28 بهمن 1393
شماره خبر: 137773

کرج به شبکه سراسری راه آهن متصل نشد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کرج به شبکه سراسری راه آهن متصل نشد


نبود زیر ساخت های کافی در حوزه ریلی و عدم اتصال کرج به شبکه سراسری راه آهن موجب شده آن دسته از شهروندانی که قصد مسافرت به شهرهای مختلف به ویژه شهرهای جنوبی کشور را دارند با دردسر مواجه شوند.
هر ساله با فرارسیدن نوروز دغدغه‌ها برای مسافرت هم به خودی خود بیشتر می شود. و از آن مهمتر اینکه وسیله این سیر چه می‌ تواند باشد که هم راحت باشد و هم در هزینه ‌ها به صرفه؟... البته نباید فراموش کرد که دغدغه مورد اشاره برای بسیاری از افراد نه تنها فقط به تعطیلات نوروز و دیگر ایام سال معطوف می ‌شود بلکه این افرد در طول سال به مسئله مورد اشاره به عنوان یک نیاز روزمره نگاه می‌ کنند. در همین رابطه قطارها وسایل حمل و نقل مفیدی هستند که بدون شک مورد انتخاب بسیاری از مسافران و البته شهروندان کرج و استان البرز هستند. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که برای مثال ساکنان کرج برای عزیمت با قطار به شهرهایِ استانهایی مانند قم، خوزستان، و یزد و باقی استان هایی که در حوزه جنوبی استان البرز قرار دارد باید با زحمات فراوان بار و بندیل خود را جمع و ابتدا به تهران سفر کنند و اگر می خواهند با قطار سفری داشته باشند از آنجا اقدام کنند. آنچه محرز است وجود این مشکل برمی‌گردد به عدم اتصال کرج به شبکه سراسری راه آهن کشوری که همین مسئله موجبات گله مندی شهروندان کرجی را هم بوجود آورده است و ضرورت دارد برای رفع آن پیگیری های مقتضی انجام گیرد تا در نتیجه آن کرج هم به شبکه سراسری راه آهن کشور متصل شود و مسافران با خیال آسوده ‌تری برنامه ریزی داشته باشند.
چشم هایِ مسافران چشم انتظار ورود سرمایه گذاران
بر همین اساس و با توجه به درخواستهای مردمی گفتگویی با رئیس راه آهن استان البرز انجام شد که طی آن متوجه شدیم از مهمترین دلایلِ عدم اجرای زیر‌ساختهای مناسب برای این نقصان «نبود سرمایه‌گذاری های کارساز» است. رئیس راه‌آهن استان البرز در همین ارتباط می‌ گوید: هزینه ایجاد زیرساختهای لازم برای اتصال کرج به شبکه سراسری راه آهن بالاست و این مهم از عهده و قدرت مالی شرکتهای خصوصی خارج است. علی ارسی اضافه می ‌کند: البته نباید فراموش کنیم که در بحث حمل و نقلِ بار و قطارهایِ باری هیچ مشکلی نداریم و همانطور که مشخص است حوزه ریلی کرج روزانه با تعداد زیادی واگنِ حملِ بار فعال است. وی می‌ افزاید: علاوه بر این در شهر کرج مسافران در تردد به شهرهایی نظیر مشهد با مشکل روبرو نیستند و تنها در شهرهای جنوبی با کاستی مواجه ایم.
قطارهای خودکشش راه حلی کارساز
رئیس راه‌آهن استان البرز در پاسخ به این سوال در خصوصِ راه حل قطعی رفع این نقصان، ورود قطارهای خودکشش در شبکه ریلی استان را مهمترین راهکار توصیف می‌کند و در این رابطه اذعان می ‌کند که با کمک شهرداری، بانکها و سرمایه‌گذاران قطعاً، و به راحتی می توان از سد مشکل موجود گذشت و کرج را نیز همراه با دیگر شهرهای کشور به شبکه سراسری راه آهن متصل کرد تا زین پس مسافرانی که قصد عزیمت به استانهای جنوبی کشور را دارند هم مستقیماً از مرکز استان ورود داشته باشند. لازم به توضیح است که قطارهای خودکشش قطارهایی هستند که بدون نیاز به لکوموتیو و نیاز به سر و ته کردن قطار (در مسافرت‌های برگشتی) در شبکه ریلی قرار داده می‌شوند و به طور معمول هر قطار خودکشش شامل 4 تا 8 واگن است که با سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت می کند. به هر ترتیب اتصال کرج به شبکه سراسری راه آهن یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان کرجی و شهرستانهای تابع استان البرز است که هر ساله و به ویژه برای مسافران نوروزی‌ای که مجبورند برای عزیمت به استانهای جنوبی کشور از طریق ایستگاه تهران اقدام کنند دلچسب نیست و طاقت فرساست. به هر ترتیب شهروندان امیدوارند که مسئولان استان برای رفع کردن این مهم تلاشهای مقتضی و عملی را به انجام برسانند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود