داده بود اما متأسفانه با اجرای این طرح‌ها موافقت نشد. این مسئول اظهارکرد: جهاد کشاورزی تاکنون با اتکاء به برخی روش‌ها و ترفندهای اجتماعی و سیاسی مانع از تخریب این باغ شده است. ولیعهدی یادآورشد: بدون شک اگر تلاش‌های فرمانداری و ایستادگی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج نبود وضعیت باغ سیب هم اکنون به مراتب بدتر از حالت فعلی بود و مکانی به عنوان باغ سیب در کرج وجود نداشت. رییس اداره جهاد کشاورزی کرج افزود: تا زمانی‌که در قوانین بازدارنده در خصوص قطع بی‌رویه درختان ضعف وجود داشته باشد، نمی‌توان به صورت جدی از قطع درختان باغ‌های کرج جلوگیری کرد و بدون شک هر چند مدت یکبار خبرهایی از قطع غیرمجاز درختان این شهر به گوشمان می‌رسد.
کاشت درخت سنت حسنه پیامبر(ص) است
درادامه این گزارش رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان با گلایه ازقطع درختان باغ سیب می‌گوید: توجه به درختان و حفظ و نگهداری آنها از سنت‌های موکد رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است، به طوری‌که در تاریخ اسلام می‌بینیم که باغ‌های زیادی توسط این بزرگان احیا شده است. حجت الاسلام و المسلمین مهدی خضری افزود: علاوه براین مقام معظم رهبری نیز بارها در مورد حفظ محیط زیست تأکید داشته‌اند تا این سرمایه‌های ارزشمند و منابع طبیعی خدادادی، به محلی برای استقرار آهن و سیمان تبدیل نشوند. وی ادامه داد: مقام معظم‌رهبری همه ساله در روز درختکاری، اقدام به کاشت نهال می‌کنند تا اهمیت حفاظت و نگهداری از درختان را به صورت عملی یادآور شوند.
ساخت و ساز بنیاد مستضعفان در باغ سیب منتفی است
در ادامه این گزارش مدیرکل محیط زیست استان گفت: قطع غیرقانونی بیش از دوهزار اصله درخت باغ سیب کرج شوک بزرگی به طبیعت‌دوستان و حامیان محیط زیست استان وارد کرد. وی افزود: بعد از این اتفاق قرارشد 70 درصد این باغ برای تبدیل به پارک و فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گیرد و در30 درصد مابقی نیز بنیاد مستضعفان اقدام به ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تجاری کند. وی خاطرنشان کرد: بعد از این تصمیم جلسات متعددی در کمیسیون ماده پنج برگزار شد و موافقان و مخالفان این طرح به گفتگو و رایزنی‌های زیادی پرداختند. محمدی ادامه داد: رای نهایی این کمیسیون عدم هرگونه ساخت و ساز بنیاد مستضعفان در این باغ بود و بنا شد اگر بنیاد قصد برج‌سازی و ساخت و ساز دارد اراضی دیگری در اختیارش قرار داده شود و به این ترتیب باغ سیب دست نخورده باقی بماند. این مسئول یادآورشد: دست نخورده ماندن باغ سیب هم خواسته مردم و هم مسئولان حامی محیط زیست استان است و باید به آن احترام گذاشت. وی اظهارکرد: این باغ باید به محیطی دلنشین و فضایی سبز برای استراحت عموم مردم تبدیل شود، بنابراین باید هرچه سریع‌تر نسبت به احیای درختان قطع شده این باغ اقدامات لازم صورت بگیرد.
باغ سیب کرج به باغی ملی تبدیل می‌شود
دربخش انتهایی این گزارش شهردارکرج با تاکید برحفظ اصالت باغ سیب کرج گفت: بنا شده 70درصد از این باغ در اختیار شهرداری و 30درصد آن نیز به بنیاد مستضعفان واگذار شود. علی ترکاشوند افزود: این واگذاری 30درصدی به بنیاد مستضعفان به این معنی نیست که این نهاد می‌تواند دراین فضا اقدام به ساختمان‌سازی کند. وی خاطرنشان کرد: تنها هفت درصد از فضایی که به بنیاد مستضعفان اختصاص داده شده در مالکیت این نهاد قرارمی‌گیرد 23درصد باقی مانده تبدیل به خیابان و فضای عمومی می‌شود. وی یادآور شد: شهرداری کرج هیچ چشم‌داشت و برنامه طولانی مدتی برای 70درصدی که حفظ و نگهداری آن را عهده‌دارشده، ندارد و تنها می‌خواهد این باغ را حفظ وفضای آن را احیا کند. شهردار کرج تصریح کرد:200هکتار ازاین باغ در اختیار شهردای قرار گرفته است که 150 هکتار آن مشجر و مابقی زمینی خالی و بدون درخت است. به گفته ترکاشوند سالانه نزدیک به 50 هزار درخت ازاین باغ درحال خشک شدن و نابودی است وتنها نهادی که می‌تواند جلوی این روند را بگیرد شهرداری است. وی اظهار کرد: شهرداری برنامه طولانی مدتی برای احیای این باغ دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاشت سالانه 100 هزار درخت در این باغ اشاره کرد.ترکاشوند اضافه کرد: باغ سیب کرج باید به باغی ملی با کاربری عمومی تبدیل و درهای آن به روی مردم باز شود. وی ادامه داد: شهرداری قصد دارد در فضای این پارک خانه باغ‌های زیبا، پیست دوچرخه‌سواری و فضای مناسب برای پیاده‌روی مردم احداث کند. شهردار کرج در پایان گفت: علاوه براین، شهرداری می‌خواهد دراین باغ جاده تندرستی با وسایل ورزشی مناسب سنین مختلف احداث کند ؛ چراکه باغ سیب کرج متعلق به همه مردم است و همه شهروندان باید از زیبایی آن لذت ببرند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود